کد خبر: ۸۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - 01 November 2016
فعالان سیاسی پیش‌بینی می‌کنند وزیران پیشنهادی روحانی برای سه وزارتخانه ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز خواهند توانست رأی اعتماد نمایندگان مردم در خانه ملت را کسب کنند.
-روزنامه ایران در صفحه سیاسی درباره نگاه مثبت مجلس به وزیران پیشنهادی روحانی برای سه وزارتخانه ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت و گو با فعالان سیاسی پرداخت و نوشت:فعالان سیاسی پیش‌بینی می‌کنند وزیران پیشنهادی روحانی برای سه وزارتخانه ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز خواهند توانست رأی اعتماد نمایندگان مردم در خانه ملت را کسب کنند.

در ادامه این گفت و گو که در شماره سه شنبه 11 آبان 1395 خورشیدی انتشار یافت، می خوانیم: 

** ناصری: رأی یکپارچه فراکسیون امید به وزیران پیشنهادی
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز سابقه کاری وزیران پیشنهادی، ارتباط با حوزه‌های معرفی شده و تجربه توان مدیریتی برای تصدی مسئولیت‌ها را قابل قبول خواند و ابراز امیدواری کرد که آنان امروز بتوانند با کسب رأی اعتماد بالا از نمایندگان مردم، با قدرت بیشتری کار در وزارتخانه‌های حوزه کاری خود را آغاز کنند.

عبدالله ناصری با اشاره به بنای مجلس دهم مبنی بر تعامل با دولت یازدهم، به «ایران» گفت: نمایندگان با چنین رویکردی، نخواهند گذاشت که وزارتخانه‌های مذکور در ماه‌های باقی مانده از دولت بلاتکلیف بمانند.

وی با اشاره به طرح مسائل سیاسی نسبت به برخی از این وزیران پیشنهادی، تأکید کرد که این مسائل برای مجلس دهم حل شده است، هرچند ممکن بود برای مجلس نهم چنین مسائلی مهم باشد که اتفاقاً هم دیدیم که نمایندگان دوره گذشته بنابر چنین ملاحظاتی به برخی وزیران پیشنهادی رأی اعتماد ندادند. 

ناصری با بیان اینکه با توجه به رویکرد نمایندگان اصولگرای معتدل، انتظار می‌رود که آنان رأی مثبت بدهند، اظهار کرد: فراکسیون امید نیز به صورت یکپارچه به این وزیران رأی آری خواهد داد، بویژه اینکه از ابتدا بنای این کمیسیون بر همراهی با دولت بوده است.

** ایمانی: روحانی گزینه های با تجربه تری را معرفی می کرد
اگر چه حامیان دولت با دفاع از ترمیم کابینه به همسویی اکثریت مجلس با دولت تأکید دارند و بر همین اساس شانس وزیران پیشنهادی برای ورود به کابینه را زیاد می‌دانند، اما برخی اصولگرایان بر روحانی خرده می‌گیرند که چرا گزینه‌های امتحان پس داده را به مجلس معرفی کرده است. ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا از جمله این طیف است که پیش‌بینی می‌کند حداقل یکی از این سه گزینه رأی اعتماد مجلس را کسب نمی‌کند. 

ایمانی در گفت ‌و گو با «ایران»، با اشاره به تجربه ناموفق این چهره‌ها در کسب رأی اعتماد از مجلس نهم، تجربه کاری برخی از آنان را در حوزه‌های معرفی شده ناکافی خواند و گفت: آقای صالحی‌امیری جز در سه سال اخیر در کتابخانه ملی، تجربه چندانی در حوزه فرهنگی ندارد و آقای دانش‌آشتیانی نیز جز مدیریت یک مدرسه ولو موفق، سابقه دیگری در وزارت آموزش و پرورش ندارد. 

وی با اشاره به اینکه برای رئیس جمهوری پسندیده نبود افرادی را که قبلاً معرفی کرده، ولو در مجلس گذشته رأی نیاورده باشند را بار دیگر به مجلس بعدی معرفی کند، خاطرنشان کرد: معنای این تصمیم این است که دولت نتوانسته است افراد جدید و مؤثرتری را برای این وزارتخانه‌ها یافته و معرفی کند، افرادی باسابقه که فعالیت سیاسی آنان نیز همسو با دولت باشد. ایمانی تأکید بر همسویی سیاسی وزیران پیشنهادی با رویکرد روحانی را حق رئیس جمهوری دانست و گفت: اما معتقدم رئیس جمهوری می‌توانست انتخاب‌های دیگری داشته باشد.

**منتجب ‌نیا: اکثریت نمایندگان حامی دولت هستند
اما قائم مقام حزب اعتماد ملی، این نظر ایمانی و ان‌قلت برخی منتقدان را وارد نمی‌داند. حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با «ایران»، مقایسه میان رأی مجلس نهم با جلسه امروز مجلس که عمدتاً از سوی منتقدان مطرح می‌شود را مغالطه‌ای اشتباه خواند و افزود: هر سه وزیر پیشنهاد شده از سوی رئیس جمهوری، با تجربه، متدین، ریشه‌دار، انقلابی و تحولخواه هستند و از همه مهم‌تر اینکه کاملاً با رئیس جمهوری همراه هستند و به این ترتیب خواهند توانست در حوزه‌های مدیریتی خود، خواست و مطالبات مردم را تأمین کنند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه از این سه وزیر پیشنهادی نیز انتظار می ‌رود که در وزارتخانه‌ها در دو حوزه نیروها و برنامه‌ها، تغییر و تحول ایجاد کنند تا بیش از پیش موجب تقویت دولت و تقویت رئیس جمهوری باشند، از این چهره‌ها خواست که برنامه‌های خود را برای بازه زمانی پنج ساله تنظیم کنند. 

وی گفت: ما مطمئنیم که رئیس جمهوری آینده ما آقای روحانی خواهد بود که با رأی بالایی انتخاب خواهد شد. از این رو از این افراد انتظار می‌رود با تنظیم برنامه‌های بلندمدت، تحول اساسی در حوزه مأموریت‌شان تحقق بخشند.

** کولایی: پاسخ مثبت نمایندگان به انتظارات مردم
یک استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه مجلس در بررسی کفایت و صلاحیت نامزدهای معرفی شده از سوی رئیس جمهوری، هم به ابعاد سیاسی پیشینه آنان و هم به ظرفیت‌های تخصصی و کارآمدی آنان برای حوزه‌ای که معرفی شده توجه خواهد کرد، به «ایران» گفت: در شرایطی که دولت روحانی با فشارهای مختلف داخلی و بین‌المللی روبه‌رو است، نمایندگان عضو فراکسیون امید و دیگر نمایندگان همسو با دولت، برای پاسخ به انتظارات و خواسته‌های رأی دهندگان خود، تقویت دولت را همزمان با طرح مطالبات و خواسته‌های مردم و رعایت ضرورت‌های اعمال نظارت بر عملکرد نامزدهای پیشنهادی مورد توجه قرار خواهند داد. 

الهه کولایی افزود: از آنجا که فراکسیون امید در مجلس برای پاسخ دادن به خواسته‌ها و مطالبات مردم شکل گرفته است، می‌توان انتظار داشت که این فراکسیون ضمن حفظ وظایف خود در پاسداری از آرای مردم، پیگیری و نظارت بر عملکرد وزیران دولت، شرایط موجود، ضرورت‌ها و محدودیت‌های جاری را نیز مورد توجه قرار دهد. 

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: به نظر می‌رسد وزیران پیشنهادی در گرفتن رأی از فراکسیون امید مشکلی نداشته باشند، چرا که اعضای تشکیل دهنده این فراکسیون و بسیاری از نمایندگان مردم رویکرد خود را تقویت دولت و تمرکز بر وجوه مثبت عملکرد آنان قرار داده‌اند. 

محمد سلامتی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز با اشاره به اینکه هر سه گزینه پیشنهادی دولت از مجلس رأی اعتماد می‌گیرند، به «ایرنا» گفت: همه اعضای فراکسیون امید و بخش قابل توجهی از اصولگرایان به این سه وزیر رأی خواهند داد و مشکل چندانی از این بابت وجود ندارد.
*منبع: روزنامه ایران 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: