کد خبر: ۸۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - 22 October 2016
روزنامه ایران در شماره شنبه یکم آبان در تشریح تیتر نخست با اشاره به سخنان حسن روحانی در پاسخ با استعفانامه های وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان و قدردانی وی از عملکرد آن ها، نوشت: دولت با قوت تمام و سرعتی بیشتر مسیر حرکت را ادامه خواهد داد.

این روزنامه با درج عنوان نیش انتحاری «داعش» در «کرکوک»، آورد: حمله خونین داعش به کرکوک، عملیات نیروهای عراقی در پنجمین روز عملیات موصل را تحت تأثیر قرار داد. برخی مراکز امنیتی استان کرکوک که در کنترل امنیتی نیروهای مسلح اقلیم کردستان عراق موسوم به پیشمرگه است، روز گذشته شاهد درگیری سنگین میان نیروهای امنیتی و تروریست های وابسته به داعش بود. منابع عراقی اعلام کرده اند داعش در یک عملیات انتحاری در نیروگاه برق «دبیس» در شمال غرب کرکوک 3 مهندس ایرانی را به شهادت رسانده است. بنا بر گزارش منابع عراقی، استاندار کرکوک گفته است در جریان عملیات انتحاری و تیراندازی ها در کرکوک بجز 3 مهندس ایرانی که برخی منابع شمار آنان را تا 4 نفر نیز ذکر کرده اند، 12 نفر دیگر نیز کشته شده اند. یک مقام عراقی نیز گفته است، سه انتحاری ساعت 6 صبح به نیروگاه حمله کردند و 12 کارمند عراقی و چهار تکنیسین ایرانی را به شهادت رساندند. گفته می شود بیش از 50 نفر از عناصر داعش در این حمله شرکت داشتند که در بین آنها افراد انتحاری بودند.

روزنامه ایران در صفحه نخست با انتخاب عنوان بزرگ ترین شرکت حمل و نقل دریایی جهان به بنادر ایران بازگشت، نوشت: «مرسک» بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی جهان به ایران باز میگردد. این خبری بود که در ادامه سلسله اخبار مربوط به گشایشهای تجاری و اقتصادی ایران در پسابرجام طی دو روز گذشته اعلام شد. این شرکت کشتیرانی اعلام کرده است که مشتریان مرسک که به مقصد و از مبدأ ایران رفت و آمد و تجارت میکنند، میتوانند از شبکه جهانی حمل و نقل آن استفاده کنند. «کریستین جول نایهولم» مدیر شرکت کشتیرانی مرسک در منطقه خلیج فارس در اینباره گفته است: ایران با رشدی سریع، پتانسیل تبدیل شدن به بازاری بزرگ را دارد... ما بسیار خشنود هستیم که به ایران بازمیگردیم؛ ما خوشحالیم که اعلام کنیم خدماتمان در ایران که سابقه 60 ساله دارد، از سرگرفته شده است. سال 90 بود که این شرکت با اعلام تبعیت از تحریمهای بینالمللی علیه ایران، ارائه خدمات در سه بندر بزرگ امام خمینی(ره)، بندرعباس و عسلویه را به دلیل آنچه تحریم امریکا علیه شرکت تایدواتر که مدیریت حمل و نقل این بنادر را بر عهده دارد، خودداری کرد. یک سال بعد هم این شرکت به صورت رسمی اعلام کرد که در نتیجه افزایش تحریمهای بینالمللی علیه ایران، حمل و نقل کالا برای این کشور را متوقف خواهد کرد. سخنگوی این شرکت همان موقع در این خصوص گفته بود: «با توجه به تحریمهای اتحادیه اروپا و تشدید تحریمهای امریکا، مرسک دیگر امکان ادامه فعالیت در ایران را ندارد و عملیات خود به مقصد یا از مبدأ ایران را قطع کرده است.»

دیروز و فردای حوزه فرهنگ و هنر، دیگر عنوان برجسته صفحه نخست این روزنامه است، در تشریح این مطلب می خوانیم: علی جنتی 3 روز پیش با انتشار نامه ای به همه حرف و حدیث ها در مورد استعفایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایان داد. او در این نامه به سرخوردگی و دلسردی اصحاب فرهنگ و هنر اشاره و از همراهی آنها با دولت تدبیر و امید سخن گفت. گوهر کلام او اما، عزم جزم اتاق های فکر پنهان برای تخریب تمامی دستاوردهای دولت و ناکارآمد نشان دادن آن است که با زیر پا گذاشتن همه تعهدات اخلاقی سعی در وارونه جلوه دادن مسائل دارند. این موضوعی است که بسیاری از هنرمندان و اهالی فرهنگ هم در گفت و گو با «ایران» به آن اشاره کرده اند و از هجمه ها و حاشیه های متعدد در این حوزه صحبت کرده اند. به هر روی، همان طور که جنتی اشاره کرده در ماه های آتی انتظار می رود جوسازی ها تشدید شود و انتظار هنرمندان در اندک زمان باقی مانده این است که وزیر جدید با قدرت بیشتر در مسیر ایجاد فضای امن و آزاد برای اهل فرهنگ حرکت کند تا تیرهایی که از ره کین پرتاب می شوند بی اثر شوند.

روزنامه ایران با بررسی عنوان رئیس جمهوری در مراسم روز ملی صادرات: از دعوا با دنیا صادرات به وجود نمی آید، آورد: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین روحانی پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات و در جمع صادرکنندگان کشور با اشاره به سفر اخیر خود به سه کشور ویتنام، مالزی و تایلند و تشریح دلایل حرکت آنها در مسیر رونق اقتصادی گفت: اولین دلیل این بود که آنها روابط با دنیا را بر مبنای تعامل سازنده قرار دادند چرا که از دعوا با دنیا صادرات به وجود نمی آید. رئیس جمهوری تصریح کرد: برخی فکر می کنند تعامل سازنده به معنای این است که با غربی ها رودررو لبخند بزنیم و صحبت کنیم، اما تعامل سازنده به معنای مناسب کردن روابط بین المللی برای صادرات کالا، اشتغال جوانان، واردات راحت تر کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه است. روحانی با طرح این پرسش که مگر در دنیای امروز کشوری می تواند بدون رابطه با دنیا به پیشرفت برسد، اظهار داشت: قرآن نیز به ما خاطرنشان می کند «ان ارض الله واسعه» که دنیا باز و زمین وسیع است و راه بیفتید و در جهان سیر کنید. وی گفت: برخی می گویند «ارض الله» ایران است. از مرز که خارج می شویم، افکار ما را می دزدند، ما را گول می زنند و برخی هنوز عظمت ملت ایران را باور نکرده اند. روحانی سپس به رابطه تاریخی ملت ایران با دنیا از جمله تجارت شیخ احمد قومی با مردم تایلند اشاره کرد و گفت: امروز مردم این کشور از همه مذاهب و طوایف به این ایرانی احترام می گذارند. برخی در قرن ماقبل زندگی می کنند.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «شرکت ملی صنایع پتروشیمی: سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری «توتال» در ایران»، «15رییس سازمان حفاظت محیط زیست: 15 پروژه محیط زیستی با آلمان نهایی شد»، «نشست رؤسای 10دانشگاه ایران با 19 همتای روسی»، «وزیر بهداشت: تشکیل ستاد ویژه ارائه خدمات مناسب به زائران اربعین»، «نوبخت: روحانی تصمیم به تغییر دیگری در کابینه ندارد/ وزرای جدید در حداقل زمان به مجلس معرفی می شوند»، «فرهنگ هواداری از «غدیر» اهواز تا «اولدترافورد» منچستر» و «گشتی در نمایشگاه جمعی قربانیان اسیدپاشی/ آنها دیگر از آینه نمی ترسند» پرداخت.
برچسب ها: حسن روحانی ، دولت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: