کد خبر: ۸۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 09 November 2016
بانكداري ايراني - اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا« اوراق تسه» که مسیر دریافت دریافت وام خرید مسکن است در ماههای اخیر با نوسانات زیادی روبرو شده و تا مرز 100 هزار تومان نیز پیش رفت.
بانكداري ايراني -   اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا«  اوراق تسه» که  مسیر دریافت دریافت وام خرید مسکن  است در ماههای  اخیر  با  نوسانات زیادی روبرو شده و تا مرز 100 هزار تومان نیز پیش رفت.  این در حالی است این وام باید برای همه مردم شرایطی را فراهم کند اما در واقع این بانک مسکن و فرابورس هستند  که نفع اصلی را می برند و  خریداران  مسکن تنها بازنده دریافت این تسهیلات هستند زیرا باید چند برابر تسهیلات ، سود و کارمز به بورس و بانک مسکن تقدیم کنند.

به گزارش بانکداری ایرانی ، برای خرید مسکن در تهران هر شهروندی می تواند تا 700 میلیون ریال تسهیلات از بانک مسکن  دریافت کند( 60 میلیون تومان وام تسهیلات و 10 میلیون تومان وام جعاله یا تعمیرات ) این تسهیلات با خرید 140 ورقه حق تقدم امکان پذیر خواهد بود. در جریان معاملات امروز فرابورس در تابلوی تسه‌ها قیمت هر ورقه تسهیلات مسکن در محدوده قیمتی ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان مورد مبادله قرار ‌گرفت  که البته باید هزینه کارمزد سازمان بورس را که بیش از 5/1 درصد است را اضافه کنیم قیمت هر ورقه  80هزار تومانی بالای 83هزار تومان تمام می شود.  این اوراق که توسط بانک مسکن و با همکاری فرابورس در ماههای مختلف در بورس عرضه می شود بر اساس همین ماههای عرضه قیمت های متفاوتی دارد.

اما مساله مهم در این بین پرداخت هزینه 75 تا 80 هزار تومانی و همچنین سود 18.5 درصدی تسهبلات است. که کار را برای شهروندان سخت کرده است.  در گذشته سود تسهیلات این اوراق حدود  16 درصد بود‏ که با افزایش  5/ 2 درصدی بانک مسکن در حال حاضر به  5/ 18 درصد رسید.هر چند با توجه به کارمزد بانک مسکن که بعضا از 2 تا 3 درصد را تشکیل می دهد وام دریافتی حدود 21تا 22 درصد برای خریدار مسکن تمام می شود.  در همین رابطه مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس با اشاره به نرخ سود تسهیلات مزبور معتقد است که طبق مصوبه 17 آذر 1394 شورای پول و اعتبار، این شورا تا اطلاع ثانوی با تقلیل نرخ سپرده قانونی حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز (تسهیلات مسکن اوراق گواهی حق‌تقدم) از 10 به 2 درصد و همچنین تعیین حداکثر نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی برای تسهیلات این حساب به میزان 5/ 18 درصد، با الزام به رعایت تعادل در منابع و مصارف این حساب از سوی بانک مرکزی موافقت کرد. بر این اساس با مصوبه جدید نرخ سود اسمی تسهیلات جدید 60 میلیون تومانی به 5/ 18درصد رسیده است.

اما موضوع مهمتر پرداخت اقساط این تسهیلات است .  دریافت کننده  وام 70 میلیون تومانی باید  با نرخ سود حدود 22 درصدی در 12 سال  (یعنی 144 قسط ) بیش از 100 میلیون تومان  سود باید به بانک مسکن  بپردازند.  حال آنکه به این مبلغ  باید مبلغ 12 میلیون تومان خرید اوراق تسه را افزود.  بنابراین  وام مسکن برای شهروندان بیش از 182 میلیون تومان  می شود که  سبب حبابی شدن قمت مسکن در بلند مدت می شود . 

همچنین وام 40 میلیون تومانی که برای سایر مناطق شهری تعیین شده هم با سود 5/ 18  تا 5/21 درصد، در  12 سال باید  70 میلیونی برای متقاضی رقم خواهد زد، این وام در مجموع باید 115 میلیون تومان بازپرداخت شود.

این مسائل تنها یادآور ظلم و اجحافی است که به خریداران مسکن از سوی  بانک مسکن و بورس روا داشته می شود و قیمت خرید خانه را برا شهروندان سنگین می کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: