کد خبر: ۸۹۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۱ دی ۱۳۹۵ - 31 December 2016
«حرکت امواج مسافران را زودتر به مقصد می‌رساند»، «خناسان بر آتش فتنه دمیدند»، «تن‌آسایی دولتی، گرفتاری دستگاه اجرایی»، «دولت پشت گرانی دلار است»، «مثلث جهانی چالش در 2017»، «آتش‌بس شکننده سوریه این بار با متحد امریکا» و «تنش‌های پدر- فرزندی امریکا- اسرائیل» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جوان در شماره شنبه 11 دی است.
«حرکت امواج مسافران را زودتر به مقصد می‌رساند»، «خناسان بر آتش فتنه دمیدند»، «تن‌آسایی دولتی، گرفتاری دستگاه اجرایی»، «دولت پشت گرانی دلار است»، «مثلث جهانی چالش در 2017»، «آتش‌بس شکننده سوریه این بار با متحد امریکا» و «تنش‌های پدر- فرزندی امریکا- اسرائیل» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جوان در شماره شنبه 11 دی است.

** حرکت امواج مسافران را زودتر به مقصد می‌رساند
در عصر فناوری اطلاعات و افزایش ضریب نفوذ اینترنت و استفاده از تلفن همراه، فعالیت چندین تاکسی‌یاب هوشمند با خدمات تخصصی و گسترده مسافربری درون‌شهری در بستر اینترنت و با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه مورد استقبال شهروندان پایتخت قرار گرفته است‌. از آنجا که هر روز بر تعداد استفاده‌کنندگان از این روش افزوده می‌شود، لازم است تا علاوه بر گسترش فعالیت‌های کمی و کیفی به دلیل مزایای سریع و آنلاین، به عرصه رقابت دستگاه‌های متولی برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان تبدیل شود. 

ضروری است در بعد نظارتی و مراقبتی نیز زمینه نظارت ضوابطی و سیستمی برای جلو‌گیری از تخلفات احتمالی فراهم شود. 

میثم مظفر- مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درباره چگونگی نظارت شهرداری بر سیستم تاکسیرانی می‌گوید: براساس قانون مصوب مجلس و هیئت وزیران، هر وسیله‌ای که بخواهد اقدام به جابه‌جایی مسافر در حوزه حمل‌و‌نقل درون شهری کند، باید از شهرداری مجوز داشته باشد. 

در حقیقت ارائه خدمات مطلوب و کاهش قیمت خدمات همواره رضایت استفاده‌کنندگان را افزایش می‌دهد، اما نبود نظارت سیستمی نیز می‌تواند مسائل و مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد. بر این اساس لازم است تا ضمن حمایت از فعالیت‌های جدید در عرصه جابه‌جایی مسافر به مسائل و معضلات احتمالی در خصوص استفاده از فناوری‌های هوشمند جدید نیز تأمل صورت گیرد. همچنین لازم است تا عرصه رقابت نیز در استفاده از روش‌های هوشمند فناوری اطلاعات به شکل صحیح فراهم شود تا ضمن توسعه و پیشرفت، عملکرد‌ها نیز ارتقا و با کاهش قیمت خدمات رضایت مسافران افزایش یابد. 

** خناسان بر آتش فتنه دمیدند 
مسئولان وقت و فعلی قوه قضائیه با اشاره به برخی واقعیات فتنه 88 به ریشه‌یابی آن پرداختند. محسنی‌اژه‌ای پرسید: «هاشمی براساس کدام مبنا برای نخستین بار حرف از تقلب در انتخابات زد؟!». هاشمی شاهرودی نیز گفت: «موسوی و هاشمی را به قوه قضائیه دعوت کردم. موسوی پذیرفت بیانیه تظاهرات را لغو کند و در عوض حرف‌هایش را در تلویزیون بزند اما نمی‌دانم کدام خناس ذهن او را عوض کرد.» آملی لاریجانی نیز گفت: «کسی که در دل فتنه نامه بی‌سلام به رهبری می‌نویسد از نعمت بصیرت محروم است.»

9دی امسال فرصتی بود تا در برنامه‌ها به یمن بزرگداشت حماسه 9دی سال 88 بسیاری از مسئولان و کارشناسان و مطلعان، ریشه‌های شهرآشوب سال 88 را مورد واکاوی قرار داده و ابعاد متفاوتی از این غائله دست‌ساز را برای تنویر افکار عمومی ذکر کنند. 

برخی چهره‌های برجسته کشور نیز در سالروز حماسه 9 دی انتقادات خود را بر همین اساس مطرح کردند که چرا افرادی با سابقه طولانی مبارزاتی، خود پیشقراول و محرک شهرآشوب آن سال شده و در دوره‌ای که شعله‌های دست‌ساز فتنه در حال فروکش کردن بود همین افراد نقش بادی را ایفا کردند که هشت ماه آتش اردوکشی‌های خیابانی را شعله‌ور کرد تا تحریم‌های فلج‌کننده- که مهم‌ترین آن قطعنامه 1929است- علیه جامعه ایرانی وضع و مشکلات معیشتی پس از آن روی دهد. 

** تن ‌آسایی دولتی، گرفتاری دستگاه اجرایی
ایوان گنجارف، نویسنده شهیر روسی رمانی بسیار معروف به نام ابلوموف دارد که به نقد اشراف قرن 19 روسیه می‌پردازد و در آن به وصف یکی از این اشراف به نام ابلوموف می‌پردازد که مهم‌ترین دغدغه وی تن‌آسایی است. اتفاقاً ابلوموف نیز شغلی دولتی داشته و حالا در ساختمانی لمیده است و از خواب خوش لذت می‌برد. 

دکتر روحانی دولتی به شدت محفلی دارد. زمانی که دولت وی تشکیل شد، اولین انتخاب وی از حلقه حامیان انتخاباتی وی بود. کسانی که ستاد وی را اداره کرده بودند و اغلب نیز پس از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی وارد ستاد وی شدند. ستادی که تقریباً تنها شامل مردان وی در حزب کارگزاران بود. طبیعی بود که روحانی پس از پیروزی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری که کمتر ناظر سیاسی آن را در ابتدای رقابت‌های سیاسی انتخابات ریاست جمهوری سال 92 پیش بینی می‌کرد، مناصب کلیدی خود را به آنها بسپارد. مردانی همچون محمد رضا نعمت زاده، زنگنه، محمد باقر نوبخت یا آخوندی که وزارت راه و شهرسازی روحانی را تحویل گرفت.

همین دلایل به خوبی نشان می‌دهد که امید روحانی تنها معطوف به نبودن یک آلترناتیو مناسب چه دربین اصلاح طلبان و چه دربین نیروهای جبهه انقلاب است. چنین تصوری دولت را به نوعی ابلوموفیسم دچار کرده است که حتی برای رضایت مردم نیز حاضر به تحرکی هر چند کوچک در حوزه اقتصادی نیست. صرف‌نظر از اینکه فضای سیاسی کشور همچنان به روند فعلی خود ادامه خواهد داد یا نه ادامه چنین رویکردی توسط دولت علاوه بر وارد کردن فشار بیش از اندازه به مردم می‌تواند تبعات منفی نیز برای نظام داشته باشد. شاید سر بلند کردن یک رقیب جان سخت برای دولت، مردم و نظام در برهه کنونی بسیار حیاتی باشد. 

** دولت پشت گرانی دلار است
دولت عامل گرانی ارز است و بر اساس یک نظرسنجی حدود 80 درصد براین باورند که بانک مرکزی شفافیت لازم را برای دلایل افزایش نرخ ارز نداشته وبا مردم صادقانه برخورد نکرده است. 

به گزارش «جوان» هنوز دلایل اقتصادی برای افزایش نرخ ارز که بتواند کارشناسان را مجاب کند از سوی دولت و بانک مرکزی ارائه نشده است، با این حال در برنامه مناظره اقتصادی که از شبکه یک پخش شد در عمل بر نقش 80 درصدی دولت در عرضه و سهم 5 درصدی نیازهای مردمی در بازار ارز اشاره و تأکید شد که دولت خود عامل افزایش نرخ ارز است. 

در این برنامه مستخدمین‌حسینی از مسئولان سابق و در کسوت یک منتقد گفت: سهم نیازهای ارزی در بازارهای فیزیکی کمتر از 5 درصد است در حالی که 80 درصد عرضه ارز از سوی دولت باز می‌گردد. وی همچنین در پاسخ به سؤالی که چرا در زمان تصدی خود شما در بانک مرکزی به دنبال شفاف‌سازی و ساماندهی نرخ ارز نبودید، گفت: من زمانی دربانک مرکزی مشغول بودم که آقای مظاهری در آنجا رئیس بانک بودند و به منظور ساماندهی بانک مرکزی را سه قفله و شش قفله کرده بودیم. 

** مثلث جهانی چالش در 2017 
سال 2016 آخرین روزها و ساعات خود را سپری می‌کند و سال جدید میلادی از روز یک‌شنبه (فردا) شروع خواهد شد. این تغییر سال به صورت نمادین توسط بان‌ کی ‌مون نمایش داده می‌شود که قرار است شمارش معکوس 60 ثانیه‌ای تا شروع سال 2017 را در میدان تایمز نیویورک کلید بزند. این آخرین کاری است که او به عنوان دبیر کل سازمان ملل انجام می‌دهد و بعد از آن سمت خود را به آنتونیو گوترس مانوئل دی‌الیویرا، سیاستمدار پرتغالی، می‌دهد تا او برای پنج سال بعد عهده‌دار این سمت در سازمان ملل باشد.

همین دو هفته قبل بود که گوترس در مراسم سوگند خود از بی‌ثباتی جهانی و بی‌اعتمادی مردم جهان به کشورهایشان، مؤسسات بین‌المللی و از جمله سازمان ملل گفت و بر این نکته تأکید کرد که «سازمان ملل باید آماده پذیرش تغییر باشد.» بیان این نکات دلالت بر تغییری بنیادین در عرصه بین‌المللی دارد و باید کار نمادین بان کی مون در میدان تایمز را پایان دوره‌ای دانست که نه تنها با دبیر کلی گوترس بلکه با شروع ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا و احتمال نتایج غیرمنتظره‌ای از انتخابات سال آینده در آلمان و فرانسه، انتظار دوره‌ای جدید را در 2017 داشت. 

جدا از اتفاقات و تغییرات ریز و درشت در سرتاسر جهان، سه محور قابل توجه برای این دوره قابل ذکر است که به ترتیب عبارتند از تنش‌های جدید بین امریکا و چین، تزلزل در اتحادیه اروپا و بحران در خاورمیانه. نشانه‌هایی از تغییر اساسی در هر سه زمینه دیده می‌شود که دلالت بر خانه‌تکانی جهان در سال جدید میلادی دارد. 

** آتش‌بس شکننده سوریه این بار با متحد امریکا 
توافق روسیه و ترکیه برای برقراری آتش‌بس سراسری در سوریه از اوایل روز گذشته شروع شده است، در حالی که این بار به دلیل تحولات مهم میدانی و سیاسی ناظران امید بیشتری به موفقیت این آتش‌بس دارند اما آنها نگران مشکلاتی هستند که همچنان حل نشده‌اند و می‌توانند موفقیت آتش‌بس را با چالش مواجه کنند. 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از متحدان کلیدی دمشق، پنج‌شنبه اعلام کرد دولت سوریه و مخالفان برای برقراری آتش‌بس سراسری در این کشور به توافق رسیده‌اند. پوتین در نشست مشترک با سرگئی لاوروف و سرگئی شایگو وزیران امور خارجه و دفاع روسیه گفت: برای برقراری صلح در سوریه سه سند بین نمایندگان دولت و مخالفان امضا شده است. بنابر گفته وی، سند اول به برقراری آتش‌بس در سوریه مربوط می‌شود، سند دوم شامل مجموعه راهکارهای کنترل آتش‌بس در سوریه است و سند امضا شده سوم، بیانیه اعلام آمادگی برای آغاز مذاکرات صلح سوری-سوری در «آستانه» بین نمایندگان دولت و گروه‌های مخالف (غیرتروریست) است. 

** تنش‌های پدر- فرزندی امریکا- اسرائیل 
وزیر خارجه امریکا سه هفته مانده به پایان وزارتش، دست به یک رویارویی لفظی تند و تیز با رژیم صهیونیستی زد و در اظهار نظری کم‌سابقه گفت که اسرائیل باید بین اینکه یک دولت یهودی باشد یا یک دولت دموکراتیک دست به انتخاب بزند در غیراین صورت، هیچ گاه روی صلح واقعی را نخواهد دید. او البته تاکید کرده که سیاست امریکا حفظ بقای اسرائیل است.

به گزارش «جوان»، جان کری در یک سخنرانی یک ساعته به انتقاد‌های یک هفته اخیر اسرائیلی‌ها درباره تصویب قطعنامه 2243 شورای امنیت پاسخ داد؛ قطعنامه‌ای که رژیم صهیونیستی را به خاطر ادامه شهرک‌سازی‌ها محکوم می‌کند و با حمایت 14 کشور و رأی ممتنع امریکا، جمعه قبل در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی، این قطعنامه را که در هفته‌های آخر حضور اوباما در کاخ سفید تصویب شد، خنجر این دولت از پشت به اسرائیل توصیف کرده و گفته که شکی ندارد « دولت اوباما مبتکر تنظیم این قطعنامه» بوده است. 

جان کری ابتدا به این اشاره کرده که دولت اوباما در کل دوره خود «عمیقاً به اسرائیل و امنیت آن» متعهد مانده؛ تعهدی که به کری ادعا می‌کند «پیگیری صلح در خاورمیانه» چراغ راهنمای آن بوده است. کری می‌گوید که راه حل دو دولتی، «تنها مسیر دستیابی به صلح تداوم‌دار بین اسرائیلی‌ها و فلسطین است. این (راه حل) تنها مسیری است که آینده اسرائیل به عنوان یک دولت یهودی و دموکراتیک را تضمین می‌کند... و در عین حال، این راهی مهم برای پیشبرد منافع امریکا در منطقه است.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: