کد خبر: ۹۰۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۰ دی ۱۳۹۵ - 09 January 2017
«2 مطالبه انحرافی از بازار سرمایه»، «9 تهدید ثانویه «فروریزش»‌ها»، «خروج فلز نقره‌ای از وضعیت خاکستری»، «دامنه نوسان دلار محدود شد»، «چشم‌انداز تغییر نقش آمریکا در بازار نفت» و «امید به اولین هفته کامل طلا» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه 20 دی است.
 «2 مطالبه انحرافی از بازار سرمایه»، «9 تهدید ثانویه «فروریزش»‌ها»، «خروج فلز نقره‌ای از وضعیت خاکستری»، «دامنه نوسان دلار محدود شد»، «چشم‌انداز تغییر نقش آمریکا در بازار نفت» و «امید به اولین هفته کامل طلا» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه 20 دی است.

** 2 مطالبه انحرافی از بازار سرمایه
طی روزهای اخیر، دو درخواست از سوی برخی فعالان بورسی مطرح شده که از نگاه کارشناسان با قواعد اقتصادی در تناقض است. نخستین درخواست، با مرتبط کردن رکود بازار سهام و نرخ سود اوراق بدهی به دنبال کاهش عرضه اسناد خزانه اسلامی است. این خواسته در حالی مطرح می‌شود که در هیچ جای دنیا، مبنای انتشار اوراق دولتی وضعیت بازار سهام نیست و ملاک اقدامات در این بازار، وضعیت اقتصاد کلان است. از سوی دیگر، بحث مکلف کردن صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت برای اختصاص حداقل 5 درصد از پرتفوی خود در سهام مطرح می‌شود که برخی سفته‌بازان آن را فرصتی برای افزایش بدون پشتوانه قیمت سهام ارزیابی می‌کنند.

**9 تهدید ثانویه «فروریزش»‌ها
یافته‌های سه نهاد دولتی و خصوصی درباره امواج هشت ماه اخیر فروریزش‌ها در پایتخت که پنج حادثه بزرگ را در مناطق مختلف شهر تهران رقم زد نشان می‌دهد: مطابق تحقیقات اولیه مجموعه عوامل طبیعی و انسانی، زمین تهران را سست و ساکنان دست‌کم 10 منطقه شهر تهران را با خطر زیرزمینی روبه‌رو کرده است. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» مشخص می‌کند: اگرچه کل شهر تهران(هم مناطق شمالی و هم مناطق جنوبی) از ناحیه فروریزش‌ها با تهدید رو‌به‌رو هستند اما درحال حاضر 10 منطقه جنوبی شهر با سه ویژگی جمعیت زیاد، متراکم به لحاظ حجم تردد جمعیت در روز و حجم جمعیت ساکن در شب و همچنین حاوی ساختمان‌های به شدت فرسوده و مستعد تخریب با حداکثر ریسک ناشی از بروز پدیده فروریزش مواجه هستند. 

**خروج فلز نقره‌ای از وضعیت خاکستری
وضعیت معاملات آلومینیوم در بورس کالا در هفته‌های اخیر شرایط بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده و شاهد افزایش حجم معاملات این محصول هستیم. نوسان قیمت‌های جهانی و رفت و برگشت بهای دلار در کنار تغییر حجم عرضه و تقاضا مواردی است که چهره واقعی این بازار را ترسیم می‌کند. معاملات آلومینیوم در بورس کالا در روزهای اخیر به نسبت ماه‌های قبل شرایط بهتری داشته و با افزایش حجم عرضه ها، حجم معاملات نیز در مسیر رشد قرار گرفته است. این در حالی است که با توجه به نوسان قیمت‌های جهانی و کاهش بهای دلار به نسبت روزهای اوج آن، قیمت‌های پیشنهادی این کالا در بورس نیز کاهش یافته هرچند که تنها عرضه این فلز برای عیار 99.8 درصد و با قیمت عرضه 73 هزار و 175 ریال بر هر کیلوگرم در تالار فلزی مورد معامله قرار نگرفت. 

**دامنه نوسان دلار محدود شد
روز یکشنبه، دلار کم‌نوسان‌ترین روز از ابتدای هفته گذشته را پشت‌سر گذاشت. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز با افزایش 4 تومانی به قیمت 3 هزار و 952 تومان رسید. رشد دلار در روزی اتفاق افتاد که تلاطم بازار و عمق نوسان بسیار محدود بود. روز یکشنبه، این ارز در دامنه 3 هزار و 940 تا 3 هزار و 953 تومان تغییرات خود را ثبت کرد که کمترین میزان نوسان از شنبه گذشته بود. به گفته فعالان، حجم ارز مناسب موجود در بازار و احتیاط معامله‌گران ارزی از مهم‌ترین عوامل زمینه ساز کاهش نوسان بودند، البته کاهش تغییرات قیمت در شرایطی رخ داد که از یکسو ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق بالا بود و از سوی دیگر، بهای نرخ حواله درهم نیز همچنان در نزدیکی مرز هزار و 100 تومان قرار داشت. به این ترتیب، مدیریت نوسان قیمت در فضایی رخ داد که برخی معامله‌گران به‌دلیل عوامل بیرونی یاد شده انتظار رشد بیشتر قیمت را داشتند.

**چشم‌انداز تغییر نقش آمریکا در بازار نفت
در حالی که آمریکا طی سال‌های اخیر عنوان «بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت و مصرف‌کننده انرژی» جهان را یدک می‌کشیده است، آخرین گزارش‌ اداره اطلاعات انرژی آمریکا از چشم‌انداز انرژی این کشور نشان می‌دهد آمریکا در سال‌های آینده به صادرکننده انرژی تبدیل خواهد شد. علاوه بر این آژانس ‌بین‌المللی انرژی نیز طی گزارشی پیش‌بینی کرده صادرات نفت و مایعات سوختی آمریکا تا سال 2030 به بیش از 15 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. نشریه تحلیلی میس (Mees) در بررسی این موضوع می‌نویسد:«رشد صادرات آمریکا به معنی قطع واردات این کشور نیست.» بر اساس این گزارش، در نگاه اول تاثیر برداشته شدن قانون منع صادرات نفت آمریکا که در سال 2015 رخ داد چندان مشخص نبود و بسیاری از کارشناسان تاثیر آن را در کاهش مازاد عرضه نفت خام در این کشور می‌دانستند. اما در حال حاضر با گذشت حدود دو سال از تصویب این قانون، زوایای دیگری از آن نمایان شده است.

**امید به اولین هفته کامل طلا
رشد حدودا 2 درصدی بهای اونس طلا در نخستین هفته سال 2017، حاضران و ناظران بازار فلزهای گرانبها را به ادامه رشد ارزش فلز زرد در هفته دوم-اولین هفته کامل سال- امیدوار کرده است. آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد تاییدکننده این خوشبینی است. با همه اینها، عده‌ای بر این باورند که اگر اونس از مرز روانی 1200 دلار عبور نکند، توان رشد بیشتر را نخواهد داشت. بعد از آن سطح مقاومتی 1205 دلار اهمیت دارد که عبور از آن و سطوح مقاومتی بعدی، رسیدن میانگین قیمت سال 2017 به 1300 دلار را ممکن می‌کند.اونس طلا هفته گذشته با 21 دلار رشد تا بهای 1172 دلار جهش کرد و حالا نظرسنجی‌های دوقلو خوش‌بینی به روند کوتاه‌مدت را نشان می‌دهد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: