کد خبر: ۹۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۲۷ دی ۱۳۹۵ - 16 January 2017
«پایان ریل گذاری مجلس برای دولت»، «آرام ترین شب زندگی آیت الله»، «انتخابات 96 بدون هاشمی»، «آمارسازان احمدی نژادی»، «صنایع دستی خانه دار می شوند» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره دوشنبه 27 دی است.
 «پایان ریل گذاری مجلس برای دولت»، «آرام ترین شب زندگی آیت الله»، «انتخابات 96 بدون هاشمی»، «آمارسازان احمدی نژادی»، «صنایع دستی خانه دار می شوند» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره دوشنبه 27 دی است.

** پایان ریل گذاری مجلس برای دولت
بررسی برنامه ششم توسعه در حالی به اتمام رسید که همچنان تعداد بسیاری از مردم و مسئولان امیدی به اثرگذاری اجرای برنامه‌های توسعه ندارند. این بی‌اعتمادی در پی عدم‌اجرای صحیح و کامل برنامه‌های توسعه پیشین ایجاد شده است که در این زمینه دولت‌های گذشته توپ را به زمین مجلسی‌ها و مجلس نیز به زمین دولت می‌انداخت کمااینکه دولتی‌ها معتقد بودند که مجلس در لحاظ موارد موردنیاز جامعه به‌خوبی اقدام نکرده و یا دست به اصلاحات غیرضروری و غیرکارشناسانه زده است و مجلسی‌ها نیز معتقد بودند که دولت این برنامه‌ها را همچون کتاب آرزوها غیر کارشناسانه و بدون درنظرگرفتن واقعیات جامعه به‌نگارش درمی‌آورد.نمایندگان این دوره از مجلس هم از همان ابتدا معتقد بودند که لایحه برنامه ششم توسعه نیز تنها دربرگیرنده برخی احکام بوده بنابراین به کلیات آن رای مخالف داده و برای عودت دادن این لایحه به دولت اصرار داشتند اما در نهایت برای بررسی ماحصل تلاش اعضای کمیسیون تلفیق که مواد این لایحه را از حدود 40 ماده به 148 ماده افزایش داده بودن، تسلیم شدند.این بررسی بیش از یک ماه در مجلس در نوبت‌های دو شیفت و سه شیفت به‌طول انجامید اما همچنان قانونگذاران به آنچه خود مصوب کرده‌اند نیز اطمینان نداشته و پیش‌بینی اجرایی‌بودن بندهای آن را غیرممکن می‌دانند.

**آرام ترین شب زندگی آیت الله
مراسم هفتمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حرم مطهر امام(ره) برگزار شد. در مراسم هفتمین روز درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی اقشار مختلف مردم،خانواده ایشان، مسئولان و شخصیت‌های سیاسی در حرم مطهر امام خمینی(ره) حضور داشتند. حجج الاسلام حسن روحانی، محمدی گلپایگانی، سید حسن خمینی، سید علی خمینی،سید یاسر خمینی، سید محمود علوی ،محمدجواد ظریف، دانش‌آشتیانی، میرزاده، محسن رضایی، حسین هاشمی استاندار تهران، حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی و ... از چهره‌هایی بودند که از اولین لحظات آغاز مراسم در حرم امام خمینی(ره) حاضر شدند. سخنران این مراسم حجت‌الاسلام ناطق نوری بود. حجت‌الاسلام ناطق نوری با تسلیت به عفت مرعشی (همسر آیت‌الله هاشمی) اظهارکرد: به شما ملت وفادار هوشیار و بیدار ایران نیز تسلیت عرض می‌کنم، از خداوند بزرگ برای آن شخصیت کم‌نظیر اگر نگویم بی‌نظیر علو درجات را خواستارم.وی در ادامه به ماجرای رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 اشاره کرد و گفت: زمانی‌که صلاحیت ایشان را برای انتخابات ریاست جمهوری به هر دلیلی رد کردند که البته به مخیله ما هم خطور نمی‌کرد که این اتفاق بیفتد، در حال آماده شدن برای رفتن به سفر بودم که با شنیدن این خبر، سفرم را لغو کردم و بازگشتم. دیدم این بی معرفتی است که به سفر بروم. به دیدار ایشان به خانه‌اش رفتم و دیدم که او با خنده به استقبال من آمد. به من گفت وقتی برای ثبت‌نام به وزارت کشور رفتم و استقبال و اشک شوق مردم را دیدم احساس کردم بار سنگینی بر دوش من است، اما وقتی خبر رد صلاحیتم اعلام شد، آرام‌ترین شب زندگی‌ام بود؛ چرا که باری از دوش من برداشته شد و وظیفه‌ام را هم انجام دادم. من از آیت‌الله هاشمی پرسیدم حالا می‌خواهی چه کنی و ایشان پاسخ داد مردم را به پای صندوق رای دعوت می‌کنم زیرا انقلاب و نظام است که اهمیت دارد.

**انتخابات 96 بدون هاشمی
در تمامی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، این تبدیل به یک عادت شده بود که ردپای حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در صحنه ببینیم. فارغ از انتخابات مجالس شورای اسلامی – که وی زمانی رییس آن بود – و خبرگان رهبری که در انتخابات اخیر رکورد رای‌آوری در آن را شکست، حتی در انتخابات ریاست جمهوری نیز همواره سایه هاشمی مشاهده می‌شود؛ چه زمانی که در قامت عضو حزب جمهوری اسلامی از چهره‌های این حزب برای ریاست جمهوری حمایت جدی داشت، چه زمانی که در دو دوره پیاپی به ریاست جمهوری رسید، آن هنگام که ناطق نوری را گزینه مورد نظر هاشمی برای حضور در انتخابات 96 می‌دانستند، چه زمانی که در سال 84 دوباره کاندیدا شد و این بار نتوانست رای بیاورد، چه در سال 92 که کاندیدا و رد صلاحیت شد و اما حمایتش از حسن روحانی در کنار بزرگان اصلاح‌طلب باعث پیروزی دولت تدبیر و امید شد و در نهایت این روند را با حمایت از لیست ائتلاف امید در انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری کامل کرد. سوال این جاست که انتخابات 96 به عنوان اولین انتخابات بدون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چگونه خواهد بود؟ احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم و عضو حزب اعتماد ملی می‌گوید هیچ شخصی قادر نیست بر جای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تکیه زند؛ چراکه کسی با آن جامعیت و ویژگی‌ها پیدا نمی‌شود.پروانه مافی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به درگذشت جانسوز یار دیرین امام(ره)، پیام رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مردم را همبستگی خواند؛ همه ما یک خانواده هستیم و باید در راه آبادانی کشور و آینده‌ای روشن‌تر تلاش کنیم.

**آمارسازان احمدی نژادی
سیدشمس الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت نهم و دهم طی گزارشی به بررسی برخی شاخص‌های کلان اقتصادی پرداخته و در آن مدعی شده است که دو دوره دولت محمود احمدی نژاد در تمامی موارد به درستی عمل کرده و بسیاری از اقدامات مثبت دولت یازدهم را نادیده گرفته است. حسینی در رابطه با بحث جمعیت فعال، آمار اشتغالزایی و حتی نرخ رشد اقتصادی در طی سال‌های 84 تا 95 معتقد است آمارهای ارائه شده از سوی دولت، آن هم در دولت یازدهم به اشتباه منعکس شده است!
آنطور که شمس الدین حسینی از آمار بیکاری در سه دولت نهم تا یازدهم روایت می‌کند، پیداست جمعیت فعال کشور (شاغلین و افراد جویای کار) در بهار سال 1384، یعنی در آستانه شروع به فعالیت دولت نهم، 21,600,000 نفر بوده و این عدد در بهار سال 1392 یعنی حدودا در زمان پایان کار دولت دهم و در آستانه شروع به فعالیت دولت یازدهم برابر 24,800,000 نفر بوده است؛ به‌عبارتی 3,200,000 نفر در فاصله یاد شده (دولت‌های نهم و دهم) به جمعیت فعال کشور افزوده شده، که باید برای آنها شغل ایجاد می‌شد.

**صنایع دستی خانه دار می شوند
«شو روم» شاید واژه نام آشنایی برای بسیاری از ما نباشد اما قرار است از این به بعد بیشتر این واژه به گوشمان بخورد. واژه‌ای که شاید بتواند به اقتصاد و صادرات کمکی کند و صنایع دستی را روی غلتک صادرات بین المللیش بیاندازد و جایگاه قبلی‌اش در جهان را به او باز گرداند.«شو روم» یا معنای تحت الفظی آن «اتاق نمایش» فضا یا مکان بزرگی است که برای نمایش محصولاتی چون اتومبیل، مبلمان، لوازم خانگی، پوشاک، فرش و صنایع دستی استفاده می‌شود. «شو روم» یک فروشگاه خرده فروشی برای شرکت‌هایی است که محصولات خود را برای فروش در آن به نمایش می‌گذارند. این اتاق همچنین می‌تواند یک فضا برای خریداران عمده باشد. از معروف‌ترین شو روم‌های تجاری در جهان گالری خیابان شانزه لیزه و خیابان پنجم نیویورک (منهتن) است که تولیدکنندگان خودروها، خودروهای خود را در این گالری‌ها به نمایش می‌گذارند. همچنین یکی از بزرگترین نمایشگاه‌ها یا «شو روم»های جهان نمایشگاه «بی ام و» در ابوظبی دبی است که مساحت آن 35هزار متر مربع است. بزرگترین مجموعه از شو روم‌ها همچنین متعلق به نمایشگاه خودرو در استانبول است که مساحتی در حدود 216 متر مربع دارد. شو روم‌ها انواع و کاربری‌های مختلف دارند و می‌توانند برای یک محصول صنعتی یا یک محصول هنری ایجاد شوند. اما وجه اشتراک تمامی شو روم‌ها این است که فرصتی را برای نمایش محصولات به خریداران تمام نقاط جهان ایجاد می‌کند. فرصتی که حالا قرار است در اختیار صنایع دستی ایران قرار گیرد تا پذیرای فعالان و هیات‌ها و بازرگانان خارجی باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: