کد خبر: ۹۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۰ دی ۱۳۹۵ - 09 January 2017
«60 سال مبارزه و مدارا»،‌«نخستین هواپیمای نو بعد از 37 سال تحویل ایران شد»،‌«واردکنندگان خودرو در دو راهی دریافت مجوز یا قطع واردات»،‌ «ورود بانک ها به بازار ارز، گامی بلند به سوی ارز تک نرخی»‌و «قیمت خودرو افزایش نمی‌یابد» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره شنبه 20 دی است.
«60 سال مبارزه و مدارا»،‌«نخستین هواپیمای نو بعد از 37 سال تحویل ایران شد»،‌«واردکنندگان خودرو در دو راهی دریافت مجوز یا قطع واردات»،‌ «ورود بانک ها به بازار ارز، گامی بلند به سوی ارز تک نرخی»‌و «قیمت خودرو افزایش نمی‌یابد» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره شنبه 20 دی است.
ایران:‌60 سال مبارزه و مدارا

19دی سال 1395؛ یکشنبه ساعت 7 و نیم شب، دفتر خاطرات آیت‌الله اکبرهاشمی رفسنجانی برای همیشه بسته شد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز بعد از ظهر در پی عارضه «قلبی» به بیمارستان شهدای تجریش تهران منتقل شد، اما تلاش تیم پزشکی برای احیا به جایی نرسید و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ساعتی بعد از بستری شدن، درگذشت. 

به گفته محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ساعت 6 بعد از ظهر به طور ناگهانی دچار ایست قلبی می‌شود و بعد از انتقال به بیمارستان یک ساعت و نیم عملیات احیا انجام شده و البته بی‌نتیجه می‌ماند.حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز گفت که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دچار عارضه «قلبی» و «تنفسی» شده بود. ساعتی بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پیکر او به حسینیه جماران منتقل شد و مسئولان ارشد اعم از وزیران و معاونین رئیس جمهوری، سیدحسن خمینی، رئیس دولت اصلاحات، رئیس فراکسیون امید مجلس، نمایندگان و چهره‌های سیاسی بر پیکر او حاضر شده و با وی وداع کردند. 

خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حالی در شب شهادت امیرکبیر دار فانی را وداع کرد که طی 60 سال مبارزه و مجاهدت، عمر خود را صرف مردم ایران نمود؛ مردمی که اینک با احساسات پاک خود تسلی خاطر بستگان و علاقه‌مندان ایشان هستند. خمینی کبیر مراد هاشمی فرمود: «هاشمی زنده ‌است چون نهضت زنده است.» و امروز باید گفت هاشمی زنده است چون خمینی زنده است. 

**نخستین هواپیمای نو بعد از 37 سال تحویل ایران شد
اولین ایرباس نو در قالب قرارداد میان ایران ایر و ایرباس به هواپیمایی جمهوری اسلامی تحویل داده شد. میهمان فرودگاه مهرآباد آخر هفته(پنجشنبه) در آشیانه خود جاگیر می‌شود و بدین ترتیب بعد از 37 سال اولین هواپیمای نو به ناوگان هوایی کشور وارد شد. قرار بود نخستین ایرباس سفارش داده شده بعد از نوروز 96 به ناوگان هوایی ایران ملحق شود اما فرانسوی‌ها تصمیم گرفتند از قرارداد ساخت 100 فروند هواپیما برای ایران، یک فروند هواپیمای 321 را که ظرفیت 195 نفر را دارد زودتر تحویل دهند.قرار است تا پایان سال چند فروند هواپیمای دیگر به خانواده ایران‌ایر بپیوندد.

البته هنوز معلوم نیست که تعداد آن به چند فروند می‌رسد.حال اگر پرداخت مالی خوب پیش برود و مذاکرات مثبت باشد روند تحویل هواپیماهای جدید با سرعت بیشتری خواهد بود و شرکت‌های هوایی می‌توانند برای نوسازی ناوگان خود دست به کار شوند.این به منزله آن است که تعداد پروازهای داخلی کشور افزایش یافته و به مرور از تأخیرها کم می‌شود.

فرهاد پرورش مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره ورود نخستین هواپیمای جدید بعد از برجام و برداشته شدن تحریم‌ها به «ایران» گفت:می خواهیم نوروز امسال مردم با هواپیماهای نو و جدید مسافرت کنند. بر این اساس اگر مسائل بین‌المللی و پرداخت پول مطلوب پیش برود تعداد بیشتری هواپیمای ایرباس وارد کشور خواهد شد.

وی در خصوص اینکه آیا پول هواپیمای 321 به ایرباس پرداخت شده است یا نه، گفت: بله، بخشی از پول این هواپیما با توجه به اسناد قرارداد پرداخت شده است و هیچ مشکلی ندارد.

**واردکنندگان خودرو در دو راهی دریافت مجوز یا قطع واردات
تا اول دیماه واردکنندگان خودرو فرصت داشتند طبق دستورالعمل وزارت صنعت از نمایندگی مادر مجوز ارائه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی آن برند را برای فعالیت در ایران بگیرند. اما شرکت‌ها با وجود مذاکرات طولانی چندان در این عرصه موفق نبودند در برجام نخستین بخش‌هایی که از تحریم جدا شد حوزه خودرو بود. 

با توجه به این پاسخ، وزارت صنعت پایان سال را آخرین فرصت برای واردکنندگان خودرو در نظر گرفت تا وارکنندگان از نمایندگی مادر مجوز فعالیت بگیرند. 12 دیماه معاون اول رئیس جمهوری به وزارت صنعت ابلاغ کرد مجموعه‌هایی که از نمایندگی اصلی مجوز ندارند دیگر حق واردات خودرو ندارند و پس از آن ثبت سفارش واردات خودرو بسته شد. حال شرکت‌های واردکننده خودرو به تکاپو افتادند تا مذاکرات خود را به سرانجام برسانند. گفته شده تاکنون از بین شرکت‌های واردکننده خودرو سه مجموعه در حال گرفتن مجوز هستند و معلوم نیست مابقی قرار است چگونه روند واردات خودرو را طی کنند. آنگونه که از ابلاغیه اسحاق جهانگیری بر‌می‌آید ثبت سفارش آنها تا گرفتن مجوز بدون ارفاق بسته خواهد ماند.

فرهاد احتشام‌زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ایران به روزنامه «ایران» گفت: دستورالعمل واردات خودرو امروز(دوشنبه) بازنگری می‌شود. با توجه به مصوبه وزارت صنعت تمام شرکت‌های واردکننده خودرو وقت داشتند تا پایان سال از نمایندگی مادر برای ارائه خدمات پس از فروش به خودروها در ایران مجوز بگیرند که پس از بخشنامه جدید این امر به روز شد.

وی اظهار داشت: سایر برندها شامل اوپل، هوندا، اشکودا، سئات و آئودی(تاکنون نمایندگی رسمی در ایران نداشتند) که سهم بالایی در بازار مصرف نداشتند لذا توقف واردات آنها مشکلی را برای مردم ایجاد نمی‌کند.

**ورود بانک ها به بازار ارز، گامی بلند به سوی ارز تک نرخی
روش‌های مدیریت بازار ارز طی ماه‌های اخیر با تغییرات بسیاری همراه بوده است، از مرداد ماه سال‌جاری بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه خرید و فروش ارز آزاد در بانک‌ها نحوه مدیریت براین بازار را وارد فاز تازه‌ای کرد. روندی که در دی ماه جاری با انتشار خبر راه‌اندازی بازار بین بانکی ارز تا پایان امسال و ابلاغ دستورالعمل ساماندهی بازار ارز شکل جدی تری به خود گرفت. اینها حلقه‌های زنجیری هستند که در نهایت به هدف اصلی یکسان‌سازی نرخ ارز می‌رسد.

طهماسب مظاهری رئیس کل پیشین بانک مرکزی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» معتقد است که تمام این اقدامات دولت حرکت تدریجی به سمت تک نرخی شدن ارز است.

به گفته این کارشناس ارشد اقتصادی یکسان‌سازی نرخ ارز با دو روش قابل تحقق است، یک راه تدریجی و راه دیگر یک باره و ناگهانی است که بانک مرکزی هم‌اکنون روش نخست یعنی تک نرخی کردن تدریجی ارز را درپیش گرفته است. این درحالی است که تجربه نشان می‌دهد که روش تدریجی و مرحله‌ای درصورتی که با نظارت دقیق و مستمر بانک مرکزی همراه باشد نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت.

** قیمت خودرو افزایش نمی‌یابد
طی چند وقت اخیر یعنی زمانی که قیمت ارز با نوسان روبه‌رو شد تولیدکنندگان برای افزایش قیمت محصولات خود آستین بالا زدند و فضا به گونه‌ای شکل گرفت که افزایش قیمت جزو جدایی‌ناپذیر بازارشد.بدین جهت برخی از حوزه‌ها بدون آنکه مجوزی بگیرند قیمت محصولات خود را بالا بردندونمونه بارز آن افزایش 20 درصدی قیمت کره است. در این باره با محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید.

در یکی دو هفته اخیر قیمت خودروهای داخلی در بازار افزایش یافته است.به گونه‌ای که اختلاف قیمت خودروهای کارخانه‌ای و بازار بین 5 تا 10 میلیون تومان شده است.فعالان بازار علت این موضوع را کاهش عرضه خودرو می‌دانند.با توجه به بروز چنین مشکلی و تضییع حقوق مردم چرا سازمان حمایت برای کنترل بازار اقدامی انجام نمی‌دهد؟

توقف عرضه خودرو توسط خودروسازان با هدف اینکه قیمت خودرو در بازار گران شود را قبول ندارم. برخی‌ها دنبال این هستند که جو روانی در بازار ایجاد کنند و از آن سود ببرند.طی چند وقت اخیر که قیمت خودروهای داخلی در بازار افزایش یافت سازمان حمایت بررسی‌های خود را آغاز کرد.گزارش بازرسان ما نشان می‌دهد که خودروها به صورت عمد دپو نشده است تا این کالا در بازار گران شود.اگر احتمال کوچکی وجود داشت که خودروسازان عرضه خودرو را کم کردند تا حاشیه بازار ایجاد شود به طور قطع سازمان حمایت برخوردهای لازم را انجام می‌داد و مانع سوء‌استفاده خودروسازان می‌شد. 

همانطور که رئیس شورای رقابت اعلام کرد خودروسازان تا اردیبهشت ماه سال آینده یعنی زمان بررسی وضعیت هزینه‌ها اجازه افزایش قیمت ندارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: