کد خبر: ۸۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - 24 October 2016
روزنامه صمت در صفحه صنعت گزارشی را درباره فعالیت های موفقیت آمیز ایران در دستیابی به فناوری نانو منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: فناوری نانو یکی از مهم ترین فناوری های قرن 21 میلادی به شمار می رود که انقلابی در تمامی جوانب زندگی بشر ایجاد کرده، به طوری که جامعه جهانی در پی گسترش این فناوری در ابعاد مختلف است.

در این گزارش که در شماره دوشنبه سوم آبان 1395 هجری خورشیدی به قلم طیبه جهانبازی منتشر شد، می خوانیم: با توجه به اهمیت این فناوری کشورمان نیز همگام با جامعه جهانی از سال 2001م درجهت بهره برداری از قابلیت های فناوری نانو اقدام به تشکیل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو کرده است. علاوه بر تلاش در ترویج فناوری نانو در سطح عموم مردم، دانش آموزان، متخصصان و فناوران لازم است جایگاه تک تک بازیگران عرصه این فناوری در کشور، از دانشگاه ها و مراکز علمی گرفته تا شرکت ها و سازمان های تجاری معین شود از این رو برگزاری جشنواره های فناوری نانو می تواند علاوه بر توجه به این دو مهم به شناخت ظرفیت های پژوهشی و صنعتی، تقویت همکاری بین صنعت و دانشگاه و نفوذ فناوری های توسعه یافته نانو در صنایع موجود کمک کرده و زمینه حضور شرکت های نانو در بازارهای بین المللی، ارتقای دانش عمومی در حوزه فناوری نانو و تقدیر از برترین های فناوری نانو را فراهم کند. گزارش صمت را از دستاوردهای ارائه شده شرکت های دانش بنیان حوزه نانو در نهمین جشنواره فناوری نانو(Iran Nano 2016) بخوانید.

** راه اندازی 10 نمایندگی در 10 کشور
«پوشش دهی» یکی از مهم ترین بخش های مهندسی سطح است که امروزه با پیشرفت صنعت لایه های نازک و پوشش دهی، این فناوری وارد بخش های گوناگون صنعت شده است که می توان به کاربرد آن در ابزار اپتیکی، میکروالکترونیک، معماری و ساختمان اشاره کرد. احمد مهدوی اردکانی، مدیرعامل شرکت پوشش های نانوساختار که طراحی و ساخت سیستم های لایه نشانی تحت خلأ را به عهده دارد به صمت گفت: مشتریان ما که اغلب در بخش های الکترونیک، فیزیک و نانوفناوری فعالیت می کنند، می توانند با بکارگیری دستگاه ساخت این شرکت انواع لایه های نانومتری، فلزی، نیمه رسانا و سرامیک را در محصولات خود به کار گیرند.
او که حدود 10سال پیش شروع به ساخت دستگاه سیستم های لایه نشانی تحت خلأ کرد، افزود: بیش از 100 دانشگاه، مرکز پژوهشی و پژوهش سرای دانش آموزی محصولات این شرکت را خریده و تاکنون 10 نمایندگی در کشورهای استرالیا، نیوزلند، روسیه، پرتغال، عمان، امارات متحده عربی، انگلیس، کانادا و... راه اندازی کرده اند. به گفته مهدوی اردکانی سال گذشته محصولات این شرکت به کشورهای ایتالیا، هلند، نیوزلند، اربیل عراق و استوونی صادر شد و بیشترین کاربرد آن در آزمایشگاه های برق، الکترونیک، فیزیک و نانوفناوری است.

او با اشاره به تسهیلاتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اختیار آنها قرار داده، گفت: تاکنون حمایت های خوبی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده ایم و حمایت های لازم را برای حضور در نمایشگاه ساخت داخل که قرار است اردیبهشت سال آینده برگزار شود از ما کرده اند همچنین از دانشگاه های بسیاری برای خرید محصولات این شرکت حمایت کرده اند و برای شرکت در نمایشگاه های خارجی حمایت های در خور توجهی را از معاونت دریافت کرده ایم.

** حذف آرسنیک و یون از آّب
بهاره کاویانی، مدیرعامل شرکت پیام آوران نانو فناوری فردانگر و از دیگر فعالان حوزه نانوفناوری به صمت گفت: فعالیت خود را از سال 86 در نانوفناوری در حوزه های مختلف شروع کرده ایم اما حدود 3سال است که برنامه های خود را بر حوزه تصفیه آب و پساب ها متمرکز کرده ایم. با توجه به اینکه آلودگی آرسنیک در آب آشامیدنی که نوعی فلز سنگین است اثرات زیان آوری در سلامت انسان دارد درنتیجه موفق به ساخت دستگاهی برای تصفیه آب با قابلیت حذف آرسنیک و یون نیترات شدیم و یون نیترات براساس استانداردهای موجود نباید از حد مجاز بیشتر شود.

او افزود: پروژه نصب این دستگاه در شهرهای مختلفی اجرا شده و در حال بهره برداری است. امید می رود که نصب این دستگاه بتواند مشکلات روستاهایی که دچار کم آبی یا فاقد آب آشامیدنی هستند را حل کند و پیش بینی شده که این دستگاه در روستاها و شهرستان ها نیز نصب شود.

** راهی برای نجات صنایع نساجی
حسام نوری، مدیر بازاریابی و فروش شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو با استفاده از فناوری پلاسما موفق به ساخت دستگاهی شده که می تواند قیمت تمام شده محصولات صنایع نساجی را کاهش دهد. همانطور که شاهد هستید درحال حاضر صنایع نساجی کشور نیاز به بازسازی و بروز شدن دارند و فعالان این حوزه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند؛ ساخت این دستگاه می تواند نقطه امیدی برای صنعت نساجی کشور باشد.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو با اشاره به اینکه در سال های گذشته بیشتر فعالیت ما بر ساخت تجهیزات در صنایع مختلف نفت و گاز، دارویی و نساجی متمرکز بود به صمت گفت: حدود دو سال است که براساس نیاز صنایع و با استفاده از پژوهش های گسترده تلاش داریم تا محصولات خود را به سمت بهبود صنایع پیش ببریم؛ برای این منظور نیاز بود که مسئله ای را برای خود تعریف کنیم. با پژوهش هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که در فرآیند تکمیل پارچه استفاده از آب و مواد شیمیایی قیمت تمام شده محصول را در صنایع نساجی بالا می برد از این رو به دنبال راهی بودیم که این مشکل را با استفاده از فناوری پلاسما حل کنیم.

او افزود: در مرحله بعد با پژوهش های گسترده مشخص شد که شرکت های برتر اروپایی نمونه ای از این محصول را با عنوان پلاسمای تحت خلأ با قیمت بالا می سازند. به همین دلیل با توجه به قیمت بالایی که این محصول داشت به فکر ساخت دستگاه پلاسمای اتمسفری سرد که نیاز به خلأ ندارد و تنها با هوا و انرژی برق کار می کند، افتادیم و حدود دو سال روی ساخت این دستگاه کار کردیم. نمونه اولیه این دستگاه را یک ماه گذشته در نمایشگاه نساجی معرفی کردیم که با استقبال قابل توجهی روبه رو شدیم و در حال ساخت نمونه برای بسیاری از صنایع نساجی کشور هستیم که به حدود 6 ماه زمان نیاز دارد.
به گفته نوری با استفاده از فناوری پلاسما می توان بدون پساب و استفاده از مواد شیمیایی قدرت رنگ پذیری در پارچه را بالا برد و قیمت آن را کاهش داد. فناوری پلاسما می تواند کاربردهای دیگری در فرآیند تولید پارچه مانند آهارگیری داشته باشد که این شرکت تمرکز خود را روی رنگ پذیری گذاشته است.

** افزایش طول عمر قطعات
سیدعلی موسوی زاده، مسئول مرکز نانو پوشش ستاد ویژه فناوری نانو به تشریح فعالیت های شرکت مهندسی سوین پلاسما پرداخت و به صمت گفت: این شرکت با سابقه 8 ساله در حوزه نانوپوشش ها به عنوان کارگزار فناوری نانوپوشش های ستاد نانو معرفی شده و دارای گواهی نانو مقیاس است و درحال حاضر در پارک علم و فناوری اصفهان مستقر است.
او افزود: فعالیت اصلی این شرکت پوشش دهی قطعات صنعتی است به این صورت که در ابزارها، قالب ها و قطعات صنعتی که امکان خوردگی در آنها وجود دارد با استفاده از نانوپوشش ها می توان عمر آنها را بین 2 تا 10 برابر افزایش داد. حدود 200 شرکت صنعتی در ایران از نانوپوشش های این شرکت استفاده می کنند.

به گفته موسوی زاده در یک سال اخیر چند شرکت چینی درخواست خرید محصولات این شرکت را داشته اند و این شرکت در مرحله ثبت مالکیت فکری برای فروش محصول خود به این کشور است.
نهمین جشنواره فناوری نانو Iran Nano 2016 در تاریخ 17 - 14مهر 95 با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزارشد و گروه های فعال در قالب نهادهای ترویجی شامل باشگاه دانش آموزی، فروشگاه کتاب تخصصی، انجمن های دانشگاهی و شرکت های آموزشی، مراکز علمی شامل آزمایشگاه، دانشگاه و پژوهشگاه، پارک و مرکز رشد و شرکت های صنعتی در 12 بخش (Pavilion) سازندگان تجهیزات، خودرو، آب و محیط زیست، بهداشت و سلامت، ساختمان، کشاورزی و بسته بندی، نانومواد، نساجی، نفت و صنایع وابسته، بازرگانی شرکت های مشاوره ای و خدماتی و کارگزاران خدمات فناوری و بخش بین الملل حضور داشتند. همچنین برگزاری کارگاه های تخصصی و تجلیل از برترین های فناوری نانو از بخش های دیگر این جشنواره بود.
*منبع: روزنامه صمت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: