کد خبر: ۸۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 07 November 2016
بانكداري ايراني - فردا انتخابات جنجالی امریکا به پایان می رسد و یکی از نامزدها بر کرسی اتاق بیضی کاخ سفید تکیه خواهد. انتخابات امریکا ، هیچ گاه همانند امسال برای ایرانیان به این اندازه مهم نبود.
 بانكداري ايراني -  فردا انتخابات  جنجالی امریکا به پایان می رسد و یکی از نامزدها بر کرسی  اتاق بیضی کاخ سفید تکیه خواهد.  انتخابات امریکا ، هیچ گاه همانند امسال برای ایرانیان به این اندازه مهم نبود. 

دلیل این حساسیت آن است که یکی از نامزدها در کارزار انتخاباتی  خود مدعی شده است که  برجام را بعد از انتخابات با مشکلاتی روبرو خواهد کرد. هرچند تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که این شخص بعد از رییس جمهور شدن نیز این قدرت را نخواهد داشت تا خدشه ای به برجام وارد کند اما در هر صورت نگرانی‌هایی را بوجود آورده است. 

به گزارش بانکداری ایرانی ، یکی از  بنگاه‌های اقصادی که مستقیما با موضوع برجام پیوند داشته  بانکها بودند زیرا بانکها پل ارتباطی نهادهای اقتصادی ایران با جهان بوده  و مبادلات ارزی  تنها از طریق بانکها انجام می شود، اما بعد از برجام  با وجود تمام امیدواری های بوجود آمده ،  بانکها با مشکلات روبرو شدند و در عمل بانکها مجددا به دوره قبل از برجام بازگشتند؛  تا جایی که روزنامه فایننشال‌تایمز، چندی پیش از شورش بانکها علیه برجام  گفته بود و  نوشت : «موضوع شگفت‌انگیز این است که در فراسوی تبلیغات انتخاباتی آمریکا، شورشی ساکت و پشت‌پرده میان بانک‌های بین‌المللی در جریان است. این انقلاب ساکت، در صورت عدم تغییر می‌تواند برخورداری ایران از مزایای هر گونه توافقی را دشوار کند.» و متاسفانه این پیش بینی روزنامه در خصوص بانکها ، جامعه عمل به خود پوشید و با انتقادات زیادی روبرو شده است .

مشکل اصلی این است که بانک های اروپایی از این نگرانند که مبادله مالی آنها با بانک های ایرانی به عنوان نقض قوانین تحریم ها آمریکا – که هنوز پا بر جا هستند - تلقی شده و منتج به جریمه آنها شود. بانک های مثل بی.ان.پی پاریباس، کامرزبانک و سوسیته جنرال را می توان از جمله این بانک ها معرفی کرد. به طور کلی، بانک های اروپایی  بیش از 15 میلیارد دلار بابت شکستن تحریم های آمریکایی علیه ایران مجبور به پرداخت جریمه شده اند. اگر بخواهیم از منظر سود و هزینه و محاسبه هزینه های ریسک بررسی کنیم، هیچ بانکی نمی تواند از مقر تعامل مالی با ایران به اندازه ای درآمد داشته باشد که جریمه های متعاقب آن را پوشش دهد. وزیر خارجه آمریکا تلاش زیادی کرد تا موانع را رفع کند و  بانک های اروپایی را به همکاری با ایران ترغیب کند. 

اما کارشناسان اقتصادی معتقدند که اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری باید در اعطای مجوز های لازم برای مذاکره با ایران جدی باشد. تکنوکرات ها باید راهی پیدا کنند تا بانک های اروپایی بتوانند با مصونیت از جریمه به مبادله مالی با ایران بپردازند.

اما  با تمام این اوصاف ، موضوع مهم تر، نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا است که مدعی شده است بعد از انتخاب شدن برجام را پاره خواهد کرد و این می تواند  کار را  برای بانکها سخت و سخت تر کند  هر چند همه تحلیل‌گران،  توان امریکا در پاره کردن برجام را زیر سوال برده اند اما در هر صورت نگرانی هایی را برای فعالان اقتصادی بوجود آورده است  وبانکها نگران آن هستند که در صورت مشکل سازی  امریکا در اجرای  برجام ، تعاملات آنها را با بانکهای جهانی را با مشکلات سخت تری  روبرو کند و  اقداماتی را که تا کنون و در این مدت کوتاه برای عادی سازی روابط خود  انجام داده اند را بی اثر کند، بنابراین ریسک سیاسی بانکها بسیار در این روزها بالا رفته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: