کد خبر: ۸۵۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - 02 November 2016
روزنامه همدلی در صفحه فرهنگ و هنر در گفت و گو با سعید الفتی به بررسی فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت و نوشت: فرهنگ ایثار و شهادت، یادگار انسان‌های راستینی که در سال‌های انقلاب و در طی 8 سال دفاع مقدس، زیباترین تجلی‌اش بودند، اکنون برای نسل امروز به میراث مانده است.
روزنامه همدلی در صفحه فرهنگ و هنر در گفت و گو با سعید الفتی به بررسی فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت و نوشت: فرهنگ ایثار و شهادت، یادگار انسان‌های راستینی که در سال‌های انقلاب و در طی 8 سال دفاع مقدس، زیباترین تجلی‌اش بودند، اکنون برای نسل امروز به میراث مانده است.

در این گفت و گو که در شماره چهارشنبه 12 آبان 1395 خورشیدی با مشاور وزیر ارشاد در امور ایثارگران، منتشر شد، آمده است: از این رو تلاش در جهت احیای این ارزش اجتماعی و حرکت در راستای گسترش آن امری است که وظیفه همه نهادهای مسئول است. در همین خصوص امور ایثارگران با انجام طرح‌ها و پروژه‌های گوناگون در این عرصه سعی دارد در این مسیر گام بردارد. به همین مناسبت در جهت تبیین وظایف و تکالیف این نهاد به گفت‌و‌گو با سعید الفتی مشاور وزیر ارشاد در امور ایثارگران در گفت‌وگو با «همدلی» نشستیم .

**پیگیری مصوبات و مطالبات جامعه ایثارگران
سعید الفتی در ابتدای سخنانش با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ ایثار گفت: «یکی از اقدامات ما پیگیری مصوبات و مطالباتی در زمینه احیا و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است. در این راستا حتی سفرهایی استانی نیز به اقصی‌نقاط ایران اجام گرفته و می‌گیرد تا از نزدیک با زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی که در هر منطقه می‌توان در راستای فعالیت‌های فرهنگی در خصوص ایثار و شهادت آن را بکار گرفت آشنا شویم. در طی این مدت تعداد 38 سفر به شهرستان‌ها در راستای پیگیری مصوبات و مطالبات جامعه ایثارگران و جانبازان صورت گرفته است. پیگیری وضعیت حقوقی این عزیزان، وضعیت استخدامی فرزندان و مشکلات آنان از جمله مسائلی است که ما سعی داریم از نزدیک و در فضایی صمیمی و رودررو به رفع و گره‌گشایی آن بپردازیم.»

وی ادامه داد: «اینها کارهایی است که در زمینه رسیدگی به امور جامعه ایثارگران با کمک سازمان‌های مربوطه صورت می‌گیرد. با این همه وظیفه دیگری که به واقع جناب آقای جنتی بانی احیای آن بودند، بحث تلاش در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. از این رو یکی از مهمترین بخش‌های فعالیت ما در این حوزه است که سعی داریم با ابزارها و امکانات فرهنگی که در اختیار داریم، در راستای آن تلاش کنیم. بی‌گمان یکی از وظایف قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه و رسیدگی به فرهنگ عمومی جامعه است که می‌توان گفت دو جنبه و وجهه دارد، یکی فرهنگ ملی و دیگری فرهنگ مذهبی ماست. 

ما معتقدیم که فرهنگ ایثار و شهادت با هر دو حوزه مرتبط است و این فرهنگ می‌تواند مقوم خوبی برای فرهنگ عمومی کشور باشد. آنچه مسلم است این است که تجلی اصلی این فرهنگ را در انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم. جان‌فشانی و رشادت‌هایی عظیمی که در طی 8 سال جنگ تحمیلی صورت گرفت، بی‌شک تجلی واقعی فرهنگ ایثار و شهادت است.»

**تدوین و تهیه «کتاب مردمی ایثار»
وی در اشاره به پروژه‌هایی که در حال حاضر در حال پیگیری است گفت: «با این مقدمه ما سعی داریم در این مسیر گام برداریم و می‌دانید که عرصه فرهنگ ابزارهای کارآمدی همچون سینما، تئاتر، رسانه‌، هنرهای تجسمی و کتاب هست که می‌توان در راستای ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت از آن بهره گرفت. بر اساس ابلاغی که از سوی وزاتخانه صورت گرفته، سیاست‌گذاری و راهبرد موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به این دفتر سپرده شده است. ما هم با توجه به امکانات و عرصه‌های فرهنگی و هنری سعی داریم در این مسیر گام برداریم و در این عرصه تلاش کنیم.در این زمینه ما چندین پروژه مهم و شاخص داریم که سعی می‌کنم به اختصار به توضیح و تبیین آن بپردازم. ما کتابی تدوین و تهیه کرده‌ایم به نام «کتاب مردمی ایثار» هست. 

ما در راستای تقویت فرهنگ ایثار در جامعه و به‌عنوان مولفه‌ای که مقوم فرهنگ عمومی اجتماع ماست، ایده‌ این کتاب را مطرح کردیم که نخستین کتابی است که به‌دست مردم نوشته شده است. ما در نمایشگاه‌هایی نظیر نمایشگاه کتاب، مطبوعات و قرآن مردم را دعوت کردیم تا از نگاه خود به تعریف ایثار و فداکاری بپردازند. هر کسی از زاویه نگاه خود و با توجه به جایگاهی که داشت به ساده‌ترین و ملموس‌ترین شکلی به تعریف این موضوع پرداخت که ماحصل این گفت‌و‌گوها در این کتاب جمع شده است.»

**زبانِ حال اقشار گوناگون مردم
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: «نکته حائز اهمیت این بود که ما در این کتاب و در گفت‌و‌گو با مردم، ایثار را محدود به جنگ و دفاع مقدس نکردیم و خواستیم که اقشار گوناگون از هر سن و قشر و گروهی به بیان نظر خود در این کتاب بپردازند. در واقع این رویکرد به نوعی در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری است که فرموده‌اند که ما بایستی فرهنگ ایثار و شهادت را عالمانه از دهه 60 به دهه 90 بیاوریم و در جهت گسترش آن در میان عموم مردم تلاش کنیم. در واقع ما آن مولفه‌های محوری و اساسی فرهنگ ایثار و شهادت را که معتقدیم همان ایثار اجتماعی است، اخذ ردیم و به میان مردم آوردیم. 

اگر به «کتاب مردمی ایثار» که فعلا دوجلد آن با نام‌های «ایثار و مردم» و «قرآن و ایثار» منتشر شده است، نگاهی بیندازید درخواهید یافت که چه زیبا و دلنشین مردم به بیان نگاه خود نسبت به این مفهوم باارزش اجتماعی پرداخته‌اند. کودک محصل، زن خانه‌دار، مرد کارمند و کارگر، هر یک با توجه به خاستگاه‌های اجتماعی و تجربیات شخصی خودشان سعی کردند این مفهوم را تعریف کنند و زبان حال‌شان را بگویند. از جمله ثمرات این کتاب که مهمترینش ترویج فرهنگ ایثار در جامعه است، می‌توان به تشویق مردم به نوشتن اشاره کرد. از سوی دیگری موضوعی در سطح عمومی به بحث گذاشته می‌شود که موضوع بسیار مهمی است و همین مسئله به طرح مفاهیم نو و تازه‌ای یاری می‌رساند.»

**برگزاری نشان و جایزه ایثار و رسانه
وی در شرح نشان و جایزه فرهنگ ایثار و رسانه یادآور شد: «از دیگر پروژه‌های ما که از سال 93 در حوزه رسانه آغاز کرده‌ایم و قصد داریم در بهمن‌ماه امسال نیز جشنواره آن را برگزار کنیم، بحث نشان و جایزه ایثار و رسانه است. ما با پیگیری این پروژه قصد داریم فرهنگ ایثار و شهادت و به‌طور کلی ایثار اجتماعی را به رسانه‌ها بیاوریم. همانطور که می‌دانید یکی از بزرگترین مشکلات ما در عرصه رسانه‌ها، مطبوعات و به‌طور کلی در فضاهای مجازی بحث نبود اخلاق است، از این رو شاید این اقدام و طرح فرهنگ ایثار بتواند برخی از این مشکلات و معضلات را در رسانه‌های‌مان برطرف کند. 

معتقدم که در رسانه‌های ما این امکان وجود دارد که به‌عوض معرفی و مطرح کردن شخصیت‌هایی که غرابتی با فرهنگ و مذهب ما ندارند، بایستی شخصیت‌هایی معرفی شوند که نماد فداکاری و ایثار بودند، بزرگ‌مردان و بزرگ‌زنانی که در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس نمونه‌های بسیاری از آنان را داریم. معتقدیم که اعطای این نشان و جایزه می‌تواند به ترویج فرهنگ اجتماعیِ ایثار یاری رساند. جشنواره اول را قصد داریم امسال برگزار کنیم و امیدواریم با سازمان‌های و نهادهای مسئول همچون سازمان فرهنگی شهرداری و شورای اسلامی این جشنواره را هرچه باشکوه‌تر برگزار کنیم.»

**کتابخانه مهربانی؛ طرحی ثمربخش
وی در پایان عنوان کرد: «طرح دیگری که مایلم بدان اشاره کنم، «کتابخانه مهربانی» است. به این صورت که ما با هماهنگی با نهادهای فرهنگی در همه نقاط ایران و در همه شهرستان‌ها، از همه مردم خواسته‌ایم که کتاب‌هایی که به آن نیازی ندارند و یا جای کافی برای نگهداری آن در اختیار ندارند، به ما بسپرند. ما با جمع‌آوری این کتاب‌ها و تهیه فهرست و طبقه‌بندی موضوعی، آنها را به نقاطی که نیازمند ارسال کتاب هستند میرسانیم. از کتابخانه‌های کوچک و محقر شهرستان‌ها تا واحدهای فرهنگی مساجد که در نقاط دوردست کتابی در اختیار ندارند، همه این‌ها با این طرح نیازشان برطرف می‌شود. این طرح نیز اثرات مثبتی دارد، جدا از ایجاد ساز و کاری که کتاب مازاد افراد را جمع‌آوری می‌کند و به کسانی که به آنان احتیاج دارند می‌رساند، با این طرح فرهنگ کتاب و کتابخوانی هم که در کشور ما وضعیت خوبی ندارد، ترویج می‌شود.» 
*منبع: روزنامه همدلی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: