کد خبر: ۸۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 07 November 2016
از حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی که در نیمه اول سال جاری از بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی تزریق شده، «صنعت و معدن» و «خدمات» عمده آن را خرج کرده‌اند. سهم سرمایه در گردش این دو بخش با یکدیگر برابری می‌کند.
از حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی که در نیمه اول سال جاری از بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی تزریق شده، «صنعت و معدن» و «خدمات» عمده آن را خرج کرده‌اند. سهم سرمایه در گردش این دو بخش با یکدیگر برابری می‌کند.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی اخیرا گزارشی منتشر کرد که از طی شدن نیمی از مسیر تسهیلات قابل پیش‌بینی برای سال جاری خبر می‌داد. ۲۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در شرایطی در سال جاری از شبکه بانکی به بخش‌های مختلف اقتصادی تزریق شده که در سال ۱۳۹۳ کل پیش‌بینی پرداخت برای ۱۲ ماه حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان بود، رقمی که در دو سال بعد یعنی برای ۱۳۹۵ به حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. البته این مدنظر رئیس کل بانک مرکزی است و بعید نیست که بانک‌ها فراتر از آن عمل کنند.

این در حالی است که جزئیات تسهیلات‌دهی بانک‌ها در طول شش ماه سال جاری از رشد ۴۵ درصدی آن خبر می‌دهد. در این مورد نمی‌توان از تاثیر طرح حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط با مبلغی حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان در نیمه اول سال چشم‌پوشی کرد.

از کل ۲۳۲ هزار میلیارد وام‌های بانکی اعطا شده در این مدت ۸.۵ درصد یعنی نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان در "ایجاد"، ۶۵.۶ درصد حدود ۱۵۲ هزار میلیارد در "سرمایه در گردش"، ۱.۶ درصد حدود ۳۷۰۰ میلیارد برای "تعمیر"،   ۴.۰۱ درصد حدود ۹۳۰۰ میلیارد در "توسعه"، ۱۰.۳ درصد معادل ۲۳ هزار میلیارد برای "خرید کالای شخصی"، ۴.۰۴ درصد حدود ۹۴۰۰ میلیارد برای "خرید مسکن" و ۶.۱ درصد معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان در سایر بخش‌ها خرج شده است.

صنعت ۲۹ درصد سهم برد

از ۲۳۲ هزار میلیاردی که در نیمه اول سال جاری تسهیلات پرداخت شده حدود ۲۹ درصد سهم بخش صنعت و معدن بوده که رقمی حدود ۶۳ هزار میلیارد تومان است. از این رقم بیش از ۸۴ درصد به تامین سرمایه در گردش تعلق گرفته که مبلغی حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان یعنی نزدیک به یک سوم کل منابعی که از تسهیلات بانک‌ها به تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا کرده برای صنعت و معدن بوده است.

صنعت و معدن، از مابقی سهم خود اینگونه استفاده کرده که ۳۸۰۰ میلیارد برای ایجاد، ۱۱۴ میلیارد برای تعمیر، ۲۵۴۳ میلیارد برای توسعه، ۱۲۷۱ میلیارد برای خرید کالای شخصی، ۸۶ میلیارد برای خرید مسکن و ۲۲۹۰ میلیارد هم برای سایر بخش‌ها هزینه کرده است.

این گزارش حاکی از آن است که طی نیمه اول امسال تعداد ۱۴۰ هزار و ۴۳۷ تسهیلات بانکی به مبلغی حدود ۶۵ هزار و ۳۱۹ میلیارد تومان به حوزه صنعت و معدن پرداخت شد.

سهم ۱۷ هزار میلیاردی کشاورزان

کشاورزها توانسته‌اند حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان از مجموع تسهیلات بانکی پرداخت شده در پایان شش ماه اول سال به خود اختصاص دهند که تعداد ۶۲۵ هزار و ۲۶۵ فقره تسهیلات را در بر می‌گیرد. از این رقم ۷۳ درصد معادل ۱۲ هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان به تامین سرمایه در گردش بخش کشاورزی تعلق گرفته، ۱۰۴۶ میلیارد  برای توسعه، ۶۱۳ میلیارد برای خرید کالای شخصی، ۳۹ میلیارد در خرید مسکن و ۲۳۳۰ میلیارد تومان برای ایجاد خرج شده است.

گرچه سهم کشاورزی در مقایسه با برخی بخش ها بسیار پایین تر است، اما در سال های اخیر توانسته نقش پررنگ تری در رشد اقتصادی داشته باشد.

۵۰۴ هزار فقره تسهیلات برای مسکن

مسکن و ساختمان سهمی ۲۲ هزار و ۴۷۷ میلیارد تومانی از مجموع تسهیلات ۲۳۲ هزار میلیاردی را به خود اختصاص داده که حدود ۵۰۴ هزار و ۵۶۸ فقره تسهیلات را در بر می‌گیرد.

بنابراین گزارش بیش از ۳۱ درصد رقمی معادل ۷۰۲۷ هزار میلیارد تومان برای تامین سرمایه در گردش، حدود ۳۰۰۰ میلیارد در ایجاد، ۲۶۱۰ میلیارد برای تعمیرات، ۶۱۱ میلیارد برای توسعه، ۸۰۹۹ میلیارد برای خرید مسکن و ۶۵۵ میلیارد در خرید کالای شخصی و ۴۸۷ میلیارد دیگر هم در سایر بخش‌های مسکن هزینه شده است.

۳۲ هزار میلیارد به بازرگانی رفت

از پرداختی‌های تسهیلات‌دهی بانک‌ها نزدیک به ۳۲ هزار میلیارد تومان در بازرگانی خرج شده که تعداد ۴۷۱ هزار و ۱۰۵ میلیارد فقره تسهیلات را در بر می‌گیرد. از این مبلغ نزدیک به ۲۳ هزار میلیارد تومان معادل ۷۱ درصد از کل برای تامین سرمایه در گردش، ۳۸۲۸ میلیارد در سایر بخش‌ها، ۳۵۸۸ میلیارد برای خرید مسکن، ۲۱۱۲ میلیارد خرید کالای شخصی، ۱۲۴۷ میلیارد هم برای ایجاد و ۶۹ میلیارد تومان هم برای توسعه هزینه شده است.

 هزینه ۱۸ هزار میلیاردی برای خرید کالای شخصی

بخش خدمات به مانند گذشته بالاترین سهم را در بین کل دریافت‌کنندگان بانکی داراست، به‌طوری که بالغ بر ۹۶ هزار میلیارد تومان از مجموعه ۲۳۲ میلیاردی را از آن خود کرده است. از این مبلغ ۵۵ هزار و ۳۱۱ میلیارد تومان حدود ۵۷ درصد از کل را به تامین سرمایه در گردش، ۹۴۲۱ میلیارد برای ایجاد، ۹۲۶ میلیارد تومان برای تعمیر، ۳۶۶۴ میلیارد تومان برای توسعه، ۱۸ هزار و ۷۰۱ میلیارد  برای خرید کالای شخصی و ۸۴۷ میلیارد برای خرید مسکن، همچنین ۷۱۹۴ میلیارد تومان در سایر بخش‌ها هزینه شده است.

همچنین بخش‌های متفرقه نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از مجموع تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: