کد خبر: ۸۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 08 November 2016
بانكداري ايراني - بانكها موظف هستند كه هميشه عنصر شفاف سازي را رعايت كرده و هر گونه تغييرات رابه اطلاع سهامداران خود برسانند از جمله این اطلاعات، صورتهاي مالي است که بايد به موقع آن را اعلام كنند .
 بانكداري ايراني -   بانكها موظف هستند كه  هميشه عنصر شفاف سازي را رعايت كرده و هر گونه  تغييرات رابه اطلاع سهامداران خود برسانند از جمله این اطلاعات،  صورتهاي مالي است که بايد به موقع آن را  اعلام  كنند .  از جمله ديگر موارد نيز تقسيم سود به موقع  است كه  شركت‌هاي بورسي بعد از برگزاري مجمع تا 8 ماه فرصت دارند تا سود مورد تاييد مجامع را بين سهامداران خود تقسيم كنند . و در صورت عدم تقسيم سود سازمان حسابرسي به اين مساله ايراد خواهد گرفت و آن را  مغاير با قوانين سازمان بورس مي داند. 

به گزارش  بانكداري ايراني  ، بانك سامان  بعد از گذشته  بيش از 8 ماه از سال هنوز بودجه سال 95 خود را اعلام نكرده است اين مساله به دلیل آنکه  بانك سامان به دلیل برخی ضعف‌ها در بازار معاملات توافقي پايه فرابورس قرار مورد دادوستد قرار می گیرد ،  عدم اعلام بودجه سال 95 با اغماض بورس روبرو شده است ،  اما براي شفاف  سازي و اطلاع ر ساني بايد اين اقدام  به موقع انجام شود تا سهامداران بتوانند از اطلاعات به موقع شركت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي اطلاع داشته باشند. هرچند باید گفت که یکی از دلایل اصلی ماندن در بازار پایه توافقی عدم  نقد شوندگی و شفافیت است . 

علاوه بر بودجه سال 95 ، بانك سامان تا كنون گزارش شش ماهه خود را نيز منتشر نكرده و در سال 95 تنها به انتشار صورتهاي مالي سه ماهه بسنده كرده است.

در صورتهاي مالي سه ماهه بانك سامان در آمد مشاع كه مربوط به عملكرد بانكها و ضعف و قوت آنها بوده و از تجميع سود تسهيلات اعطايي و سرمايه گذاري بانكها تشكيل مي شود 24 درصد نسبت به سال گذشته  پس رفت داشته و از رقم  8.33.856 ميليون ريال در خرداد ماه 1394  به رقم 6.290540 ميليون ريال  در خرداد ماه سال 1395 رسيد. 

بر اساس این گزارش ،  در صورت سود و زيان سه ماهه بانك سامان آمده است که این بانک  در اين دوره در كسب درآمد نسبت به سال قبل ناتوان بوده و 14 درصد كمتر از سال گذشته عايدي داشته و از رقم 1.522.107 ميليون ريال به رقم 1.315.152 ميليون ريال رسيد.

در اين گزارش سه ماهه سود تحقق یافته  19 ريال اعلام شده است كه به دليل عدم اطلاع رساني در خصوص سود سال 95 ، ميزان پوشش آن مشخص نيست اما نسبت به سال 94 اين بانك در سود آوري 33 درصد عقب گرد داشته و از 28 ريال سال قبل به 19 ريال در سال 95 رسيد.
این روند  منفی سودآوری از سال 93 شروع  تا کنون  ادامه داشته است سود خالص سال 94 بر اساس صورت مالی بانک 90 ریال بود در حالی سود سال 93 معادل 131 ریال بود که در سال 94 نسبت به سال 93  بیش از 30 درصد عقب نشینی داشت. در سال 94 مشکلی دیگری نیز دامن بانک را گرفته بود و آن اینکه تعدیل نیروی بانک به حساب ضعف های بانک گذاشته شد هر چند که بانک همواره این موضوع را تکذیب کرده بود اما روند منفی بانک در سود آوری ادامه دار است.

عدم تقسيم سود بعد از ماهها  وقفه 

یکی از موضوعات مهم  دیگر برای سهامداران تقسیم سود است زیرا اغلب سرمایه گذاران که سهام شرکتی را خریداری می کنند در انتظار تقسیم سود مناسب و به موقع هستند . در گزارش سازمان حسابرسی از صورتهای مالی سال 94 آمده است که بانک سامان موارد جالب توجهی در این خصوص وجود دارد. در گزارش سازمان حسابرسي در ذيل  بند  " گزارش در مورد سایر الزامات قانونی و قراردادی" و  در ماده  18 كه  وضعيت رعايت الزامات قانوني مقرر در اصلاحيه قانون تجارت و مفاد اساسنامه بانک  را بررسي مي كند آمده است كه ‌»»»  1-18- پرداخت سود سهام حداکثر ظرف مدت 8 ماه طبق ماده 240 اصلاحيه قانون تجارت به مبلغ 157 ميليارد ريال به صاحبان سهام موضوع يادداشت (34) همراه صورتهاي مالي انجام نپذيرفته است. »»»   اما بانک سامان با ندیده گرفتن موارد مورد اشاره در گزارش سازمان  حسابرسی  به بورس نامه ای ارسال کرده و گوش‌زد کرد که سودی پرداخت نخواهد کرد. 

گزارش سازمان حسابرسی 


 
نامه بانک سامان به یورس برای عدم پرداخت سود 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: