معاون وزیر راه و شهرسازی از بهرهبرداری کامل نهمین رادار هواشناسی کشور در اردبیل خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت راهاندازی رادار استان اردبیل گفت: رادار اردبیل آخرین رادار هواشناسی است که در کشور خریداری و در دولت یازدهم نصب و راهاندازی شده است.
وی در ادامه افزود: این رادار از نوع باند ایکس بوده و دارای بردی 100کیلومتری است و در حال حاضر این رادار بهرهبرداری شده و میتواند منطقه اردبیل را تحت پوشش خود قرار دهد.
پرهیزکار راهاندازی رادار اردبیل را اقدامی در راستای توسعه شبکه راداری کل کشور خواند و افزود: براساس طرح جامع مدون شده در ایجاد شبکه راداری در کشور حدود 24 رادار در این طرح قرار گرفته که تا کنون 9 مورد آن راهاندازی شده است و با تأمین اعتبارات لازم هر 24 رادار مورد هدف در این برنامه در کل کشور اجرایی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص مدل گرد و خاک نصب و راهاندازی شده فعلی در کشور نیز بیان کرد: این مدل جزء پیشرفتهترین مدلهای موجود در جهان بوده که هماکنون در کشور راهاندازی و مرحله تست و خروجی آن نیز گرفته شده است.
این مقام مسئول کم بودن تعداد ایستگاههای سنجش گرد و خاک در کشور را یکی از مشکلات موجود در این مدل دانست و گفت: از آنجا که در استفاده از این مدل نیاز به دادههای سنجش گرد و خاک است ما باید شبکه پایش گرد و خاک را در سطح کشور توسعه دهیم و تا کنون 17 ایستگاه در سطح کشور در اختیار داریم که باید تعداد آنها را حداقل به 200 مورد افزایش دهیم تا بتوانیم دادههای مورد نیاز برای این مدل را تأمین کنیم.
وی در تشریح این مدل بیان کرد: مدل گرد و خاک دو نوع داده ورودی دارد و یکی از دادهها، خروجی مدلهای هواشناسی بوده که میدان باد را برای روزهای و ساعتهای آینده مشخص میکند؛ این داده نشان میدهد که باد با چه سرعتی و به چه سمتی حرکت خواهد کرد.
پرهیزکار در این مورد اضافه کرد: دادههای بعدی که در این مدل مورد استفاده قرار میگیرند دادههای مربوط به منابع گرد و خاک هستند که این منابع نیز طی سالهای اخیر در داخل و خارج از کشور به واسطه خشکسالی و بیتدبیریهای صورت گرفته افزایش پیدا کردهاند.
به گفته رئیس سازمان هواشناسی کل کشور این مدل در نهایت منبع خیزش گرد و خاک را شناسایی و تحت تأثیر جریان بادی که مدل هواشناسی تعییین کرده است در انتها به ما میگوید که غلظت این گرد و خاک در کجا افزایش پیدا کرده و به چه سمتی حرکت میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پایان در اشاره به فعالیتهای مشترک سازمان هواشناسی کل کشور با پژوهشگاه فضایی اعلام کرد: این پروژه مشترک در ارتباط با ساخت رادار هواشناسی بوده و از آنجایی که رادارهای هواشناسی از تکنولوژی بسیار پیشرفتهای برخوردار هستند دانش آن باید در کشور ایجاد شود.
وی افزود: در حال حاضر این پروژه با همکاری یک شرکت ژاپنی دارای پیشرفت خوبی بوده وانتظار میرود در بهار سال 96 نمونه آزمایشی آن به بهرهبرداری برسد.