کد خبر: ۸۸۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 13 December 2016
«حباب ترامپی بازار مسکن آمریکا»، «جهش دوم بازار جهانی نفت»، «اسپانسر مردمی تیم ملی فوتبال»، «عربستان در منطقه «تنها» می‌شود»، «نفت برای دلار، دلار علیه طلا» و «پنج وجهی ریسک‌گریزی در بورس» مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه 23 آذر است.
 «حباب ترامپی بازار مسکن آمریکا»، «جهش دوم بازار جهانی نفت»، «اسپانسر مردمی تیم ملی فوتبال»، «عربستان در منطقه «تنها» می‌شود»، «نفت برای دلار، دلار علیه طلا» و «پنج وجهی ریسک‌گریزی در بورس» مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه 23 آذر است.

**حباب ترامپی بازار مسکن آمریکا
بازار مسکن آمریکا تحت‌تاثیر «واکنش تقاضای مصرفی به نتیجه انتخابات» با جهش قیمت روبه‌رو شد. شاخص قیمت مسکن در این کشور، پیش از برگزاری انتخابات، همزمان با چرخش محتوای نظرسنجی‌ها به سمت دونالد ترامپ، رکورد افزایشی زد و دست کم به بالاترین سطح در 10 سال اخیر رسید. بررسی‌ها درباره عامل «تب قیمت مسکن» که مطابق چشم‌انداز، در سال 2017 نیز ادامه خواهد داشت، نشان می‌دهد حباب موجود، ناشی از «4 نوع استرس خریداران مصرفی» نسبت به «رئیس‌جمهور فاقد برنامه حمایتی برای بخش مسکن» است. مطابق انتظارات شکل‌گرفته، اقتصاد مسکن در دوره ترامپ با «افزایش هزینه وام مسکن و در نتیجه،‌ دشوار شدن مسیر خرید مسکن» به ضرر خانه‌اولی‌ها رقم می‌خورد. این پیش‌بینی هم‌اکنون رقابت در خرید را به‌وجود آورده است. 

شاخص قیمت مسکن آمریکا با 6.2 درصد رشد در ماه سپتامبر، از نقطه اوج سال 2006 نیز فراتر رفت. برآوردها حاکی است سال آینده، میانگین قیمت مسکن در این کشور 4 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر با خوش‌بینی سمت عرضه به آینده قیمت مسکن، کمبود خانه فروشی، محسوس شده است. در این میان، انتخاب نامتعارف – جراح مغز و اعصاب - برای پست وزارت مسکن و شهرسازی، نگرانی‌ عمومی را تشدید کرده است.

**جهش دوم بازار جهانی نفت
با سیگنال توافق کشورهای غیرعضو اوپک برای کاهش 558 هزار بشکه‌ای تولید نفت، قیمت‌ها با حدود 6 درصد رشد در معاملات دیروز، به بیشترین سطح ظرف 18 ماه اخیر رسید. پیش از این نیز به‌دنبال توافق اوپک در دهم آذر، قیمت‌ها حدود 15 درصد رشد کرده بودند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت در نیمه اول سال 2017 به 60 دلار بر بشکه برسد. با این حال احتمال عدم پایبندی اعضای اوپک به توافق و افزایش تولید نفت شیل، به‌عنوان دو ریسک بزرگ در برابر رشد قیمت طلای سیاه در سال آینده مطرح هستند.

**اسپانسر مردمی تیم ملی فوتبال
مدت‌ها است که سامانه پیامکی 9090 به پل ارتباطی مردم و تیم ملی فوتبال ایران تبدیل شده است. علاقه‌مندان با عضویت در این سامانه می‌توانند به مبلغ دلخواه به تیم ملی کمک کنند. تا امروز اطلاعات دقیق‌تری در مورد جزئیات کار این سامانه وجود نداشت. حالا اما برای اولین بار این پروژه زیر ذره‌بین «دنیای اقتصاد» رفته و ابعاد آن روشن شده است؛ جزئیاتی مثل اینکه بین یک‌ونیم تا سه میلیون نفر از این طریق از تیم ملی حمایت می‌کنند و رقم کمک آنها سالانه حدود 14 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

**عربستان در منطقه «تنها» می‌شود
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه با وجود تمدید تحریم‌ها، اتفاق تازه‌ای در برجام صورت نگرفته، معتقد است نباید ایران ناقض برجام باشد؛ چون آمریکایی‌ها همین را می‌خواهند و در تلاش هستند تا اقداماتی صورت دهند که ایران ناقض برجام باشد تا دستشان برای اقدامات بعدی باز باشد. احمد نقیب‌زاده با اشاره به اینکه تمام نشانه‌ها حکایت از این دارند که مسائل منطقه‌ای دقیقا به ضرر عربستان در حال تغییر است، می‌گوید که سعودی‌ها به‌زودی در منطقه تنها خواهند شد.

**نفت برای دلار، دلار علیه طلا
اونس فلز زرد هفته سرنوشت‌ساز دسامبر را با افت ارزش آغاز کرد. صبح اولین روز از هفته‌ای که شاهد برگزاری آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آمریکا در سال 2016 خواهد بود، اونس طلا تحت‌فشار رشد دلار به سوی میانه کانال 1100 دلار حرکت کرد. رشد دلار تا اوج 10 ماهه در روز دوشنبه خود ناشی از رشد بهای نفت خام بود. بهای نفت خام که به دلیل توافق کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیراوپک بر سر کاهش تولید با افزایش بها تا اوج 17 ماهه مواجه شد، به دلیل بهبود چشم‌انداز تورم در آمریکا، روز گذشته به پول ایالات‌متحده یاری رساند. رشد قیمت نفت که رهبر بازار کالاهای پایه است می‌توانست به رشد طلا کمک کند، اما طلا تحت فشار رشد دلار قرار گرفت. در ادامه روز با افت شاخص دلار از اوج روزانه، طلا هم از کف روزانه بالا آمد، با این همه تحت فشار ماندن طلا مشهود بود. دیگر دلیل رشد دلار و افت طلا در روز دوشنبه، نزدیک شدن به زمان اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره سیاست پولی بود.

*پنج وجهی ریسک‌گریزی در بورس
نماگر بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته با افت حدود 12 واحدی همراه شد. دیروز شاخص کل در ساعات ابتدایی معاملات تحت تاثیر معاملات مثبت شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس وارد کانال 81 هزار واحدی شد اما غلبه فضای احتیاطی در ادامه روند شاخص را نزولی کرد. به نظر می‌رسد ابهام در پایداری قیمت‌های جهانی، ریسک موجود درخصوص توقف نمادها، هزینه فرصت سرمایه‌گذاران به دلیل P/ E بالای بازار، نزدیک شدن به زمان آغاز به کار رئیس‌جمهور جدید آمریکا و همچنین افزایش ریسک خرید با فشار فروش حقوقی‌ها 5 عامل افزایش ریسک‌گریزی معامله‌گران در بازار سهام است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: