کد خبر: ۸۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 09 November 2016
تبر می‌شود و به جان جنگل می‌افتد. آتش می‌شود و تنوره می‌کشد تا از جنگل چیزی باقی نگذارد یا به جای درختان بتون و آسفالت بنشاند. این حکایت بخشی از طرح‌های عمرانی یا تبانی شوم برخی مدیران ارگان‌ها و نهادهای دولتی است که هر سال بخش قابل توجهی از منابع طبیعی کشور را به سوی مرگ سوق می‌دهد.
روزنامه جام جم در شماره چهارشنبه 19 آبان موضوع تخریب جنگل ها با اجرای طرح‌های عمرانی و ساخت و سازهای انسانی را برجسته کرد و نوشت: تبر می‌شود و به جان جنگل می‌افتد. آتش می‌شود و تنوره می‌کشد تا از جنگل چیزی باقی نگذارد یا به جای درختان بتون و آسفالت بنشاند. این حکایت بخشی از طرح‌های عمرانی یا تبانی شوم برخی مدیران ارگان‌ها و نهادهای دولتی است که هر سال بخش قابل توجهی از منابع طبیعی کشور را به سوی مرگ سوق می‌دهد.

این روزنامه با اشاره به عنوان کابوس های مستاجر جدید کاخ سفید، در تشریح تیتر یک، آورد: با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، رهبری این کشور را به دست خواهد گرفت. این در حالی است که مستاجر جدید کاخ سفید با چالش‌های بسیاری در عرصه سیاست خارجی دست به گریبان است. مناقشات ارضی چین با همسایگانش و همپیمانان آمریکا موجب شده تا اختلافات میان پکن و واشنگتن بار دیگر شکل تازه‌ای به خود بگیرد. اوضاع داخلی سوریه و تحولات چند سال گذشته در اوکراین زمینه ساز تشدید اختلافات میان آمریکا و روسیه شده است. وقتی هم به منطقه غرب آسیا می‌رسیم، دولت آمریکا طی هشت سال گذشته مواضع متفاوتی در قبال این منطقه گرفته و همین مساله باعث شده رابطه آمریکا با دوستان و شرکایش دستخوش تغییرات متعددی شود.

ادبیات فارسی درهجمه زبان مجازی، از دیگر عنوان های روزنامه جام جم است، در تشریح این خبر می خوانیم: تاریخ ادبیات جهان پر است از ابداعات و خلاقیت‌های بزرگانی که دنیای جدیدی را بر روی خوانندگان باز کردند. یکی از این ابداعات اختصارنویسی بود. درحالی‌که کارشناسان زبان فارسی نسبت به تأثیر منفی کوتاه‌نویسی و اختصارنویسی رایج در شبکه‌های اجتماعی بر زبان فارسی هشدار می‌دهند، نویسندگان با استقبال از امکانات این شیوه نگارش در آثار ادبی، تأثیر آن بر ادبیات فارسی را ناچیز می‌خوانند. کارشناسان معتقدند مهم‌ترین عامل در ایجاد این شیوه نگارشی، ظهور پیام کوتاه و شبکه‌های اجتماعی است.

این روزنامه با انتخاب عنوان مهار بیکاری با اقتصاد مقاومتی، می نویسد: در حالی روز گذشته «بسته حمایت از توسعه اشتغال پایدار» از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به 9 دستگاه اجرایی ابلاغ شد که دوشنبه این هفته مرکز آمار ایران از افزایش نرخ بیکاری به 12.7درصد در تابستان 95 خبر داده بود تا معضل بیکاری بیش از گذشته موردتوجه قرار گیرد. بسته حمایت از توسعه اشتغال پایدار را که در 20 ماده به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده می‌توان در راستای تلاش‌های دولت برای مهار بیکاری دانست. این مصوبه، علاوه بر توجه به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مشاغل در منطقه و شناسایی استعدادها و قابلیت‌های مناطق، حمایت‌های نهادی، اعتباری، آموزشی و اجرایی در ایجاد اشتغال پایدار را در دستور کار قرار داده است.

روزنامه جام جم با درج عنوان راه نجات از باتلاق پلاستیک، نوشت: شرکت دانش بنیان کیمیا شیمی سبز سیمرغ و یک تولید‌کننده داخلی دیگر در حال حاضر اقدام به تولید نوع دیگری از پلاستیک می‌کند که در آن اکسوی بدون فلز استفاده می‌کند. به گفته دکتر جهانفر، سال هاست کشورهای اروپایی و آمریکایی استفاده از اکسوی حاوی فلزات سنگین در تولید کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرده‌اند. زیرا این کیسه‌ها بعد از تجزیه شدن، مقدار زیادی فلز سنگین از خود برجا می‌گذارند که باعث آسیب به خاک و جذب گیاهان و در نهایت وارد زنجیره غذایی انسان می‌شود که به واسطه سمی بودن این فلزات صدمات جبران ناپذیری را به سلامت انسان‌ها و دیگر موجودات زنده وارد می‌کند.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «گفت وگوی جام جم با سام درخشانی و میترا حجار»، «روایت دهکردی از بازیگران «جم»»، «اتحادیه اروپا در آزمونی جدید با ایران»، « سکـته قلبی درطالع شماست!» و « دختر دانشجو، قربانی باران» پرداخت.

روزنامه جام جم در ضمیمه تپش عنوان «شکار شکارچی در فیسبوک» را منتشر کرد.
این روزنامه در ستون یادداشت عنوان های «رئیس‌جمهور جدید آمریکا و چالش‌های پیش رو» و «برخورد معقول با پدیده کوتاه‌نویسی» را به ترتیب به قلم مرتضی مکی کارشناس مسائل آمریکا و حسن ذوالفقاری عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی به چاپ رساند.
برچسب ها: جنگل ، درختان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: