کد خبر: ۸۹۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۰۵ دی ۱۳۹۵ - 25 December 2016
مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر؛
بانكداري ايراني - بنیان بازار سرمایه باید مبتنی بر درآمدزایی شرکت ها باشد که از اول تاسیس بورس در ایران این مسئله وجود نداشته است. بیشتر انگیزه های سفته بازی در بورس رونق دارد تا انگیزه های درآمدی.
  بانكداري ايراني -   بنیان بازار سرمایه باید مبتنی بر درآمدزایی شرکت ها باشد که از اول تاسیس بورس در ایران این مسئله وجود نداشته است. بیشتر انگیزه های سفته بازی در بورس رونق دارد تا انگیزه های درآمدی.
  
 عیسی رضایی، مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر  به اقدامات اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: دولت اعلام کرده است که به یک رشد 7.4 دهم درصدی رسیده ایم و این گفته درستی است. اگر تنها مبحث فروش نفت را مقایسه کنیم، یک رشد غیر قابل تصوری از گذشته تا به امسال داشته ایم.

رضایی ادامه داد: رشدی که صوت گرفته است، درست است؛ منتهی چون در انتقال پول به کشور مشکلاتی وجود دارد و یا برخی بدهی های قبلی باقی مانده است؛ هنوز اثر سرمایه گذاری های این درآمد بر کاهش رکود مشاهده نشده است که امیدواریم از این حیث برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر با بیان اینکه انتشار اوراق خزانه اسلامی به نوعی انتقال نقدینگی محسوب می شود، خاطر نشان کرد: انتشار اوراق خزانه معضل نقدینگی را برطرف نخواهد کرد و اگر این وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند؛ وضعیت 9 ماهه قبلی برای پایان سال شدت بیشتری خواهد گرفت

رضایی با تاکید بر اینکه دنیا به سمت بن بست اقتصادی پیش می رود؛ اظهار داشت: اگر به شاخص های اقتصادی بیشتر کشورهای اروپایی نگاه کنید؛ شاخص هایی مانند رشد اقتصادی و تورم ارقام صفر یا منفی را نشان می دهند. این موارد بسیار خطرناک است؛ یعنی اگر یک بخش عظیمی از جهان دچار رکود شود، محرکی برای برون رفت از این بحران نیاز است که معمولا بهترین گزینه ها در چنین شرایطی، جنگ است.


به گفته وی؛ باید دعا کرد که مجددا منطقه خاورمیانه را به عنوان کاندیدا معرفی نکنند؛ هرچند که کشور روسیه در حال نزدیک کردن خود به آمریکا است. یکی از گزینه ها اوکراین و منطقه بالتیک بود که به نظر می رسد آشوب ها در این منطقه فروکش کند؛ ولی منطقه ما کماکان منطقه مساعدی برای هرگونه درگیری در این زمینه ها تلقی می شود. در این راستا نظام جمهوری اسلامی هوشیاری خوبی را تا به الان، به خرج داده است که البته هوشیاری بیشتری لازم است تا از گزند حوادث آتی در امان بمانیم.

مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موسسه یک مبلغی را با هماهنگی بانک مرکزی، بورس و وزارت اقتصاد وارد پروسه سرمایه گذاری در بورس از طریق شرکت ها کرده است؛ گفت: باید گفت که بورس به عنوان یک مکان ریسک پذیر در نظر گرفته می شود؛ چراکه نظام بانکی یک نظام Free Risk برای سپرده گذار است. سوال اینجاست که الان میانگین بازدهی بورس، با تمام اوصاف و با رونقی که امروز پیدا کرده است، چقدر است؟ غیر از این است که بازدهی این بازار 12.5 درصد است حال ایا این موضوع در قیاس با سود بانکی توجیه پذیر است تا افرادی به سمت سرمایه گذاری در بورس بروند؟

رضایی تصریح کرد: دورنمای سوددهی و بازدهی شرکت ها چیست؟ اکنون کدام شرکت ها به غیر از شرکت های پتروشیمی و یا فولادی که متاثر از قیمت های جهانی و نه بازدهی خود هستند دارای بازدهی مناسب اند؟ نکته دیگر اینکه گفته می شود در بورس مشارکت کنید تا نقدشوندگی بالایی داشته باشد، درحالیکه همین امروز اعلام می شود که به عنوان مثال 20 نماد بسته می شود، حال این نمادها چه زمانی باز می شوند، معلوم نخواهد بود. مشخص نیست که سرمایه گذار خردی که در بورس سرمایه گذاری می کند چه زمانی به پول خود می رسد.

وی ادامه داد: این موارد از جمله ابهاماتی است که اگر بورس برطرف نکند و شرکت ها به بازدهی مناسب و رشد پایداری نرسند و همچنین از اعمال سلیقه بر بستن و بازگشایی نمادها خودداری نشود، این بازار به رونق نخواهد رسید. وگرنه با چنین شرایطی عقل سلیم حکم می کند که سپرده گذاران کماکان در بانک بمانند چراکه ایمن ترند.

رضایی با بیان اینکه شرایط خوبی در بازار سرمایه حاکم نیست؛ گفت: مگر اینکه نقدینگی از یک مکان درست به این بازار تزریق شود که در این حالت مجددا حبابی می شود.

مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر تصریح کرد: بنیان بازار سرمایه باید مبتنی بر درآمدزایی شرکت ها باشد که از اول تاسیس بورس در ایران این مسئله وجود نداشته است. بیشتر انگیزه های سفته بازی در بورس رونق دارد تا انگیزه های درآمدی.

وی در رابطه با اقدامات موسسه در زمینه بانکداری الکترونیک نیز گفت: در برنامه استراتژیک موسسه در سال 89، حداقل تاسیس 500 شعبه در دستور کار قرار گرفته است، اما فکر می کنید چه انگیزه هایی باعث شده که بیش از 4 سال ما تعداد شعبه خود را از 350 مورد افزایش ندهیم، یعنی سه سال دیگر ما عملا گسترش شعب را از دستور کار خود به طور عملی خارج کردیم، مگر اینکه به ندرت بخواهیم این امر را انجام دهیم.

رضایی با اشاره به اینکه رویکرد ما در موسسه اعتباری کوثر استفاده از دفاتر خدماتی از جمله دفاتر خدماتی دولت و دفاتر خدماتی که بعضا سازمان های بازنشستگی مانند سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح، ارتش و .. دارند، می باشد؛ اظهار داشت: مهم تر از این، استفاده مشارکتی از امکانات بخش خصوصی است؛ در حال حاضر 300 دستگاه «ای تی ام» ما مشارکتی است به گونه ای که افراد خریداری کرده اند و موسسه ما در بخشی از درآمد سهیم است.

مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر گفت: یک شعار محوری که در مجموعه ما طراحی شده است؛ این است که به مرور و برای 2 سال آینده، شعار آینده از آن ما است به شعار آینده در دستان من است، تبدیل شود. یعنی تمام فعالیت های بانکی باید بر تلفن همراه متمرکز شود و این به معنای گسترش خدمات الکترونیکی و کاهش هزینه هایی دیگر است.

وی همچنین  در رابطه با اینکه چه زمانی موسسه به بانک تبدیل می شود؛ گفت: ما آمادگی لازم برای این امر را داریم؛ منتهی تنها ما در این قصه تصمیم گیرنده نیستیم. الان سیاست بانک مرکزی این است که برخی از بانک هایی که دارای ناهنجاری هستند را سامان دهد. در این راستا بانک مرکزی باید به یک چشم اندازی برسد. فعلا به ما گفته شده است که صبر کنیم البته ما پیگری های خود را انجام می دهیم و سعی می شود از بالادستی ها کمک بگیریم تا هر چه زودتر به این مهم برسیم و به اعتقاد من این مسئله در یک پروسه زمانی مشخصی حل خواهد شد. هرچند که موسسه ما از 2 سال قبل هم این آمادگی را دارد. به هرحال بانک مرکزی به عنوان یک نهاد بالادستی باید تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه بین موسسه کوثر و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برخی سازمان های صنعت دفاعی کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع و شیلات منعقد شده است. و از آنجایی که پرداخت تسهیلات به ارکان دولتی منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی است، این ماموریت بر عهده خود سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار گرفته است که در حال پیگیری است.

رضایی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به به امضای تفاهم نامه موسسه با سه باشگاه ورزشی فوتبال گفت: نزدیک به ۵۰ هزار هوادار پرسپولیس،۴۰ هزار هوادار استقلال و ۳۰ هزار هوادار تراکتور تاکنون در شعب کوثر افتتاح حساب کرده اند.


وی ادامه داد: اگر نیروگاه دوم هم فروخته شود؛ دارایی ثبت شده ما در حد مقرر است. بخشی از این ها به عنوان سایر دارایی ها است؛ چون اموال تمیلکی ما هیچگاه تمام شدنی نیست.

رضایی همچنین در رابطه با کاهش منابع موسسه حاصل از نرخ سود اظهار داشت: با رعایت نرخ های بانک مرکزی، از برج سوم95 تا اواخر برج هشت چیزی بالغ بر 1400 میلیارد تومان خروج نقدینگی داشته ایم. با بکارگیری صندوق کوثر یکم و اقداماتی از این دست جلوی خروج بخشی از نقدینگی گرفته شد. البته تا حدودی بانک مرکزی هم در این امر کمک کرد.

رضایی همچنین در رابطه با دارایی های موسسه گفت: ما 2 نیروگاه سنگین داشتیم که تقریبا در حدود 25 درصد از منابع ما را تشکیل می دادند که در یکسال گذشته یکی از این نیروگاه ها را واگذار کردیم و جهت واگذاری نیروگاه بعدی در سال جاری هم برنامه ریزی کرده ایم که اگرآن هم فروخته شود، چندان دارایی مازاد در موسسه باقی نمی ماند که در این راستا باید به مرور خود را به استانداردهای مدنظر بانک مرکزی برسانیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: