کد خبر: ۸۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - 30 October 2016
روزنامه عصر اقتصاد در صفحه نفت و نیرو به بررسی بازار نفت در طول هفته ای که گذشت پرداخت و نوشت: هفته گذشته بازار نفت جهان مثل همیشه سیر تحولات معمول خود را پشت سر گذراند. همچنین بازار نفت ایران هم به تبع از اتفاقات مربوط به تولید و صادرات به فراخور حال خود دستخوش تحولاتی بود.

در این گزارش که در شماره یکشنبه 9 آبان 1395 خورشیدی به قلم فرزین سوادکوهی انتشار یافت، می خوانیم: در داخل کشورمان اخبار نفتی با دیدار رییس جمهور ونزوئلا با رهبر معظم انقلاب و روحانی رییس دولت یازدهم شروع شد و در پایان با اخبار ومطالبی مربوط به قرار داده ای جدید نفتی خاتمه یافت. پایگاه های خبری نوشتند که حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه یکم آبان ماه در دیدار نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا تاکید کرده است ایران از هر اقدامی در راستای ثبات بازار نفت، قیمت عادلانه و سهم منصفانه تولیدکنندگان حمایت می‌کند. 

مادورو سپس به دیدار مقام معظم رهبری رفت. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به شکست نقشه‌ها و سیاست‌های امریکا در منطقه غرب آسیا، مسئله کاهش قیمت نفت را ابزاری برای فشار بر کشورهای مستقل از امریکا دانستند . نفت در حالی از نردبان قیمتی خود بالا و پایین رفت که کشور های اوپک و غیر اوپک به اجلاس آینده صادر کنندگان چشم دوختند تا توافقات یا عدم توافقلات احتمالی در این جلسه تکلیف آنها را برای قیمت گذاری بر طلای سیاه در روز های آتی روشن کند. 

به تعبیری صرفنظر از این که همیشه نوسانت قیمتی نفت در جهان متاثر از رویدادهای سیسی و اقتصادی کشور های جهان است اما همین رویداد ها نیز به تعبیر دیگر از سخنان و مواضع رهبران نفتی و سیاسی همین کشور ها منتج می شود. قیمت نفت در سال 2017 هم مانند امسال روز شنبه هفته گذشته خبرگز اری شانا از قول روزنامه ایل سوله نوشت که کلادیو دسکالزی مدیرعامل شرکت انی ایتالیا گفته است قیمت نفت در سال ٢٠١٧ نیز در سطح کنونی قیمت‎های امسال باقی خواهد ماند زیرا هم اکنون سطح ذخیره سازی‎های نفت خام جهان بالاست که باید مصرف شوند. 

دسکالزی افزوده است: قیمت نفت تنها در سال های ٢٠١٨ – ٢٠١٩ اندکی افزایش می یابد و دلیل آن نیز کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت است که اکنون شاهد آن هستیم. همچنین در همین روز بانک جهانی اعلام کرد:میانگین قیمت نفت سال آینده میلادی ٥٥ دلار خواهد بود بانک جهانی در تازه ترین گزارش چشم انداز بازار کالای خود، پیش بینی قیمت نفت خام در سال ٢٠١٧ را از ٥٣ دلار در ماه ژوئیه به ٥٥ دلار برای هر بشکه افزایش داد. 

این بانک همچنین در آخرین گزارش چشم انداز بازار کالای خود که در روز ٢٠ اکتبر،یعنی ٢٩ مهرماه گذشته منتشر شد، پیش بینی کرد؛ قیمت انرژی که شامل نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ است سال آینده میلادی حدود ٢٥ درصد افزایش می یابد. بانک جهانی در گزارش ماه ژوئیه (مرداد) خود، درصد رشد قیمت انرژی را کمتر پیش بینی کرده بود. در گزارش ماه اکتبر بانک جهانی، قیمت های نفت در سال ٢٠١٦ به طور میانگین ٤٣ دلار در هر بشکه پیش بینی شده است که نسبت به برآورد ماه ژوئیه تغییری ندارد. 

اما در روزبعد یعنی یکشنبه2 آبان زنگنه وزیر نفت ایران از تولیدکنندگان غیر عضو اوپک خواست ، اعضای اوپک را همراهی کنند وزیر نفت گفت: با توجه به این که اوپک به چارچوب توافق رسیده است باید تلاش شود غیراوپکی ها نیز باهم به توافق برسند. در تحلیل های روز مطبووعات نوشته شد که زنگنه به رسیدن تولید کشورش به میزان قبل از تحریم اکتفا نمی کند و از این پس به فراز هایی بالتر از این موضوع می اندیشد .او اظهار امیدواری می کند روسیه و کشورهای غیرعضو اوپک با تصمیم اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت به تفاهم برسند. 

ادامه افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی روز یکشنبه 2 آبان ماه در اخبار اعلام می شود افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی در هفته منتهی به ١٤ اکتبر تداوم پیدا کرده و قیمت نفت ایران در آستانه ٥٠ دلار قرار گرفته است . شانا می نویسد : قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ١٤اکتبر (جمعه، ٢٣مهرماه) با ٨١ سنت افزایش به ٤٨ دلار و ٦٦ سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت خام سبک ایران از ابتدای امسال تاکنون ٣٩ دلار و ٢٨ سنت بوده است. قیمت نفت خام سنگین ایران با ٨٥ سنت افزایش به ٤٧ دلار و ٤٠ سنت برای هر بشکه رسید؛ میانگین قیمت نفت سنگین ایران امسال تاکنون ٣٧ دلار و ١٨ برای هر بشکه بوده است. 

قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد بررسی، به ٤٨ دلار و ٥٠ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، ٩٩ سنت افزایش نشان می دهد. به گزارش مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، در این روز هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در هفته منتهی به ١٤اکتبر با یک دلار و ١٠ سنت افزایش، ٥٠ دلار و ٦٢ سنت برای هر بشکه معامله شد. همچنین قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال با ٧٧ سنت افزایش ٥٠ دلار و٣٠ سنت برای هر بشکه به معامله رسید. 

در عین حال تحلیلگران بر این باورند که تولید نفت آمریکا با روند کاهشی روبرو خواهد شد که این امر تاثیر سطح بالای ذخیره‌سازی‌ها به بازار را خنثی خواهد کرد. عراق خواهان معاف شدن از محدودیت تولید قابل اشاره است که روز دوشنبه 3 آبان ماه عراق خواستار معاف شدن از طرح محدودیت تولید نفت اوپک شد این درخواست در شرایطی از سوی جبار علی النعیمی وزیر نفت عراق رسانه ای می شود که آنها معتقدند برای مبارزه با داعش نیاز دارند تا از محدودیت اعمال شده از سوی اوپک معاف باشند. 

وزیر نفت عراق معتقد است که بغداد به علت نیاز به درآمدهای نفتی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش، باید از طرح محدودیت تولید نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) مستثنی شود. همچنین رویترز خبر می دهد علی النعیمی گفته ما سرگرم نبردی سنگین هستیم و این کشور باید مشمول معافیتی مانند نیجریه و لیبی شود. کاهش قیمتی روز دوشنبه اوپک 3آبان قیمت سبد نفتی اوپک، برای روز جمعه (٣٠ مهر ماه) با ٤٣ سنت کاهش، به 48 دلار و ٨ سنت برای هر بشکه اعلام می شود. دبیرخانه اوپک اعلام می کند قیمت سبد نفتی این سازمان، روز پنجشنبه (٢٩ مهر ماه)، ٤٨ دلار و ٥١ سنت برای هر بشکه بود. 

بازگشایی یک میدان نفتی در انگلیس و درخواست عراق برای مستثنی شدن از توافق اوپک برای کاهش تولید نفت نیز در همین حال مزیدی بر علت می شود به طوری که اعلام می گردد احتمال دارد قیمت نفت کاهش یابد. رویترز از نیویورک خبر می دهد، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه کاهش یافته زیرا بازگشایی میدان نفتی بوزارد در انگلیس از یک سو و خودداری عراق از همراهی با توافق اوپک برای کاهش تولید سبب شد امیدواری به پایان وضع عرضه مازاد نفت، کمرنگ شود. در پایان معاملات روز قبل از این اتفاق ، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٣٢ سنت افت، در سطح ٥١ دلار و ٤٦ سنت تثبیت شده بود. 

قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز ٣٣ سنت کاهش یافت و به ٥٠ دلار و ٥٢ سنت برای هر بشکه رسید. بازگشت قیمت نفت آمریکا به زیر ٥٠ دلار در همین حال خبر می رسد افزایش چشمگیر سطح ذخیره‎سازی نفت خام در آمریکا سبب شده در معاملات روز سه‎شنبه چهارم آبان ماه قیمت نفت کاهش یابد. رویترز اعلام می کند ، قیمت نفت در معاملات روز سه‎شنبه کاهش یافته زیرا گزارش مؤسسه نفت آمریکا (ای پی آی) درباره رشد سطح ذخیره‎سازی نفت در این کشور، سه برابر پیش‎بینی کارشناسان بوده است. در پایان معاملات این روز، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٦٧ سنت افت، در سطح ٥٠ دلار و ٧٩ سنت تثبیت شد. 

قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز ٥٦ سنت کاهش یافت و به ٤٩ دلار و ٩٦ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت سبد نفتی اوپک یک گام دیگر به عقب خبر گزاری ها اعلام می کنند قیمت سبد نفتی اوپک، روز چهارشنبه (پنجم آبان ماه) با هشت سنت کاهش، به ٤٧ دلار و ٧٥ سنت برای هر بشکه رسیده است. دبیرخانه اوپک هم فاش می کند که ، قیمت سبد نفتی این سازمان، روز سه‎شنبه (چهارم آبان ماه)، ٤٧ دلار و ٨٣ سنت برای هر بشکه بوده است. برنت به بالای ٥٠ دلار باز می گردد و اما در خصوص نفت برنت اتفاق دیگری می افتد.

بر این اساس خبر داده می شود که اعلام پایبندی اعضای شورای همکاری خلیج فارس به کاهش تولید نفت سبب شد در معاملات روز پنج‎شنبه ششم آبان ماه قیمت نفت افزایش یابد. رویترز اعلام می کند که قیمت نفت در معاملات روز پنج‎شنبه افزایش یافته زیرا به گفته برخی منابع نمایندگان کشورهای تولیدکننده نفت حاشیه خلیج فارس، به همتایان روسی خود اعلام کرده اند که به کاهش تولید نفت پایبند هستند. در پایان معاملات همین روز، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٤٩ سنت رشد، در سطح ٥٠ دلار و ٤٧ سنت تثبیت می شود. قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز در همین زمان ٥٤ سنت افزایش یافته و به ٤٩ دلار و ٧٢ سنت برای هر بشکه می رسد. 

ایست در روند کاهشی قیمت سبد نفتی اوپک ترمز روند کاهشی قیمت سبد نفتی اوپک در روز ششم ابان ماه کشیده می شود ودر این روز با ٢٧ سنت افزایش، به ٤٧ دلار و ٢٣ سنت برای هر بشکه می رسد. دبیرخانه اوپک اعلام می کند که قیمت سبد نفتی این سازمان، روز چهار‎شنبه (پنج آبان ماه)، ٤٦ دلار و ٩٦ سنت برای هر بشکه رسیده است. 

دو روز بعد خبر داده می شود که ناتوانی نمایندگان کشورهای تولیدکننده نفت برای توافق درباره راهکار تثبیت بازار نفت سبب شده در معاملات روز جمعه هفتم آبان ماه قیمت نفت کاهش یابد. به تعبیر رویترز قیمت نفت در معاملات روز جمعه کاهش یافته زیرا نمایندگان کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیر عضو اوپک که از روزقبل این رویداد در وین گرد هم آمده بودند، هنوز نتوانسته‎اند درباره راهکار تثبیت بازار نفت به توافق دست یابند. 

به هرحال بازار جهانی نفت در هفته گذشته فعالان این حوزه را هرچند نه مانند هفته های قبلترش به خود مشغول کرده بود اما اینک در حالی که قلب بازار نفت همچنان می طپد و این بیم وجود دارد که قیمت نفت متاثر از سیاست های پیدا و پنهان قدرت هالی نفتی جهانی بالا و پایین برود اما اجلاس آینده اوپک در الجزایر می تواند تاحدود زیادی ثبات باز نفت در گستره جهانی را نیز از خود متاثر سازد. 
*منبع: روزنامه عصر اقتصاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: