دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تاکید بر اینکه پس از برجام و لغو تحریمهای هواپیمایی ایران با تلاش و همت دستگاه دیپلماسی باید از این ظرفیتها استفاده مناسب کرد گفت: براساس سند چشمانداز ایران باید رتبه اول حملونقل هوایی در منطقه را کسب کند.
به گزارش فارس، مقصود اسعدی سامانی در مراسم ورود اولین ایرباس 321 ایرانایر به ناوگان هوایی ایران اظهار داشت: صنعت حملونقل هوایی ایران از ماههای اول پیروزی انقلاب تحت تحریم قرار گرفت در حالی که هدف تحریمکنندگان زمینگیر کردن این صنعت و قطع ارتباط هوایی ایران با دنیا بود.
وی افزود: با تلاش دستاندرکاران صنعت نه تنها این صنعت زمینگیر نشد بلکه در شرایط تحریم ایران توانست تعداد ناوگان را از 25 فروند به 270 فروند برساند و با وجود محدودیتهای تأمین قطعه ایمنی پروازها به خطر نیفتاد و با بالاترین استانداردهای جهانی پروازها انجام شد و سازمان هواپیمایی ایران در ممیزی کارشناسان ایکائو جزو 10 کشور برتر دنیا شناخته شدند.
وی گفت: امروز پس از برجام و لغو تحریمهای هواپیمایی ایران با تلاش و همت دستگاه دیپلماسی باید از این ظرفیتها استفاده مناسب کرد.
سامانی گفت: براساس سند چشمانداز ایران باید رتبه اول حملونقل هوایی در منطقه را کسب کند در حالی که فرصتهای زیادی را به خاطر تحریم از دست دادهایم.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: اکنون به خاطر تحریمهای اعمال شده بر صنعت هوایی ایران فقط در سال گذشته با حمل بیش از 4.2 میلیون مسافر از کشور ایران 5 میلیارد دلار درآمدی که میتوانست نصیب خطوط هوایی ایران شود به دست رقبای ما رسیده است.
وی گفت: خطوط هوایی ایران و ایرانایر زمانی رتبه اول خطوط هوایی خاورمیانه و رتبه چهارم خطوط دنیا را داشت و باید به جایگاه واقعی خود دست یابد.
اسعدی سامانی گفت: با نگاه به منافع ملی و رسیدن به جایگاه واقعی صنعت حملونقل هوایی کشور و به دست آوردن سهم خود از بازار دنیا و توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی نوسازی ناوگان هوایی کشور ضروری است.
وی گفت: نیاز به 550 فروند هواپیما در افق سند چشمانداز و وجود 15 شرکت هواپیمایی فعال در کشور پیشنهاد میکنم توسعه ناوگان هوایی ایران انجام شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: در حال حاضر 54 فرودگاه عملیاتی داریم و 93 درصد مسافرتهای هوایی ایران در 15 فرودگاه کشور انجام میشود.