کد خبر: ۸۵۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - 27 October 2016
روزنامه شرق در شماره پنجشنبه ششم آبان در تشریح تیتر یک به واکنش عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به سخنان آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان پرداخت و نوشت: «ما نگفتیم شورای نگهبان این نقش نظارتی را ایفا کند، ما گفتیم شورای نگهبان تا زمان تأیید اعتبارنامه منتخبان مردم نظر می‌دهد، بعد از تأیید اعتبارنامه‌ها دیگر رویه‌ای نبوده که شورای نگهبان اعلام نظر کند، اما ضرورت داشت که این کار انجام شود».

این روزنامه با اشاره به عنوان در انتظار ٣ ‌وزیر، آورد: سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی، حال و روز متفاوتی در بهارستان دارند. نه مانند اولین باری که هریک از آنها به مجلس نهم معرفی شده بودند، با مجلسی از مخالفان روبه‌رو هستند و نه می‌توانند از رأی‌آوردن خود اطمینان صددرصدی داشته باشند. اما در این خوف و رجا هم، حال این سه نفر یکسان نیست. رضا صالحی‌امیری، که روحانی او را برای وزارت فرهنگ و ارشاد به مجلس دهم معرفی کرده، برخلاف روزهایی که برای وزارت ورزش به مجلس نهم معرفی شده بود، نگرانی‌های پیچیده‌ای برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس دهم ندارد. در راهروهای پارلمان هم می‌شد از میان سخنان نمایندگان میانه‌رو و حتی اصولگرا به‌راحتی فهمید که صالحی‌امیری کار دشواری برای گرفتن رأی اعتماد از این مجلس ندارد و اگرچه تجربه نشان داده که نتیجه رأی‌ اعتمادها را تا آخرین لحظات نمی‌توان ‌پیش‌بینی کرد، اما تا اینجای کار از او با عنوان شانس بالاترین رأی بین سه گزینه معرفی‌شده نام می‌برند.

کشتار مردم یمن به ‌دست دولت سعودی بدترین نوع تروریسم، از دیگر عنوان های روزنامه شرق است، در تشریح این خبر می خوانیم: آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری در دیدار آقای «سائولی نینیستوو» رییس‌جمهوری فنلاند در بیان نمونه‌ای از نبود اراده جدی در مبارزه با تروریسم، به کشتار مردم یمن اشاره و خاطرنشان کردند: «تروریسم فقط به معنای اقدامات تروریستی گروه‌های غیررسمی نیست، بلکه کشتارهای دسته‌جمعی مردم به‌ دست برخی دولت‌ها مانند حمله سعودی به مردم در مجلس عزاداری در یمن با صدها کشته و زخمی نیز بدترین نوع تروریسم است که با گذشت یک‌سال‌وهفت ماه از این‌گونه اقدامات، هیچ اراده جدی برای مقابله با آن دیده نمی‌شود». 

این روزنامه با انتخاب عنوان کیفر ‌جای پاداش، می نویسد: بسیاری از منتقدان خواهان آن هستند که تغییر سه وزیر در کابینه دولت به تیم اقتصادی دولت نیز تسری پیدا کند. سخنگوی دولت در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر لزوم ترمیم کابینه در حوزه اقتصادی گفت: تیم اقتصادی دولت چه بدکرده‌ای داشته که جابه‌جا شوند؟ سخنان محمدباقر نوبخت به کاشته‌های احمدی‌نژاد برای اقتصاد برمی‌گردد. زمانی ‌که هر لحظه قیمت‌ها با جهش همراه بود و مدام افزایش می‌یافت، دولت یازدهم توانست در همان نخستین گام‌ها، با جو روانی مثبتی که در جامعه ایجاد کرد، از روند جهشی قیمت‌ها بکاهد. علاوه بر آنکه نرخ ارز هم که یکباره در سال‌های ٩٠ و ٩١ سه برابر شد، توانست در این سال‌ها کنترل شود و با اندک نوسان‌هایی همراه باشد. آیا پاداش آن تیمی که توانسته نرخ تورم بالای ٤٠ درصد را به زیر هشت درصد برساند و رشد منفی ٦,٨ را به ٤.٤ برساند، این است که این تیم را بپاشانیم؟ تیمی که منسجم، هماهنگ و هم‌فکر دارند عمل می‌کنند و آثار کارشان را هم دارید می‌بینید.

روزنامه شرق با درج عنوان دستگاه قضا اجازه تاسیس لانه فساد غربی‌ها را نمی‌دهد، نوشت: محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در حاشیه پنجمین نشست مشترک پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی با قضات و کارشناسان قضایی، با انتقاد شدید از پیشنهاد غربی‌ها برای تاسیس دفتر در تهران گفت: «عنوان کردند با تأسیس این دفتر می‌خواهند با مدافعان حقوق بشر و «ان‌جی‌او»های داخل کشورمان ارتباط نزدیک بگیرند؛ بنابراین باید بدانند دستگاه قضا اجازه نمی‌دهد چنین لانه فسادی تأسیس شود». وی با تأکید بر اینکه ایران به هیچ‌وجه بیانیه پارلمان اروپا را قبول نداشته و آن را نخواهد پذیرفت، گفت: «بیانیه پارلمان اروپا اگرچه دارای قدرت اجرائی نیست، ولی بیانگر مقاصد این اتحادیه در تعاملات خود با ایران است». 

این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «علی ربیعی: تأمین منابع، پاشنه آشیل طرح تحول سلامت»، «علیرضا رحیمی عضو فراکسیون امید: تعابیر تند قالیباف را برای حرمت‌داری نگفتیم»، «سؤال نمایندگان از وزیر دادگستری»، «فولاد مبارکه منجی نقش جهان» و «پسر، عضو تشکیلات پدر شد» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان «دانش ِ«دانش» و مصائب آموزش‌وپرورش» نوشته جعفر کامبوزیا عضو کمیسیون آموزش مجلس ششم را به چاپ رساند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: