کد خبر: ۹۰۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۵ - 07 January 2017
«هراس آمریکایی از دلار قوی»، «رمز رشد معاملات در بازار مسکن»، «3 رفتار معامله‌گری در بازار آتی»، «فرصت چینی صادرات نفت»، «کارنامه بورسی‌ها در دوره اصلاح» و «3 کانال اثرگذاری نوسان نرخ ارز بر گردشگری» مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه 18 دی است.
 «هراس آمریکایی از دلار قوی»، «رمز رشد معاملات در بازار مسکن»، «3 رفتار معامله‌گری در بازار آتی»، «فرصت چینی صادرات نفت»، «کارنامه بورسی‌ها در دوره اصلاح» و «3 کانال اثرگذاری نوسان نرخ ارز بر گردشگری» مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه 18 دی است.

**هراس آمریکایی از دلار قوی
چهارشنبه هفته گذشته صورت‌جلسه آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در سال 2016 میلادی منتشر شد که نشان می‌داد اعضای کمیته سیاست‌گذار پولی بانک مرکزی آمریکا به احتمال کاهش رشد آمریکا تحت‌تاثیر تقویت بیش از حد دلار اشاره کرده‌اند. به این ترتیب، شاخص دلار چهارشنبه افت کرد و داده‌های بدی که روز جمعه از بازار کار آمریکا منتشر شد، روند انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را مبهم‌تر ساخت. عمده‌ترین دلیل نگرانی آمریکایی‌ها از دلار قوی، کاهش رقابت‌پذیری خدمات و کالاهای این کشور در بازارهای جهانی در صورت تقویت بیش از حد دلار است. از سوی دیگر با اوج‌گیری دلار، محبوب شدن دارایی‌های آمریکایی می‌تواند فرار سرمایه از بازارهای نوظهور را تشدید کند. 

**رمز رشد معاملات در بازارمسکن
رمز رشد معاملات مسکن، با افزایش سهم آپارتمان‌های نوساز در حجم ماهانه خرید و فروش ملک، مشخص شد. نسبت فروش واحدهای مسکونی حداکثر 5 سال ساخت به کل آپارتمان‌های معامله‌شده در یک ماه اخیر، به بالاترین سطح از ابتدای سال تاکنون رسید. هم‌‌اکنون 52.5 درصد معاملات مسکن به نوسازها اختصاص دارد. رشد سهم فروش این آپارتمان‌ها به‌عنوان واحدهای پیشرو - ناشی از تمایل بالقوه متقاضیان به خرید واحدهای با عمر بنای کم - مدیون «همراهی سازنده‌ها» با خریداران از بابت اعمال «فرصت پرداخت» است. 

**3 رفتار معامله‌گری در بازار آتی
حجم معاملات در بازار آتی سکه در هفته گذشته با تداوم روند افزایشی خود نسبت به هفته منتهی به 9 دی - که با خبر شکست رکورد 4 ساله و اندازه 212 هزارتایی حجم مواجه شد – روبه‌رو‌ بود. هفته گذشته حجم معاملات آتی سکه با ارتقای 43 هزار و 307 تایی میل به ماندن در کانال 200 هزارتایی و تمایل به افزایش را با ثبت نهایی رقم 255 هزار و 154 تایی تثبیت کرد و نشان داد همچنان معامله‌گران حضور در بورس آتی سکه را بر وضعیت خروج از آن ترجیح می‌دهند که باید این امر را نشانه‌ای بر پتانسیل‌های فعلی این بازار برای جذب نقدینگی قلمداد کرد.

به نظر می‌رسد معاملات در بازار آتی سکه به روند جدیدی تغییر مسیر داده است، هرچند شناسایی جزئیات رفتارشناسی در این بازار اندکی مرموز و سخت شده است، اما نگاه کلی به روند معاملات و اعداد و ارقام منتشر شده نشان‌دهنده این است که بازار به سمت پیش‌بینی و عملکردهای مدیریت شده بین فعالان در حال حرکت است.در میان فعالان بازار آتی سکه روند پیش‌بینی نسبت به آینده معاملات این بازار در حال شکل‌گیری است که منجر به گرفتن موقعیت‌های جدید از سوی فعالان بازار شده است.

**فرصت چینی صادرات نفت
بر اساس آخرین اخبار، عربستان که با همراه کردن برخی کشورها در اوپک طی دو سال اخیر مصرانه در برابر هرگونه اقدام هماهنگ از سوی این سازمان برای کمک به بازار نفت و افزایش قیمت‌ها ایستادگی می‌کرد، حال خود به سردمدار اجرای توافق اوپک بدل شده است. گفته می‌شود این کشور با کاهش 486 هزار بشکه‌ای تولید در ماه ژانویه به تعهد خود برای کاهش تولید به‌طور کامل عمل کرده و حتی در حال رایزنی با مشتریانش برای کاهش بیشتر میزان عرضه در ماه فوریه است. اقدامی که پیش‌بینی می‌شود از سوی دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دنبال شود. 

این در حالی است که ایران به دلیل خارج شدن از تحریم‌ها در یک سال اخیر تولیداتش را به شکل چشمگیری افزایش داده (بیش از 35 درصد) و در برابر خواست کشورهای عضو اوپک برای متوقف کردن رشد تولیداتش ایستادگی کرد و در نهایت توانست جواز افزایش 90 هزار بشکه‌ای تولید خود را از اوپک آن هم زمانی که دیگر اعضا 1.3 میلیون بشکه تولیداتشان را کاهش می‌دهند، بگیرد. حال در شرایطی که عربستان در تکاپوی کاهش تولید است، برخی منابع از افزایش فصلی صادرات 4 تا 5 میلیون بشکه‌ای نفت کشورمان به بازار مهم و بزرگ چین خبر داده‌اند. افزایش تولیدی که می‌تواند صادرات نفت ایران به چین را به سطح بی‌سابقه‌ای برساند.

**کارنامه بورسی‌ها در دوره اصلاح
فعالان بورس تهران از ابتدای دی ماه تا پایان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته (15 دی ماه سال جاری)، نظاره‌گر کاهش عمومی قیمت سهام بودند. روند نزولی قیمت‌ها در این بازه زمانی با وجود برخی تلاش‌ها برای حفظ شاخص در پایان هفته گذشته، در نهایت افت 1.4 درصدی شاخص سهام را در نیمه اول دی ماه رقم زد. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها بر آن) افت 1.9 درصدی را نشان می‌دهد.

**3 کانال اثرگذاری نوسان نرخ ارز بر گردشگری
نوسانات ارزی اثراتی بر گردشگری و بنگاه‌های فعال در این زمینه خواهد گذاشت. درآمدها و فعالیت یک شرکت فعال در بخش گردشگری به شرکت‌های خارجی مرتبط با این صنعت ارتباط داشته و ممکن است به سرمایه‌گذاری خارجی که آن شرکت‌ها در این کشور انجام داده‌اند، وابسته باشد. از این‌رو است که نوسانات نرخ ارز می‌تواند جریان سرمایه‌گذاری خارجی در یک کشور را که بخشی از آن نیز در گردشگری صورت می‌گیرد، تحت‌تاثیر قرار دهد و اثر منفی بر آن بگذارد. تاثیر بر میزان گردشگران ورودی و خروجی نیز از دیگر نمودهای اثرگذاری نوسانات نرخ ارز بر گردشگری است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: