کد خبر: ۸۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۷ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - 26 November 2016
آشفتگی‌های گسترده‌ای که پس از تصمیم ناگهانی دولت هند برای تعویض اسکناس‌های درشت 500 و 1000 روپیه‌ای پیش‌آمد به موضوعی سیاسی تبدیل شده است.
آشفتگی‌های گسترده‌ای که پس از تصمیم ناگهانی دولت هند برای تعویض اسکناس‌های درشت 500 و 1000 روپیه‌ای پیش‌آمد به موضوعی سیاسی تبدیل شده است.

به گزارش خبرآنلاین، دولت هند در یک تصمیم ناگهانی که روز 8 نوامبر اتخاذ شد دستور منسوخ و تعویض اسکناس‌های درشت 500 و 1000 روپیه ای را صادر کرد. این تصمیم با هدف مقابله با اسکناس های تقلبی، پول سیاه، فساد و تروریسم به مرحله اجرا گذاشته شد.

این تصمیم اما موجب آشفتگی در صفوف طولانی تبادل اسکناس و مشکلات فنی برای دستگاه های خودپرداز بانک‌ها شد.

اسکناس‌های منسوخ شده 86 درصد از حجم گردش پول هند را شامل می شود و تعویض آن فشار فوق العاده‌ای را به نظام بانکی این کشور برای جایگزین کردن این مقدار پول ایجاد کرده است.

در تازه ترین تحول همانگونه که بی بی سی گزارش داده "منموهان سینگ، نخست وزیر سابق هند، از نارندرا مودی نخست‌وزیر کنونی این کشور درخصوص نحوه تعویض اسکناسهاس ۵۰۰ و ۱۰۰ روپیه‌ای شدیدا انتقاد کرده است".

سینگ که در یک جلسه بحث و تبادل‌نظر پارلمانی سخن می‌گفت افزود که "این اقدام یک شکست بزرگ مدیریتی بوده‌است که نتیجه آن "چپاول قانونی" بوده است".

سینگ یک اقتصاددان است و قبلا نیز به عنوان وزیر دارایی خدمت کرده است. به گفته بسیاری از ناظران، اصلاحات اقتصادی وی باعث کمک به رهایی هند از مشکلات مالی در دهه ۹۰ میلادی شد.

هندی‌ها تا پایان پنجشنبه 4 آذر می‌توانستند این اسکناس‌ها را به صورت پول نقد خرج کنند اما بعد از آن امکان خرج کردن آنها وجود نخواهد داشت و دارندگان این اسکناس‌ها فقط می‌توانند آنها را طبق مقررات اعلام شده در حساب بانکی خود بگذارند.

اسکناس‌های از دور خارج شده ۸۵ درصد پول نقد در گردش در هند را تشکیل می‌دهند که اقتصادش به شدت بر پول نقد مبتنی است.

تا چند هزار روپیه را می‌توان بدون دردسر با اسکناسهای جدید تعویض کرد اما بانک‌ها از کسانی که با صدها هزار روپیه یا بیشتر از راه برسند درباره منشاء پولشان سوال خواهند کرد.
برچسب ها: پول سیاه ، فساد ، تروریسم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: