کد خبر: ۸۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 08 November 2016
انتخابات آمریکا امروز آغاز شده‌است و نتایج اولیه آن احتمالا تا ساعاتی دیگر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد.
 روزنامه فرهیختگان در صفحه بازار در گفت و گو با حمید حسینی به بررسی تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار نفت پرداخت و نوشت: انتخابات آمریکا امروز آغاز شده‌است و نتایج اولیه آن احتمالا تا ساعاتی دیگر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد.

در این گفت و گو که در شماره سه شنبه 18 آبان 1395 خورشیدی با عضو اتاق بازرگانی ایران، منتشر شد، آمده است: درباره آثار احتمالی این رقابت با حمید حسینی، ‌عضو اتاق بازرگانی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

**انتخابات آمریکا چه تاثیری بر بازار جهانی نفت می‌گذارد؟
تاثیر این انتخابات در بخش نفت خیلی ملموس نیست، چراکه در هفت تا هشت سال گذشته سیاست دموکرات‌‌ها این بود که وابستگی آمریکا به نفت منطقه را کاهش دهند و تولید را به حداکثر برسانند، اکنون نیز به سیاست‌ها دست پیدا کرده‌اند و وابستگی به نفت خاورمیانه ندارند. همچنین توانسته‌اند بازار نفت را با مازاد نفت حدود چهار تا پنج میلیون بشکه روزانه نفت شیل متعادل کنند. حتی اعلام سیاست‌ها، صادرات نفت آمریکا را آزاد اعلام کرده است، بنابراین به نظر نمی‌آید اتفاق خاصی در این بازار رخ دهد.

**به نظر شما برد ترامپ می‌تواند به ضرر بازارهای مالی از جمله نفت تمام شود؟
ترامپ برنامه و ایده خاصی حتی در برنامه صدروزه خود در بخش انرژی نداشته است. در حالی که به نظر می‌رسد دموکرات‌ها به سیاست‌های قبلی خود از جمله گرایش به انرژی‌ها نو و افزایش تولید داخلی ادامه دهند. البته هر چه ارزش دلار تقویت شود، نفت هم برای کشورهای مصرف‌کننده گران‌تر خواهد بود. اما هر چه ارزش دلار کاهش یابد، قطعا قیمت نفت هم در بازارها کاهش می‌یابد. 

اما بیشترین تاثیر از طریق بازارهای پولی و مالی بربازار نفت خواهد بود. فقط با توجه به اینکه ظاهرا ترامپ خیلی با سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه موافق نیست و با کشورهای عربی زاویه دارد، امکان دارد بر بی‌ثباتی در منطقه کمک کند و فشار بر کشورهای عربی افزایش یابد. در این صورت استقلال آمریکا از کشورهای عربی موجب می‌شود آمریکا شاید چتر حمایتی‌اش را از سر عرب‌ها بردارد که در این صورت به نفع ما و بازارهای جهانی تمام می‌شود. 

**پس چرا بازارها از این انتخابات دل‌نگرانند؟
بازار که نگرانی ندارد؛ به محض‌اینکه شانس ترامپ بالا رود، قیمت طلا افزایش می‌یابد و ارزش دلار می‌افتد. این نگرانی به این دلیل است که ترامپ فرد ناشناخته‌ای است؛ یعنی اقتصاد با پدیده جدیدی مواجه شده که بسیاری از ساختارهای آمریکا را ممکن است به هم بریزد و بسیاری از نظام‌های تصمیم‌گیری را تغییر دهد. حال با توجه به قدرت رئیس‌جمهور در آمریکا که هم لیدر است، هم رئیس‌جمهور و هم بخشی از اختیارات قوه مقننه و قضائیه را در اختیار دارد، کسی که نداند دقیقا چه برنامه‌ای دارد، حتما بازارها را دل‌نگران می‌کند، اما چون اقتصاد ما جز نفت خیلی با اقتصاد جهانی ادغام نیست نباید نگران باشیم.

**پیش‌بینی شما از قیمت نفت بعد از انتخابات چیست؟
بستگی دارد ترامپ پیروز شود یا کلینتون. اگر ترامپ برنده انتخابات شود، حداقل پنج تا 6 ماه اقتصاد جهانی در شوک فرو می‌رود که در کوتاه‌مدت به ضرر ماست، چون بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی منتظر ترامپ می‌مانند تا به جمع‌بندی برسد. اما اگر برد با کلینتون باشد، بازارها روال خود را طی می‌کند؛ دلار و بورس تقویت می‌شود.
*منبع: روزنامه فرهیختگان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: