کد خبر: ۸۳۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 05 October 2016
مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) از نصب 100 دستگاه صندوق صدقه الکترونیکی تا پایان مهرماه در مشهد خبر داد.

به گزارش ایسنا، ابوالقاسم رستگار در نشستی خبری که در محل اردوگاه ثامن‌الائمه(ع) کمیته امداد خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به نصب آزمایشی صندوق‌های صدقه الکترونیکی در مشهد، اظهار کرد: روش استفاده از صندوق صدقات الکترونیکی به این صورت است که افراد می‌توانند از طریق منکارت صدقات خود را پرداخت کنند، مبلغ صدقه در هر بار استفاده از من کارت 300 تومان است، بعد از تحلیل نتایج طرح تعداد صندوق صدقات الکترونیکی را به تعداد نیاز افزایش خواهیم داد.

کمیته امداد به خارج از کشور کمک نمی‌کند

وی در خصوص کمک‌های کمیته امداد به خارج از کشور، تصریح کرد: شاید این کار در گذشته انجام می‌شده، اما در پنج سال اخیر هیچ کمکی به خارج از کشور نداشته‌ایم؛ کمیته امداد یک ریال از کمک‌ها، صدقات و انفاق‌های مردم را به خارج از کشور نمی‌دهد، از آسیب‌هایی که داریم این است که کمیته امداد به دلیل اینکه دستگاهی منتسب به بحث ولایت است بیشتر از سایر خیریه‌ها و جاهای دیگر مورد اتهام و گمانه‌زنی قرار می‌گیرد، اغلب اتهامات به قصد تخریب انجام می‌شود وگرنه کمیته امداد نیاز به لاپوشانی از مردم ندارد.

مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: فقط کمک‌هایی که اختصاصا برای کشورهای خارج جمع‌آوری می‌شوند به خارج کشور فرستاده می‌شوند، به طور مثال در سال گذشته در روز قدس صندوق‌هایی برای کمک به مردم یمن داشته‌ایم.

رستگار با اشاره به منطقه‌بندی کشور، یادآور شد: حتی کمک‌های مردم یک منطقه در کشور صرفا در همان منطقه باید مصرف شود که البته با توجه به برخوردار بودن و محروم بودن بعضی مناطق، با اجازه مدیریت استان یک منطقه در همان استان می‌تواند معین منطقه دیگر قرار بگیرد و کمک‌های مازاد منطقه برخوردار در منطقه محروم استفاده شود.

سرقت‌های کمی از صندوق صدقات داریم

وی با تاکید بر اینکه سرقت‌های کمی از صندوق صدقات داریم، خاطرنشان کرد: 80 درصد صندوق‌ها در فضاهای سر بسته قرار دارند و تعداد صندوق‌های معابر کم است، اغلب آن‌ها هم در مناطق روستایی و شهرهای کوچک که مردم برای صندوق‌ها تقدس قائل هستند، قرار دارند.

مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه در حال ساماندهی صندوق‌های صدقات هستیم، گفت: صندوق‌های حاشیه شهرها که فاقد درآمد هستند، صندوق‌هایی که وضعیت ظاهری خوبی ندارند، تعداد زیاد صندوق‌های صدقاتی که در محل عوارضی‌ها نصب شده‌اند و... را ساماندهی خواهیم کرد.

رستگاری با بیان اینکه کمیته امداد نمی‌خواهد با شمارش مبالغ صندوق صدقات، هزینه زیادی تحمیل کند، یادآور شد: در سال گذشته مجاز بودیم بر اساس استفتائات 10 درصد احصاء صدقات را به عنوان دستمزد به نیروهایمان بدهیم، اما با ورود آقای فتاح و دقت‌هایی که داشتند پول دستمزد نیروها از بخش‌های اقتصادی تامین شد و حتی یک ریال بابت شمارش صدقات، از صندوق‌های صدقات برنداشتیم و کل پول‌های شمارش شده به مصرف نیازمندان می‌رسد.

وی افزود: 3200 نفر در کشور وظیفه تخلیه صندوق‌های صدقات را بر عهده دارند و 1500 نفر نیرو در بخش اداری فعال هستند که حقوق خود را از دولت دریافت می‌کنند.

مدیرکل هماهنگی اموراجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) عنوان کرد: در حالت استاندارد و با روزی هشت ساعت کار هر 1000 صندوق صدقه در اختیار یک نیرو قرار می‌گیرد، با توجه به اینکه صندوق صدقات هر سه ماه تخلیه می‌شوند، هر 3000 صندوق در اختیار یک نیرو است.

رستگاری با تاکید بر اینکه صندوق صدقات با کنترل‌های دقیق تخلیه می‌شوند، اضافه کرد: نیرو‌های تخلیه صندوق‌های صدقات حتی حق ندارند یک شب پول‌ها را نزد خود نگه دارند، اگرچه مبنای ما اعتماد به نیرو است، اما کنترل‌های لازم انجام می‌شود به طور مثال در بعضی صندوق‌ها پول نو و درشت می‌اندازیم تا به وسیله آن نیرو را امتحان کنیم و ببینم آیا این پول‌ها را تحویل می‌دهد یا نه.

وی در خصوص حوزه مصارف صدقات، خاطرنشان کرد: صدقات در درمان، مسکن، امور تحصیلی، پرداخت به ابن‌السبیل و معیشت خانواده‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرکل هماهنگی اموراجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: به دنبال روش‌های جدید در جمع‌آوری کمک‌های مردمی هستیم؛ سامانه ستاره، 8877، مربع برای کمک‌های مردم به کمیته امداد در نظر گرفته شده است و با انتخاب کد شهرستان مردم می‌توانند حتی مشخص کنند که به کدام شهر و محله کمک می‌کنند.

کمک 135 میلیارد تومانی مشترکان صندوق صدقات

رستگاری با اشاره به اینکه 7 میلیون و 577 هزار مشترک در صندوق صدقات داریم، گفت: مشترکان صندوق صدقات در 6 ماهه ابتدای سال جاری 135 میلیارد تومان به نیازمندان کمک کرده‌اند، برنامه کمیته امداد این است که تعداد مشترکان خود را به 17 میلیون برساند.

رشد 7 درصدی کمک به ایتام

مدیرکل هماهنگی اموراجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ع) بابیان اینکه 198 هزار یتیم در سطح کشو مورد حمایت کمیته امداد هستند، عنوان کرد: در 6 ماهه ابتدای سال جاری 137 میلیارد تومان از جانب یک میلیون حامی به ایتام کمک شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7درصد رشد داشته است.

پیش‌بینی کمک 12 میلیارد تومانی دانش‌آموزان در جشن عاطفه‌ها

رستگار با اشاره به برگزاری دو مرحلهای جشن عاطفه‌ها، اظهار کرد: در مرحله اول 32 میلیارد تومان به دانش‌آموزان نیازمند کمک شده و با توجه به اینکه 10 مهرماه مرحله دوم جشن عاطفه‌ها برگزار شده است پیش‌بینی می‌کنیم 12 میلیارد تومان از طریق کمک دانش‌آموزان در مدرسه، جمعآوری شود.

مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در جشن عاطفه‌های سال گذشته 40 میلیارد تومان کمک داشته‌ایم و در سال جاری نیز احتمالا این مبلغ رشد 8درصدی خواهد داشت.

رستگار با بیان اینکه امسال تاکید کردیم کمک‌ها به صورت کالا نباشد، اضافه کرد: 25 درصد مبالغ به صورت کالا و 75 درصد به صورت نقدی بود، سمت و سوی کمک‌ها را به صورت نقدی می‌بریم، دریافت کالای دست دوم را هم ممنوع کرده‌ایم.

وی هدف از برگزاری مرحله اول جشن عاطفه‌ها را جلب کمک‌های مردمی دانست و افزود: در مرحله دوم برگزاری جشن عاطفه‌ها توسعه فرهنگ نیکوکاری را دنبال می کنیم.

مدیرکل هماهنگی اموراجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) عنوان کرد: بعد از گذشت 26 سال از برگزاری جشن عاطفه‌ها امسال برای اولین بار چادر و پایگاه را از سطح معابر جمع‌آوری کردیم و سراغ گلریزان و خیرین رفتیم در آینده نیز کمیته امداد پایگاه و چادر در سطح شهر نخواهد داشت.

رستگار ادامه داد: در حوزه قربانی و نذورات عید قربان سال جاری، تاکنون 25 میلیارد تومان به ثبت رسیده و آمار بعضی از شهرستان‌ها تاکنون ثبت سیستم نشده است.

وی تصریح کرد: گاهی گفته می‌شود مردم میلیاردها تومان به کمیته امداد کمک می‌کنند و معلوم نیست کمیته امداد این پول‌ها را در کجا خرج می‌کند در حالی که جامعه هدف کمیته امداد 4 میلیون نفری است، اگر این ارقام را تقسیم بر 4 میلیون کنیم مبلغ ناچیزی می‌شود و بخش اندکی از مشکلات خانواده‌ها را برطرف می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: