کد خبر: ۸۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۴ دی ۱۳۹۵ - 24 December 2016
«سیگنال سعودی به بازار نفت»، «خیز صنعت هوایی از دو باند»، «مسیر بورس در آغاز زمستان»، «کم‌نوسانی بازارها در آستانه تعطیلات پایان سال» و «صنعت ریلی «سودآور» نیست» مهمترین عنوان های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه چهارم دی است.
«سیگنال سعودی به بازار نفت»، «خیز صنعت هوایی از دو باند»، «مسیر بورس در آغاز زمستان»، «کم‌نوسانی بازارها در آستانه تعطیلات پایان سال» و «صنعت ریلی «سودآور» نیست» مهمترین عنوان های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه چهارم دی است.

**سیگنال سعودی به بازار نفت
عربستان سعودی در بودجه سال 2017 خود قیمت هر بشکه نفت را 55 دلار پیش‌بینی کرده است. این اقدام عربستان سعودی را پس از ایران تبدیل به دومین کشور عضو اوپک کرد که پیام رسمی خوش‌بینی به آینده بازار نفت صادر می‌کند. دولت حسن روحانی قیمت هر بشکه طلای سیاه را در لایحه بودجه سال آینده 50 دلار در نظر گرفته است. کارشناسان در حالی نفت 55 دلاری در بودجه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک را سیگنالی مثبت برای بهبود بازار نفت ارزیابی می‌کنند که وزیر انرژی عربستان بر افزایش «ملموس» قیمت نفت در سال آینده میلادی تاکید دارد.

**خیز صنعت هوایی از دو باند
همزمان با امضای قرارداد تاریخی خرید 100 فروند هواپیما از شرکت «ایرباس» فرانسه، تفسیر جدید برجامی از سوی اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) به نفع ایران نیز منتشر شد. بعد از امضای قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای نو از شرکت «بوئینگ» آمریکا، توافق با «ایرباس» رویداد مهم دیگری در جهت نوسازی ناوگان هوایی کشور است. بر اساس قرارداد منعقده، هواپیماهای فرانسوی از اوایل سال 2017 میلادی و در یک پروسه زمانی 10 ساله تحویل ایران خواهند شد. به اعتقاد کارشناسان، با توجه به اینکه ایران نیازمند 500 فروند هواپیما به‌منظور نوسازی ناوگان هوایی است، امضای قرارداد با دو غول هواپیماساز جهان، ظرفیت اثرگذاری جدی بر صنعت حمل‌ونقل هوایی، گردشگری، ایمنی پروازها، توسعه ملی و بازپس‌گیری سهم ایران از صنعت حمل‌و‌نقل هوایی منطقه و جهان را دارد.

در کنار امضای قراردادهای جدید هوایی، یک گشایش مهم دیگر برای همکاری ایرلاین‌های ایرانی و خارجی نیز به وجود آمده است. بر اساس مجوز اوفک ورود موقت هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران مجاز اعلام شده و حتی ایرلاین‌های خارجی می‌توانند کدهای پروازی را در این سفرها با ایرلاین‌های ایرانی به اشتراک بگذارند.

**مسیر بورس در آغاز زمستان
بورس تهران در حالی امروز اولین هفته کاری در دی‌ماه را را آغاز می‌کند که براساس نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد»، روند کم‌نوسان شاخص کل تا پایان هفته محتمل‌ترین سناریوی پیش‌روی بورس تهران خواهد بود. در این نظرسنجی که با حضور 30 کارشناس بازار سهام انجام شده، 16 کارشناس روند شاخص سهام را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. عواملی همچون فضای نیمه‌تعطیل بازارهای بین‌المللی طی معاملات این هفته بورس، نسبت قیمت بر درآمد فعلی بازار و پیش‌بینی ثبات نرخ ارز از دلایل کثرت پیش‌بینی روند کم‌نوسان بورس در هفته جاری است. به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد بورس کم‌نوسان به استقبال آغاز زمستان رفته است.

**کم‌نوسانی بازارها در آستانه تعطیلات پایان سال
شاخص کل بورس با افت هفتگی 0.5 درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شد. فروکش هیجان در بازارهای جهانی در ماه دسامبر و تشدید نگرانی‌ها نسبت به چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزی-معدنی‌ها (بامعرفی بخش مسکن به‌عنوان عامل ریسک توسط رهبران چین در سال 2017 و با تشدید نگرانی از خروج سرمایه با فشار فروش اوراق بدهی این کشور) و شناسایی سود از سوی معامله‌گران پس از رشدهای قابل توجه، فضای اصلاح در این صنایع رقم خورد. همچنان شاهد احتیاط دلار اندکی بالاتر از سطح 4 هزار تومان نیز هستیم. در شرایط کم‌رمقی بازارهای جهانی با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال، بازگشایی نمادهای متوقف و گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشد؛ با وجود این با توجه به P/ E بازار بالاتر از 7 واحد، (بیشتر از میانگین تاریخی) به نظر می‌رسد عوامل مثبت در سهام پیش‌خور شده است.

**صنعت ریلی «سودآور» نیست
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی معتقد است: حمل‌و‌نقل ریلی انتخاب آینده جهان است و ما ناگزیر از توسعه این صنعت به‌منظور توسعه اقتصادی کشور هستیم. حسن موسوی‌نژاد در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: صنعت ریلی نیازمند تجدید ساختار جدی و نوسازی و اصلاح است و به‌نظر می‌رسد دولتمردان نیز به‌دنبال اجرایی کردن این موارد هستند. او می‌گوید: بخش خصوصی ریلی در ایران متاسفانه از توان زیادی برخوردار نیست و البته سابقه و قدمت آن نیز کمتر از 20 سال است، اما به‌نظر می‌رسد با گشایش‌های اخیر در بحث برجام و ورود سرمایه‌گذاران خارجی بر توان فعالیت این بخش نیز افزوده شود. موسوی‌نژاد معتقد است: قیمت‌گذاری دولتی در بخش حمل‌و‌نقل ریلی، سوخت ارزان و حمل‌ونقل جاده‌‌ای با عوارض پایین در کشور و بسیاری موارد از این دست منجر شده که فعالیت در صنعت حمل‌و‌نقل ریلی برای بخش خصوصی مقرون‌به‌صرفه و تجاری نباشد که باید این موارد ازسوی دولت مرتفع شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: