کد خبر: ۸۹۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۰۹ دی ۱۳۹۵ - 29 December 2016
در روزهای اخیر، برخی از رسانه‌ها و سایت‌های خبری در قالب گزارش و گفت‌و‌گو با افراد، از اثر شدید افزایش نرخ ارز در مواد خوراکی خبر دادند. این ادعا در حالی است که مستندترین گزارش از تغییرات قیمت خرده‌ فروشی در تهران نشان می‌دهد که بین نوسان ارز و تغییرات قیمت مواد خوراکی در هفته‌های اخیر ارتباط معناداری وجود نداشته است.
روزنامه دنیای اقتصاد در شماره پنجشنبه 9 دی با اشاره به قیمت های خرده فروشی در تیتر یک، نوشت: در روزهای اخیر، برخی از رسانه‌ها و سایت‌های خبری در قالب گزارش و گفت‌و‌گو با افراد، از اثر شدید افزایش نرخ ارز در مواد خوراکی خبر دادند. این ادعا در حالی است که مستندترین گزارش از تغییرات قیمت خرده‌ فروشی در تهران نشان می‌دهد که بین نوسان ارز و تغییرات قیمت مواد خوراکی در هفته‌های اخیر ارتباط معناداری وجود نداشته است.

این روزنامه با انتشار عنوان واکنش روحانی به گورخوابی: دردناک و غیرقابل تحمل، آورد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته به دو موضوع حکم اعدام بابک زنجانی و ماجرای گورخواب‌ها واکنش نشان داد.او در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت که در محل سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، با اشاره به نامه روز سه‌شنبه اصغر فرهادی فیلمساز مطرح ایرانی در مورد گورخواب‌ها با تاکید بر اینکه این مساله برای دولت و مردم قابل‌تحمل نیست، گفت: برای حل چنین موضوعاتی همه باید یکپارچه شویم و از مسائل جناحی و اختلافات دست برداریم و مشکلات اساسی کشور را مدنظر قرار دهیم. به‌ دنبال این نامه روز گذشته رئیس‌جمهوری در بخشی از سخنانش در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت در مورد نامه‌ای که اصغر فرهادی، کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران خطاب به او نوشته بود،‌ واکنش نشان داد و گفت: «من دیروز از یکی از هنرمندان نامه‌ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضی‌ها از فقر کارتن خواب می‌شوند یا زیر پل‌ها می‌خوابند، اما قبر‌خواب را کمتر شنیده بودیم. 

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به عنوان حبس تجارت در بوروکراسی، نوشت: مقایسه روند اخذ مجوزها در ایران با چهار کشور موفق دنیا، نشان‌ از حبس تجارت کشور در بوروکراسی اداری دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای هند، سنگاپور، کره جنوبی و استرالیا در راستای تسهیل روند تجارت در صدور مجوز واردات و صادرات به فعالان اقتصادی گام‌های اصلاحی مهمی برداشته‌ اند. این در حالی است که در فرآیند تجاری ایران، علاوه بر گمرک، 22 سازمان اقدام به سیاست ‌گذاری، دخالت و نظارت می ‌کنند. آثار گسترده بودن سازمان‌های مجوزدهنده در ایران را می‌توان در افزایش هزینه‌ها، طولانی شدن زمان بررسی اسناد و ترخیص کالا دید. شناسایی و حذف «سازمان‌های مزاحم» در روند تجارت کشور به منظور تسهیل تجارت یکی از اقدامات مهمی است که باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد زیرا در حال حاضر در عرصه تجارت کشور، علاوه بر سازمان گمرک 22 سازمان در مورد صادرات، واردات و ترانزیت کالا، اقدام به سیاست‌گذاری، دخالت و نظارت می‌کنند که این امر می‌تواند «افزایش هزینه»، «بالابردن زمان بررسی اسناد» و به تبع آن «طولانی شدن زمان ترخیص کالا از مبادی رسمی» را سبب شود.

این روزنامه با انتخاب عنوان پیامدهای آزادسازی حلب، می نویسد: نشست آثار استراتژیک آزادسازی حلب در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد. در این نشست کارشناسان بر چند نکته تاکید کردند: اول آزادسازی حلب از نظر میدانی و نظامی توازن را به نفع نظام سوریه تغییر داده و می‌توان شاهد دومینوی سقوط مناطق تحت اشغال تروریست‌ها باشیم. دوم؛ تشدید رفتار میدانی از سوی عربستان، امارات و قطر وجود دارد؛ اما اولویت‌ها برای ترکیه تغییر کرده است. سوم؛ نقش آمریکایی‌ها نسبت به گذشته در مقایسه با روس‌ها ضعیف‌تر شده است و چهارم؛ آزادسازی حلب وضعیت را به اتخاذ یک راه‌حل سیاسی نزدیک می‌کند.

همچنین روزنامه دنیای اقتصاد در ستون سرمقاله و دیدگاه عنوان های «بی‌خانمانان گورخواب» به قلم علی دادپی و «تغییر مدیریت نهادهای عمومی» نوشته حسین سلاح‌ورزی را به چاپ رساند.

این روزنامه در ضمیمه امروز خود عنوان «نامعادله ترافیک» را منتشر کر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: