کد خبر: ۸۶۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 09 November 2016
ساعد باقری با ابراز نگرانی برای وضعیت دانشکده‌های ادبیات، از نقش تاثیرگذار قیصر امین‌پور در حوزه شعر سخن گفت.

ساعد باقری با ابراز نگرانی برای وضعیت دانشکده‌های ادبیات، از نقش تاثیرگذار قیصر امین‌پور در حوزه شعر سخن گفت.

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بنده با حضوری که در برنامه‌های دفاع از پایان‌نامه‌ها داشته‌ام گاهی احساس کرده‌ام که اگر فکر و توجهی نشود ممکن است رفته‌رفته استادانی که بتوانند اصل یا بدل بودن یک متن را هم تشخیص بدهند، نداشته باشیم و سطح کارشناسی‌ها نزول کند.

او افزود: برای مثال، در برنامه‌ بزرگی که برای بزرگداشت سعدی برگزار شده بود مقالاتی را می‌دیدم که ۸۰ درصدشان در مجلات قدیمی بهار، ارمغان، دانشکده، سخن، یغما و... چاپ‌ شده بود و این سؤال برایم مطرح شد که چگونه یک استاد برجسته و نامی روزگار ما می‌تواند به خودش اجازه دهد که مقاله‌ شخص دیگری را با کمی تغییر و جابه‌جایی به نام خودش در یک کنگره‌ بزرگ بخواند و هیچ‌کس هم نفهمد و چیزی نگوید.

باقری در ادامه تاکید کرد: در رابطه با مباحث فنی که کم به آن‌ها پرداخته‌ شده است خواندن کتاب پایان‌نامه قیصر امین‌پور با عنوان "سنت و نوآوری در شعر معاصر" را برای کسانی که بخواهند جریان و جهان‌بینی نیما را بشناسند و نگاه نیما را تنها به کوتاه و بلند شدن وزن تقلیل ندهند، توصیه می‌کنم؛ این کتاب می‌تواند نقش معرفتی مهمی را در ادبیات و شعر معاصر ایفا کند.

او همچنین گفت: متأسفانه بیماری، قیصر امین‌پور را از ما گرفت و نمی‌گویم صحنه خالی است اما واقعاً پر کردن جای خالی کسی مثل قیصر امین‌پور اگر محال نباشد، بسیار دشوار است. با این‌حال بنده امیدوارم راه و روش، منش و نگاه قیصر همچنان باقی بماند چراکه نسل‌های بعدی این چراغ راه را پیش روی خود دارند.

این شاعر با اشاره به این‌که مشکل امروز شعر ما بحران مخاطب نیست و این شعر است که باید راه خود را به سمت مخاطب باز کند و ارتقای سلیقه مخاطب مسئله‌ای است که ممکن است به‌تنهایی از عهده‌ هر شاعری برنیاید، اضافه کرد: در زمانی که همه از بحران مخاطب حرف می‌زدند و کتاب‌ها فروش نمی‌رفتند، شاهد بودیم که آثار قیصر امین‌پور به چاپ هشتم و نهم می‌رسید و با استقبال فراوانی روبه‌رو می‌شد. قیصر علاوه بر تأیید و تحسین خواص، گستره اقبال عوام را نیز داشت.

باقری تصریح کرد: نکته دیگر، شخصیت دانشگاهی قیصر امین‌پور است. واقعیت این است که هرچه می‌گذرد ما از پیشینیانمان دورتر می‌شویم و از سیر مقاله‌های ادبی که در این دوره می‌خوانیم این بیم برمی‌آید که چنین ذوق و نفس‌هایی رو به خاموشی رود.

او خاطرنشان کرد: افراد بسیاری هستند که با وجود دانش فراوان ذوق ندارند و قیصر از چهره‌هایی بود که علاوه بر آشنایی با روش استادان پیشین و سخت‌کوشی‌شان، هم صاحب دانش و هم ذوق بود و ورود اشخاصی مثل قیصر امین‌پور که خوشه‌چین بزرگانی همچون دکتر شفیعی کدکنی بود به دانشگاه و توأمان شدن دانش، فضل و آگاهی با ذوق توانست این امید را تداوم دهد. قیصر تنها در شاعری خلاصه نمی‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: