کد خبر: ۸۹۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۵ - 26 December 2016
«پایان «صورتی» خطرناک»، «پافشاری بر اشتباه»، «مراقبت به جای محدودیت»، «بوی پول یا شمیم خدمت؟»، «پاتک به ترافیک تهران» و « چوب انحصار لای چرخ ماشین های خارجی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره دوشنبه 6 دی است.
 «پایان «صورتی» خطرناک»، «پافشاری بر اشتباه»، «مراقبت به جای محدودیت»، «بوی پول یا شمیم خدمت؟»، «پاتک به ترافیک تهران» و « چوب انحصار لای چرخ ماشین های خارجی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره دوشنبه 6 دی است.

** پایان «صورتی» خطرناک
شبکه فارسی وان به تازگی اعلام کرده است به خاطر مشکلات مالی برای همیشه تعطیل می شود. شبکه ای که در هفت سال اخیر با تولید سریال ها و برنامه های سطحی مخاطبان بسیاری را جذب کرد. سریال های کلمبیایی و کره ای این شبکه که عموما روایت گر داستانهایی کم مایه در باب رابطه های ضربدری و خیانت بود، تاثیرات بسیار مخربی بر فرهنگ توده مردم ایران گذاشت. در طی این سالها واکنش های متعددی به محتوای این سریالها در جامعه ایران رخ داد.این شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان که دفترهای آن در استودیو سیتیِ دوبی قرار دارند و روی ماهواره یاه ست برنامه‌های خود را پخش می‌کند. این شبکه از مرداد 1388 اقدام به پخش سریال‌های خارجی با دوبله فارسی کرد و در ایران مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. مدیر ارشد اجرایی (ریاست) شبکه، سعد محسنی است و سینا ولی‌الله به عنوان مدیریت این شبکه با گروه موبی همکاری می‌کند. کار دوبله سریال‌های فارسی1 توسط کمپانی‌های ثالث در مراکزمختلف منطقه انجام می‌شود.فارسی1 سرمایه‌گذاری مشترک گروه موبی و کمپانی نیوز کورپوریشن است. گروه موبی در سال 2002 توسط سعد محسنی، استرالیایی افغان‌تبار، و خواهر و دو برادرش تاسیس شد.

**پافشاری بر اشتباه
ماجرای انتشار صحبت‌های محمدجواد ظریف در جلسه محرمانه روز یکشنبه 28 آذرماه کمیسیون امنیت ملی مجلس، آن هم چنان که حاضران جلسه می‌گویند به صورت ناقص و البته از سوی کسی که در آن جلسه حضور نداشته است، همچنان ادامه دارد.کریمی قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری مجلس که پیشتر اظهارات منتسب به محمدجواد ظریف در نشست گزارش وزیر امور خارجه درباره برجام به کمیسیون امنیت ملی را در قالب برگه‌هایی بین خبرنگاران پارلمانی توزیع کرده بود، یک بار روز شنبه از خبرنگاران خواست که برای شنیدن فایل صوتی این اظهارات به کمیسیون امنیت ملی بروند. با این حال با عدم امکان ورود به اتاق جلسه این کمیسیون، کریمی قدوسی وعده یکشنبه (دیروز) را به خبرنگاران داد. همزمان در جلسه‌ای بدون حضور خبرنگاران و دیروز نیز با حضور 11 نماینده دیگر این فایل صوتی استماع شد. با این حال با فراهم نشدن شرایط انتشار فایل صوتی جلسه، وی در ادامه تلاش برای اثبات صحت سخنان منتشرکرده درباره اظهارات منتسب به وزیر خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی با حضور در جایگاه خبرنگاران پارلمانی متن مکتوب پنج صفحه‌ای را توزیع کرد.کریمی قدوسی در صحن علنی دیروز مجلس نیز در واکنش به تذکرهای برخی نمایندگان، از انتشار اظهارات منتسب به ظریف در جلسه کمیسیون امنیت توسط خودش دفاع و بخشی از این اظهارات را از تریبون جلسه علنی مجلس بازگو کرد.ماجرای کریمی قدوسی چرا از این که یادآور روش‌های محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش در سیاسی‌بازی با قواعد اخلاقی، قانونی و ملی است، حاشیه‌های دیگری نیز دارد. از نکات قابل توجه ماجرای کریمی قدوسی، در کنار سکوت جمعی از نمایندگان درباره واکنش به این اقدام، شیوه ورود رسانه‌های اصولگرا به ماجراست؛ جایی که این رسانه‌ها در شرایطی که اظهارات برخی نمایندگان و چهره‌های سیاسی از جریان مخالف خود و علیه چهره‌های جریان متبوعشان را با انواع تهمت و برچسب زنی محکوم کردند و حال به رفتار کریمی قدوسی در انتشار سخنان محرمانه ظریف مدال «افشاگری» داده‌اند. به هر ترتیب در صورت عدم برخورد با چنین رفتارهایی، قطعا مسئولان در جلسات گفت‌وگو و پاسخگویی به وکلای ملت با بی‌اعتمادی حضور خواهند یافت.

**مراقبت به جای محدودیت
فضای مجازی شرایطی را فراهم کرده که کاربران بتوانند به‌راحتی به اطلاعات موردنیاز خود به‌ویژه در زمان تصمیم‌سازی‌های مهم ازجمله انتخابات دسترسی پیدا کنند. در چنین شرایطی از فضای مجازی می‌توان به‌عنوان فرصتی درجهت دستیابی به اخبار و اطلاعات موثق در مدت‌زمان کوتاه یاد کرد که با امکان دسترسی به دیدگاه‌های جناح‌های سیاسی مختلف به‌صورت واسطه‌ای بی‌طرف پرده از بسیاری از اسرار برمی‌دارد. گستردگی و عدم‌وجود محدودیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فضا بوده که برخی بر ضرورت اعمال محدودیت در آن اصرار دارند و پافشاری بر این امر در شرایطی که رویدادهای حیاتی و سرنوشت‌ساز همچون انتخابات در حال وقوع باشد، شدت می‌گیرد.این موضوع در جایی حساسیت بیشتری یافت که به‌تازگی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح آنچه در نشست اخیر این کمیسیون با حضور مسئولان وزارت اطلاعات مطرح‌شده گفته «یکی از بخش‌های مورد بحث در این جلسه که با حضور معاونان وزارت اطلاعات جهت بررسی بودجه و اعتبارات دستگاه امنیت تشکیل شده بود امنیت فضای مجازی و نحوه حفظ امنیت و پالایش آن است که در این زمینه وزارت اطلاعات برنامه‌های سنگینی دارد زیرا تهدیدات این بخش متوجه صنایع زیربنایی و مادر می‌شود و نیازمند حمایت است». با انتشار این خبر بار دیگر شائبه احتمال فیلتر شدن برخی سایت‌ها و یا کنترل شدید فعالیت‌ها در فضای مجازی ایجاد شد. اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تایید این خبر که مسئولان وزارت اطلاعات بر این موضوع اشاره کرده‌اند یادآور شدند این اقدام به‌معنای اعمال محدودیت در این فضا نیست و به هیچ‌عنوان این موضوع در کارویژه این وزارتخانه وجود ندارد بلکه تنها درجهت برقراری امنیت ازسوی وزارت اطلاعات به‌عنوان متولی تامین امنیت در کشور صورت خواهد گرفت.

**بوی پول یا شمیم خدمت؟
گردشگری حوزه پول سازی است، شاید از همین رو باشد که بسیاری علاقه‌مندند تا پا در کفش صنعتی به نام گردشگری کنند. این روزها ورود شهرداری به صنعت گردشگری به یکی از موضوعات مورد مناقشه در میان مسئولان و صاحب‌ منصبان حوزه گردشگری و شورای شهر بدل شده است. موضوعی که عده‌ای معتقدند ورود شهرداری به این حوزه بی‌دلیل است و عده ای رای مثبت به ورود این سازمان می‌دهند.گردشگری هم اکنون پس از نفت و خودروسازی سومین صنعت پولساز دنیا محسوب می‌شود که البته سهم ایران از این صنعت پولساز آن چنان که باید چشم‌گیر نبوده است. گرچه بر طبق آنچه اعلام شده رشد گردشگری ایران در سال‌های اخیر دو برابر متوسط رشد جهانی بود است، اما به گفته اردشیر اروجی، مدیرکل اسبق دفتر برنامه‌ریزی، آمار و اطلاعات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سهم ایران از تعداد گردشگران جهان به نیم‌درصد هم نمی‌رسد. با این وجود ولی‌الله افخمی، رئیس سازمان توسعه تجارت گفته است: از ابتدای سال 95 مردادماه سال جاری 2 میلیارد و 850 میلیون دلار ارز و درآمد متوسط روزانه 23 میلیون دلار از ورود گردشگران خارجی به کشور بدست آمده که با این حساب ایران به دوسوم از اهداف برنامه خود در حوزه گردشگری رسیده‌ است به این دلیل که براساس اهداف در نظر گرفته شده قرار بود درآمد ارزی حاصل از گردشگری در چنین بازه زمانی بیش از چهار میلیارد دلار باشد. گرچه به گفته او گردشگری به منزل مقصود در برنامه کوتاه مدت خود رسیده اما همچنان نتوانسته به عنوان صنعت اول کشور جایگزین صادرات نفت برای ایران شود. 

**پاتک به ترافیک تهران
در یک ماه اخیر هرچقدر رانندگان به کندی در خیابان‌ها حرکت کردند اما مسئولان با حرکت های شتاب‌زده سعی در بازگشایی دو معضل ترافیک و آلودگی داشتند. حتی به زور جرایم و سختگیری ها. پای دولت به میان آمد چرا که در تخصیص بودجه کوتاهی کرد. شهرداری دولت را مقصر می داند و شورای شهر پلیس و شهرداری را. آنچه مشخص است کم کاری در این میان رخ داده تا خیابان های تهران اینگونه در خود بپیچند. حال همین معضل ترافیک خود در ترافیک راه حل های ضربتی گیر کرده است و می توان گفت طغیان خودرو در خیابان های تهران موج می زند.مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در واکنش به اظهارات متفاوتی که در ارتباط با موضوع ترافیک در یک ماه اخیر بیان شد، گفته بود:«ترافیک در تهران مسئله ای با قدمت بیش از نیم قرن است. 

مسئله ای که کم و بیش تمام کلانشهر های دنیا با آن روبرو بوده و هستند که یا به راه حلی برای آن رسیده اند و آن را مدیریت می کنند و یا به عنوان دردی مزمن با آن دست و پنجه نرم می کنند.» هرچند با توجه به عدم حل موضوع ترافیک می‌توان گفت شهرداری، تنها گزینه دست و پنجه نرم کردن را انتخاب کرده است. اما این تنها شهرداری تهران نیست که درگیر موضوع ترافیک شده است.پس از ترافیک سنگین در سه هفته اخیر خیابان های تهران، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ که سمت خود را به تازگی تحویل گرفته است. عواملی همچون عدم سازماندهی تردد در شهر تهران، برگزاری نمایشگاه‌ها، افزایش بی‌رویه خودروها، اشباع حجم ترافیک و ... را از جمله دلایل ترافیک شهر تهران عنوان می‌کند. حاشیه های بر سر ترافیک درست از آن جایی جان گرفت که رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در توییتر خود نوشت: «با فشار قالیباف به ناجا، فرمانده پلیس راهور تهران عوض شد و به دنبال آن شاهد ترافیک سنگین در شهر تهران در یک ماه گذشته هستیم، هدفشان چیست؟»

**چوب انحصار لای چرخ ماشین های خارجی
یکی از مهمترین صنایعی که انتظار می رفت در دوران پس از برجام دستخوش تحول شود صنعت خودروسازی در کشور بود. دو قطب مهم خودروسازی ایران حالا حدود 4 دهه است که بدون رقیب بازار کشور را در دست دارند و تحت هر شرایطی از حمایت های دولتی برخوردارند. تنها بخشی که در فرآیند عرضه و تقاضا در بازار خودرو اهمیت پیدا نکرده رضایت مشتری هاییست که انتخابی جز این محصولات ندارند. مسئله اساسی این است که انحصار شکنی در این بازار حتی با وقوع اتفاق مهمی مانند برجام نیز صورت نگرفت. شاید تنها اتفاق بعد از برجام بازگشت شرکای سنتی ایران بود که آن هم بنایی بر انحصار شکنی نداشته است.کارشناسان دلایل متعددی را برای عدم حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش خودرو عنوان می کنند. عدم ثبات قوانین مربوطه این عرصه، از یک سو و نبود اطمینان در مورد امنیت سرمایه‌گذاری، دو مشکل اصلی سرمایه‌گذاران خارجی به‌خصوص شرکت‌های خودروساز است که برخی از آنها را برای ورود به ایران مردد و دست به عصا کرده است. شاید بزرگ‌ترین مشکل برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در ایران بحث امنیت و ثبات مقررات است، چه آنکه این موضوع برای خارجی‌ها از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. هرچند در حال حاضر در دوران پسابرجام و لغو تحریم‌ها قرار داریم، با این حال برخی خودروسازان خارجی همچنان نگران این هستند که ایران دوباره وارد چالش‌های تحریم و محددیت‌های مالی و معاملات تجاری شود. در واقع برخی خودروسازان خارجی که هم‌اکنون مشغول بررسی حضور در ایران هستند، بیم آن را دارند که با تغییر دولت (در ایران)، سیاست‌های خارجی کشور نیز تغییر کرده و به تبع آن، مسائل و قوانین اقتصادی نیز دستخوش تغییر شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: