وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد گرانی اینترنت و کندی سرعت دسترسی به این شبکه که مورد مطالبه خبرنگاران بود، پاسخ داد.
به گزارش مهر، محمود واعظی امروز در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه مطبوعات به سؤالات خبرنگاران در مورد گرانی نرخ اینترنت و سرعت و کیفیت دسترسی به این شبکه پاسخ داد.
وی با تأکید بر اینکه تعرفه اینترنت ثابت (ADSL) از سال گذشته تاکنون در دو مرحله کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: سال گذشته اینترنت به ازای هر گیگ ۴۵۰۰ تومان بود که در یک مرحله به ۳۶۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و هماکنون نرخ ADSL را به ازای هر گیگابیت به ۲۹۵۰ تومان رساندهایم.
وزیر ارتباطات ادامه داد: بر اساس این تصمیم، کاهش ۱۷ درصدی را برای یک گیگ و کاهش ۳۳ درصدی را برای ۱۰ گیگابایت اینترنت برای کاربران فراهم کردهایم.
واعظی افزود: در مورد نرخ اینترنت موبایل نیز هر کیلوبایت اینترنت در یک مرحله از ۱۴ ریال به نیم ریال کاهش یافت و هماکنون نیز هر کیلوبایت اینترنت را به چهار دهم ریال رساندهایم.
وی تصریح کرد: در مورد این کاهش قیمت به صورت مستقیم و دائم بر اپراتورها و شرکتهای اینترنتی نظارت خواهیم داشت اما چنانچه یک شرکت کوچکی در یک شهرستان این مصوبه را اجرایی نمیکند، باید کاربران موضوع را از طریق سامانه شکایت ۱۹۵ به ما اعلام کنند.
اگر اپراتورها کمفروشی کنند، اپراتورتان را عوض کنید
واعظی در مورد گلایه کاربران از کمفروشی اینترنت اپراتورهای موبایل و اتمام زودهنگام بستههای دیتا، تأکید کرد: آنچه که مربوط به ما میشود و از طریق نظارت بر آن تمرکز داریم، این است که هیچگونه کمفروشی از سوی اپراتورها صورت نمیگیرد اما با این وجود چنانچه مشترکی احساس میکند که این کمفروشی صورت گرفته و یا بسته اینترنتیاش زودتر از موعد مقرر به اتمام رسیده، ما این راهحل را برای آنها گذاشتهایم که از طریق طرح ترابردپذیری، اپراتور خود را تغییر دهند.
وزیر ارتباطات تأکید کرد: بدونشک چنانچه گزارشی در سامانه شکایت وزارت ارتباطات (۱۹۵) به ما اعلام شود، به طور جدی آن را بررسی کرده و در صورت اثبات آن، با آن برخورد خواهیم کرد. از سوی دیگر نرمافزاری حدود دو هفته پیش طراحی شده است که به کاربران این امکان را میدهد تا بدانند چه میزان پهنای باند استفاده کردهاند و این سامانه را در دسترس تمامی کاربران قرار دادهایم تا میزان مصرف خود را از این طریق به روز چک کنند.
واعظی در مورد نرخ گران بستههای اینترنتی نیز تأکید کرد: اپراتورهای ارائهدهنده این خدمات، مطابق با سقف تعرفهای که مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است، این تعرفهها را محاسبه میکنند و در صورتی که بسته اینترنتی یک اپراتور گرانتر از اپراتور دیگری است، این موضوع خلاف مصوبه نبوده و اپراتورها حق دارند که نرخ سرویس خود را تا سقف تعرفهای که ما برایشان تعیین کردهایم، هر طور که بخواهند تعریف کنند.
رفع فیلتر فیسبوک و توئیتر ربطی به ما ندارد
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تصمیم دولت برای رفع فیلتر شبکههای اجتماعی فیسبوک و توئیتر تأکید کرد: فیلتر فیسبوک و توئیتر ارتباطی با دولت یازدهم نداشته و رفع فیلتر آن نیز بر عهده ما نیست؛ این موضوع باید در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ تصمیمگیری شود و در حیطه کاری وزارت ارتباطات نیست. اما آنچه که دولت یازدهم به مردم وعده داده بود این است که سایتهایی که قابل استفاده مردم بوده و محتوای غیراخلاقی ندارد و کاربردی هستند، فیلتر نشود. در این زمینه دولت روی تعهد خود مانده است و سایتهای مورد استفاده عموم مردم را فیلتر نکرد.
ادامه جلسات واعظی با سیف برای راهاندازی پول الکترونیک
وزیر ارتباطات در مورد راهاندازی سرویس پول الکترونیک در بستر موبایل که امکان ارائه خدمات بانکی را از طریق موبایل و نیز امکان پرداخت پول خرد الکترونیکی را از طریق این بستر فراهم میکند، گفت: جلساتی را با رئیس کل بانک مرکزی داشتهایم و این جلسات ادامه دارد تا نحوه اجرای این سرویس با توجه به قوانین بانکی فراهم شود؛ در همین حال هر سه اپراتور موبایل با شرکت خدمات انفورماتیک در حال مذاکره هستند تا موضوعات فنی اجرای این سرویس محقق شود.
واعظی خاطرنشان کرد: پیشبینی میکنیم تا دو ماه آینده مسائل فنی مربوط به این طرح حل شود و بتوانیم این سرویس را به مردم ارائه دهیم.
وی در مورد قرارداد اپراتور فیبر نوری منازل با اپراتور آفریقایی MTN نیز گفت: این قرارداد هنوز قطعی نشده و خواستههای طرف ایرانی و طرف خارجی در حال بررسی و مذاکره است؛ باید در این زمینه میزان سهام دو طرف مورد بررسی قرار گیرد که تاکنون تائید نشده است. اپراتور آفریقایجنوبی خواهان خرید ۴۹ درصد سهام اپراتور فیبر نوری ایرانیان نت است اما تاکنون این موضوع قطعی نشده است.