کد خبر: ۸۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۱ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - 12 November 2016
بانكداري ايراني - یکی از ارکان بانکداری اسلامی یا بدون ربا در ایران وام های قرض‌الحسنه است که بدون در نظر گرفتن جوانب سودآوری و به منظور اجرای شریعت اسلامی و رفع مشکلات مسلمانان است که از سوی شارع مقدس طراحی شده است.
 بانكداري ايراني -  یکی از ارکان بانکداری اسلامی یا بدون ربا  در ایران وام های قرض‌الحسنه است که بدون در نظر گرفتن جوانب سودآوری و به منظور  اجرای شریعت اسلامی و  رفع مشکلات مسلمانان است که از سوی شارع مقدس طراحی شده است. 

به گزارش بانكداري ايراني  ، در سالهای اخیر قرض الحسنه با چالش های زیادی روبرو شده و هزاران میلیارد از میزان سپرده‌گذاری و ارائه تسهیلات  قرض‌الحسنه کاسته شده است . این کاهش  سپرده گذاریهای قرض الحسنه ، نشان از بی اعتمادی  مردم به بانکها بر اثر رفتار نادرست بانکها در گذشته  دارد.

بر اساس این گزارش ، در داخل کشور دو  بانک قرض‌الحسنه تخصصی  وجود دارند که به نحو جالب توجهی  در حال اجرای خدمات تخصصی در خصوص اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای هستند و این دو بانک  با کمترین نرخ سود به اعطای تسهیلات می‌پردازند این در حالی است  که دیگر بانکها  با اعطای وام گران قیمت و  مصرفی تنها به افزایش نقدینگی  کشور دامن می زنند. 

موضوعی که در درون بانکها بدان توجهی نمی شود  محل مصرف  وام های قرض الحسنه است زیرا با دانستن انواع وام می توان به این نتیجه رسید که پرداخت وام قرض الحسنه تنها  به مدیران بانکها  جنایتی نابخشودنی بوده و باید مدیران ارشد بانکها پاسخگو باشند. پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به آزادسازي زندانيان جرايم غيرعمد ، تسهیلات درمان ، تسهيلات اشتغال مددجويان بهزيستي و کميته امداد،  تسهيلات خوداشتغالي، مشاغل خانگي و نيازهاي ضروري،  تسهيلات تعمير واحدهاي مسکوني، وديعه مسکن و  غیره است ، اما انتقادی که همیشه مطرح بوده و  بانکداری ایرانی نیز در گذشته به آن پرداخته است دریافت  بخش اعظمی ا این تسهیلات از سوی مدیران بانکهاست ، لذا با نگاه به  انواع وامها و  شرایط مدیران بانکی مشخص می شود که این مدیران شرایط دریافت این تسهیلات را ندارند اما به دلیل ارزان بودن وام ها اقدام به دریافت این تسهیلات می کنند که این موضوعی هم خلاف شرع وهم خلاف اخلاقیات انسانی است. و نتیجه این بی اخلاقی بی اعاتمادی به بانکها شده است که نایتا به گفته مدیر عامل بانک قوامین سپرده  قرض الحسنه به مرحله ای رسیده است که در شان جمهوری اسلامی ایران نیست.

دریافت وام قرض الحسنه برای همه شهروندان ایرانی به راحتی قابل وصول نبوده و بیشتر برای کارمندان خود بانک در نظر گرفته شده است تا جایی که  نزدیک به 32 درصد از این تسهیلات به مدیران بانکها اعطا شده است.  زیرا مانده تسهیلات قرض‌الحسنه در پایان سال گذشته 36 هزار و 864 میلیارد و 650 میلیون تومان بوده که از این میزان سهم کارکنان بانک‌ها 11 هزار و 754 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.

 در واقع 31.9 درصد مانده تسهیلات اعطایی در پایان سال گذشته متعلق به کارکنان بانک‌ها بوده است. حال آنکه  این منابع  که اگر چنانچه از محل سپرده‌گذاری مردم بوده باشد هم خلاف شرع بوده و هم  به نوعی تخلف از قوانین بانکداری ایران است . از طرف دیگر این وامها  بیشتر برای رفع مشکلات افراد خاصی چون  بیماران خاص ، زندانیان و مددجویان کمیته امداد و در نظر گرفته شده است نه برای مدیرانی با حقوق‌های نجومی .   لذا در سالهای اخیر وام قرض الحسنه متاعی دست نیافتی برای شهروندان شده است. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: