کد خبر: ۸۵۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - 28 October 2016
سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: بر اساس توافقات با شهرداری تهران شرکت‌های دانش بنیان در صورتی که معارض نداشته باشند می‌توانند در واحدهای مسکونی مشغول به فعالیت شوند.
به گزارش خبرنگار ایسنا دکتر سیدمحمد صاحبکار با بیان اینکه 14 هزار شرکت برای قرار گرفتن در فرآیند دانش بنیان شدن در سامانه معاونت علمی ثبت نام کرده اند، افزود: از این تعداد تاکنون 6 هزار و 500 شرکت اطلاعات خود را تکمیل کرده‌اند و تعداد 2 هزار و 744 شرکت دانش بنیان شده‌اند و اخیرا این آمار به 2 هزار و 757 شرکت افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه از  2 هزار و 757 شرکت 162 شرکت در حوزه مواد پیشرفته هستند، خاطر نشان کرد: حوزه مواد پیشرفته در فهرست کالا و خدمات قرار دارد چون اعتقاد داریم این حوزه بسیار مهم است.

به گفته وی بیش از 50 درصد فعالیت شرکت‌های دانش بنیان تولیدی و 10 درصد فعالیت شرکت‌های صنعتی ناشی از فرآیندهای فناورانه است،‌ یادآور شد: هدف ما افزایش تولید محصولات دانش بنیان است از این رو دریافت سطح فناوری برای محصولات دانش بنیان بسیار مهم است و محصولات مونتاژ شده پیشرفته برای ما قابل قبول نیست.

صاحبکار، با بیان اینکه شرکت‌هایی می‌توانند در فرآیند دانش بنیان شدن قرار گیرند که نمونه اولیه ساخته شده باشند، اضافه کرد: شرکت‌هایی که دانش بنیان بودن آنها احراز می‌شوند مشمول مزایایی خواهند شد که از آن جمله می‌توان به معافیت مالیاتی اشاره کرد. در سال 92 تعداد 40 شرکت، در سال 93 تعداد 93 شرکت و در سال 94 تعداد 2 هزار و 300 شرکت به سازمان امور مالیاتی از سوی معاونت علمی معرفی شده‌اند.

وی معافیت گمرکی را از دیگر مزایا نام برد که این معافیت مشمول ماشین آلات خط تولید، تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه قابل استفاده برای تست نمونه اولیه می‌شود و این حمایت مشمول موادی که در داخل کشور به آن ترکیباتی اضافه و به فروش برسد نخواهد شد.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استقرار شرکت‌ها در شعاع 120 کیلومتری تهران را از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده برای شرکت‌های دانش بنیان نام برد و یادآور شد: با همکاری سازمان محیط زیست شرکت‌های دانش بنیان بر اساس میزان آلایندگی آنها رده بندی زیست محیطی شدند و شرکت‌ها توانستند در شعاع 120 کیلومتری تهران مستقر شوند.

به گفته وی این طرح در تهران اجرایی شده است و قرار است در شهرهای بزرگ مانند مشهد، اصفهان و البرز نیز اجرایی شود.

حمایت از تولید داخل

صاحبکار با تاکید بر ضرورت حمایت از محصولات دانش بنیان ساخت داخل گفت: لیستی از محصولات ساخت داخل تهیه شده و بر اساس مصوبه هیات وزیران دستگاه‌های دولتی در صورتی که تجهیزاتی در داخل کشور تولید می‌شود، مجاز به خرید خارجی نخواهند بود.

رفع مشکلات بیمه شرکت‌های دانش بنیان

وی با اشاره به توافق حاصل شده میان معاونت علمی و سازمان تامین اجتماعی خاطر نشان کرد: در راستای اجرای بند «ه»ماده 3 قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان وتجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات، این شرکت‌ها از تسهیلات ذیل ماده 40 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر وارتقای نظام مالی کشور برخوردار می‌شوند.

به گفته صاحبکار اگر قراردادی از سوی شرکت‎های دانش بنیان با نیروی انسانی منعقد و حق بیمه وی پرداخت شد، این شرکتها از اعمال ضریب حق بیمه قراردادها که 16.67 درصد است، معاف خواهند شد ضمن آنکه 10 درصد مبلغ حق بیمه نیز در هر قرار دادی کاهش می‎یابد.

توافق با شهرداری تهران

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به جزئیات تسهیلات سربازی با تاکید بر اینکه تاکنون 200 شرکت از این تسهیلات برخوردار شده‌اند، اضافه کرد: علاوه بر آن توافقی با شهرداری تهران صورت گرفته است که بر اساس آن شرکت‌های دانش بنیان در صورتی که معارضی نداشته باشند می‌توانند در واحدهای مسکونی نیز فعالیت داشته باشند.

به گفته وی تاکنون 40 شرکت برای بهره مندی از این مزایا به شهرداری تهران معرفی شده است و قرار است این طرح در شهرهایی چون مشهد و اصفهان نیز اجرایی شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: