کد خبر: ۸۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 10 December 2016
«جامانده‌های اقتصاد مقاومتی»، «دانشجوهای سرگردان، پردیس‌های خودگردان»، «رفع حاشیه‌نشینی مشهد؛ نیازمند عزم ملی» و «خزان تئاتر کودک در آستانه 100سالگی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره شنبه 20 آذر است.
«جامانده‌های اقتصاد مقاومتی»، «دانشجوهای سرگردان، پردیس‌های خودگردان»، «رفع حاشیه‌نشینی مشهد؛ نیازمند عزم ملی» و «خزان تئاتر کودک در آستانه 100سالگی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره شنبه 20 آذر است.

** جامانده‌های اقتصاد مقاومتی
در این گزارش می خوانیم: در حالی روز گذشته قرارداد ساخت ده کشتی بین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیوندای کره‌جنوبی به امضا رسید که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و همچنین نمایندگان مجلس، این قراردادها با توجه به توان داخلی در ساخت کشتی، خلاف اقتصاد مقاومتی است. کارشناسان در این زمینه معتقدند کارنامه درخشان شرکت‌های داخلی بخصوص طی پنج سال گذشته آنچنان بوده که حتی بارها در بخش‌های مختلف صنعت ساخت کشتی و سازه‌های دریایی مورد تقدیر مسئولان داخلی قرار گرفته‌اند. محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه به خبرنگار جام‌جم گفت: با توجه به سیاست‌های اقتصادمقاومتی به فرموده مقام معظم رهبری، امضای هرگونه قرارداد خرید خارجی باید براساس توانمندی‌های داخلی کشورمان صورت پذیرد تا منافع اقتصادی و ملی کشورمان مورد تهدید کشورهای خارجی قرار نگیرد. کوهکن افزود: براساس همین دیدگاه، قرارداد خرید کشتی از کره‌جنوبی نیز باید همین‌گونه تنظیم شده باشد و اگر غیر از این موضوع باشد و صرفاً یک قرارداد خرید کالا از خارج باشد باید مسئولان در این زمینه توضیح بدهند.

** دانشجوهای سرگردان، پردیس‌های خودگردان
مینا مولایی در این گزارش می نویسد: شهریه‌های گران، امکانات نامناسب و سطح علمی‌ نه‌چندان با کیفیت؛ حکایت برخی پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های دولتی است که به همین ویژگی‌ها خلاصه می‌شود و در نهایت به گلایه جوانانی می‌رسد که با هزار آرزو رخت دانشجویی پوشیده‌اند و به امید این که بعد از فارغ‌التحصیلی در مدرک‌شان مُهر معتبرتری بخورد، راهی مراکز دانشگاهی شده‌اند که نامی ‌از یک دانشگاه معتبر و معروف را یدک می‌کشد. حکایت برخی پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های دولتی، حکایتی است پر از علامت سوال؛ از چگونگی راه‌اندازی این مراکز تا چرایی روند ادامه بقای‌شان بین سایر مراکز ریز و درشت آموزش عالی کشور. مراکزی که به گفته محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ‌ضرورتی برای ادامه فعالیت‌شان وجود ندارد! زاهدی با اشاره به این موضوع به جام‌جم می‌گوید: من با فعالیت پردیس‌های خودگردان مخالفم.

** رفع حاشیه‌نشینی مشهد؛ نیازمند عزم ملی
نسیم سهیلی با انتشار گزارشی با اشاره به افزایش حاشیه نشینی و لزوم راهکار اندیشی برای این موضوع پر اهمیت، آورد: مقوله حاشیه‌نشینی یک معضل جهانی است و اساسا کلانشهرها با این پدیده مواجه‌اند اما حاشیه‌نشینی در شهر مقدس مشهد اکنون به حدی جدی شده که ورود جدی دولت و ایجاد همکاری ملی برای رفع آن را می‌طلبد. برخی آمارها می‌گویند 30 درصد جمعیت مشهد در حاشیه آن زندگی می‌کنند، این درحالی است که استانداردهای جهانی برای این موضوع یک به هشت است. یعنی از هر هشت نفر باید یک نفر حاشیه‌نشین باشد اما این نسبت در مشهد سه به یک است. این موضوع چنان گسترده شده که هشدارهای جدی را درپی داشته و تلاش‌هایی نیز برای مقابله با آن انجام شده؛ تلاش‌هایی که ظاهرا به هیچ عنوان کافی نیست و کمک موثری به فروکش کردن بحران حاشیه‌نشینی مشهد نکرده است.

** خزان تئاتر کودک در آستانه 100سالگی
تئاتر کودک و نوجوان درحالی صد سالگی خود را در شهر تاریخی همدان جشن می‌گیرد که فعالان این عرصه از کم‌توجهی و کمبود سالن تخصصی برای اجرای نمایش‌های خاص کودک و نوجوان گلایه می‌کنند. از آن روز که جبار باغچه‌بان، بنیانگذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران، نخستین نمایش کودک و نوجوان را در تبریز برای بچه‌ها روی صحنه برد، صد سال می‌گذرد. حالا قرار است بیست‌وسومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شبی را به پاسداشت این اتفاق بزرگ و خالق آن اختصاص دهد. رضا فیاضی، بازیگر تئاتر و سینما که سال‌ها در حوزه کودک و نوجوان چه در تئاتر و چه در تلویزیون و سینما فعالیت داشته است، عقیده دارد تئاتر خردسال باید تعقل مخاطب را برانگیزد. او که اتفاقا قرار است برایش در بیست‌وسومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان نکوداشتی برگزار شود، درباره این جشنواره و تاثیرگذاری آن با تاکید بر این‌که تئاتر خردسال الفبای تفکر را آموزش می‌دهد، می‌گوید: چندین دوره از عمر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می‌گذرد و یکی از دغدغه‌های مهم در تمام دوره‌ها این است که نمایش‌های حاضر در جشنواره نمی‌توانند در شهرستان‌ها اجرا داشته باشند. باید با در نظر گرفتن زحماتی که این گروه‌ها برای تولید یک اثر متحمل می‌شوند، اجرای شهرستانی برای آثار در نظر گرفته شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: