کد خبر: ۹۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۴ دی ۱۳۹۵ - 13 January 2017
جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سیستان وبلوچستان گفت: شیوخ عربی علاقه زیادی به پرنده هایی همچون شاهین، باز و عقاب دارند و حاضرند برای تصاحب آنها مبالغ هنگفتی را پرداخت کنند.
جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سیستان وبلوچستان گفت: شیوخ عربی علاقه زیادی به پرنده هایی همچون شاهین، باز و عقاب دارند و حاضرند برای تصاحب آنها مبالغ هنگفتی را پرداخت کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، استان های هرمزگان، کرمان ،خراسان جنوبی ،فارس ،خوزستان و سیستان وبلوچستان خواستگاه اصلی پرندگانی چون شاهین،عقاب و هوبره بوده که شاهزادگان عربی برای خرید آنها پولهای هنگفتی را پرداخت می کنند.

بر پایه این گزارش فقر وسودجویی برخی از بومیان در این استان ها و حتی تعدادی از غیر بومیان سبب شده تا آنها برای شکار و زنده گیری این پرنده های کمیاب اقدام به دام گذاری در مسیرهای عبوری و آشیانه های آنها کرده و بعد از شکار چشم این پرندگان را دوخته و آنها را به مشتریانی که در کشورهای حوزه خلیج فارس دارند بفروشند.

بحث قاچاق پرنده های ایرانی همیشه مورد توجه قرار گرفته، اما خیلی زود به فراموشی سپرده شده است.

لازم به ذکر است؛ قیمت این پرنده ها به ویژه پرنده های شکاری بین  20 میلیون تا 20 میلیارد ریال گزارش شده ،که علاقه شیوخ عرب به پرنده بازی باعث می شود تا آنها هر روز قیمت ها را در بازار سیاه بالاتر برده و آتش اشتیاق سودجویان به شکار پرنده ها را شعله ور سازند.

محمد محبی، جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری سیستان وبلوچستان در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شیوخ عربی علاقه و توجه زیادی به پرنده هایی همچون شاهین، باز و عقاب دارند و این علاقه تا جایی پیش می رود که حتی حاضرند برای تصاحب آنها مبالغ هنگفتی را پرداخت  کنند.

وی در ادامه افزود: فقر دلیل اصلی است که قاچاقچیان و سودجویان را به دامگذاری و شکار زنده این پرندگان کمیاب ترغیب می کند که با افزایش گشت های سازمان حفاظت از محیط زیست و کنترل مناطق مختلف و گزارش های مردمی تعداد زیادی از این شکارچیان متخلف شناسایی و دستگیر شده اند.

جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری سیستان وبلوچستان با اشاره به خطر منقرض شدن بعضی از این پرنده ها مانند پرنده بحری،خاطر نشان کرد: تصویب و اجرای قوانین سخت گیرانه در زمینه مقابله با قاچاق پرندگان می تواند امید ها را برای حفظ این گونه های کمیاب زنده کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: