به گزارش خبرآنلاین، تازهترین گزارش مرکز پژوهشهای مجلس درباره وضعیت تولید و تقاضای ریل نشان میدهد که حداكثر معادل 41 هزار تن ریل برای احداث خطوط جدید آهن در سال نیاز است.
بنا به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، متولی احداث خطوط جدید و همچنین افزایش طول خطوط آهن برای جوابگویی به نیازهای اقتصادی، به موازات افزایش تقاضای حملونقل كشور، عموما شركت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل كشور است.
اطلاعات موجود نشان میدهد كه متوسط عملکرد سالانه احداث خطوط آهن جدید توسط شركت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل كشور و تحویل آن برای بهرهبرداری از متوسط 200 كیلومتر سالانه طی 10 ساله 1384-1394 تجاوز نکرده است.
با این عملکرد میتوان گفت متوسط مصرف سالانه شركت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل كشور نمیتواند از تامین ریل برای حدود 200 تا 250 كیلومتر خط آهن جدید در سال تجاوز كند و اگر ادعایی مبنی بر بیش از این مقدار در سال اعلام میشود، میتواند برای ذخیرهسازی باشد.
براساس آمار دریافتی از شركت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل كشور، عملکرد ریلگذاری این شركت در سال 1394 معادل 175 كیلومتر بوده است. همچنین اهداف ریلگذاری فاز اول برای 9 پروژه در سال 1395 (پیشبینی) معادل 340 كیلومتر و مقدار ریل مورد نیاز در این سال نیز معادل 40.95 هزار تن پیشبینی شده است.
در این میان، متوسط مصرف ریل در هر كیلومتر خط جدید راهآهن معادل 120.420 تن است، بنابراین میتوان گفت در سال 1394 عملكرد مصرف ریل توسط شركت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل كشور برای 175 كیلومتر خطآهن جدید، معادل 21.07 هزار تن بوده است.
همانطور كه قابل ملاحظه است، چه در زمانی كه عملکرد ریلگذاری خطوط جدید آهن كشور معادل 175 كیلومتر در سال است و چه در زمانی كه پیشبینی میزان ریلگذاری در سال 1395 معادل 340 كیلومتر در نظر گرفته شود، متوسط مصرف مقدار ریل در سال توسط شركت ساخت از حداقل 21.07 هزار تن تا حداكثر 40.95 هزار تن تجاوز نخواهد كرد. ضمن اینکه در سالهای 1384 - 1394 برای متوسط عملکرد سالانه 200 كیلومتر خط آهن جدید، شركت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل كشور در حدود 24.08 هزار تن ریل در سال مصرف كرده است.
از این رو با توجه به میانگین مصرف در سالهای گذشته، میتوان نتیجه گرفت كه شركت ساخت، حداكثر معادل 41 هزار تن ریل برای احداث خطوط جدید آهن در سال نیاز خواهد داشت.