کد خبر: ۸۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 05 October 2016
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان این‌که منابع دانش و معرفت فقط به علوم تجربی منحصر نیستند، این نکته را متذکر شد که دانشجویان در معرض یک خطای ذهنی در زمینه سیطره علم هستند و باید از همین امروز در مقابل افسون‌زدگی در برابر علم جدید هوشیار باشند.


به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر اسماعیل ایدنی در آیین "فصل نو، فصل زندگی" ویژه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی اهواز که روزگذشته، سه‌شنبه 13 مهرماه در مجتمع فرهنگی فجر اهواز برگزار شد، با ابراز امیدواری از این‌که عزاداری‌های مردم در ایام شهادت امام حسین(ع) مقبول حق باشد و رهرو شایسته‌ای در مسیری که ایشان در طول تاریخ برای شیعیان طراحی کرده‌اند باشیم، اظهار کرد: دانشگاه جندی‌شاپور این افتخار را دارد که از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان با بیش از 1700 سال قدمت باشد و البته این امر نه به لحاظ تفاخر صوری، بلکه از حیث محتوایی بوده،‌ به طوری‌که آموزش کلاسیک طب در جندی‌شاپور باستان پایه‌ریزی شد و بسیاری از روش‌های علمی که بعدها در دانشگاه‌های اروپا مستقر و مبنایی برای دانش نوین پزشکی شد، از این دانشگاه باستان سرچشمه گرفت.

وی با بیان این‌که در عصر جدید نیز این دانشگاه با بیش از 60 سال قدمت یکی از دانشگاه‌های تیپ یک و مادر کشور است، دو نکته را به دانشجویان جدید الورود متذکر شد و گفت: هم دانشجویان دارای رتبه‌های برتر نباید دچار غرور نشوند و گمان کنند به مرتبه بسیار بزرگی رسیده‌اند و متوقف شوند و هم آن‌ها که به هر دلیل در کنکور نتیجه دلخواه را نیاورده و در رشته مطلوب پذیرفته نشده‌اند، نباید دلسرد شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به این‌که گاهی افرادی که در رشته‌های پایه پذیرش می‌شوند، با تلاش و پشتکار به دانشمندان برجسته تبدیل می‌شوند، تصریح کرد: از آن‌سو نیز گاهی مشاهده می‌کنیم که بعضی از رتبه‌های برتر کنکور حتی تحصیل خود را به پایان نمی‌رسانند.

ایدنی افزود: اکنون در بسیاری از رشته‌هایی که به آن‌ها مباهات می‌کنیم و رهبر انقلاب نیز بر سرمایه‌گذاری در این رشته‌ها تأکید دارند، مانند حوزه‌های نانو، ‌سلول‌های بنیادی و هسته‌ای که قله‌های پیشرفت علمی کشور هستند، افرادی پیشرو در تولید علم این رشته‌ها هستند که رتبه‌های برتر کنکور نبوده‌اند؛ این امر نشان می‌دهد آنچه یک رشته را از یک رشته دیگر متمایز می‌کند توانمندی آن فرد است، بنابراین این تصور را که فلان رشته بالاتر یا پایین‌تر است، باید کنار بگذارید.

وی با بیان این‌که مسیر پیشرفت برای توسعه علمی در کشور باز است، گفت: سرمایه‌گذاری‌های خوبی نیز در این خصوص انجام شده و بر اساس نقشه علمی کشور قرار است جزو کشورهای برتر جهان شویم. بر این اساس بیشترین سرمایه‌گذاری نیز در زمینه توسعه علمی در حال انجام است زیرا قدرت واقعی، دانش است و تمام قدرت‌های دیگر تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. ثروت، قدرت اقتصادی، نظامی و حتی قدرت نیروی انسانی به دنبال دانش به وجود می‌آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز فعالیت اصلی دانشگاه را بر این اساس علم‌آموزی و کسب علم در راستای نقشه علمی کشور عنوان کرد و گفت: البته دانشجو در معرض یک خطای ذهنی است که باید از همین امروز برای مقابله با آن هوشیار باشد و آن افسون‌زدگی در مقابل علم جدید است که این مسأله تجربه غرب در قرن‌های 19 و 20 بوده و ممکن است اکنون ما نیز در همان ذهنیت‌ها و برداشت‌های ابتدایی قرن‌های 19 و 20 در زمینه سیطره علم و دانش باشیم.

ایدنی با بیان این‌که منابع دانش و معرفت فقط علوم تجربی نیستند، خاطرنشان کرد: هر آنچه را علم تجربی تأیید می‌کند، لزوماً تمام منابع دانش و معرفت در آن خلاصه نمی‌شود. یکی از شاخه‌های علم، علم تجربی است و منابع معرفت بسیار فراتر از آن است. فلسفه، ریاضیات، وحی، عقل، شهود و منطق نیز از منابع علم و معرفت هستند و باید وزن هر کدام را در جایگاه خود قرار دهیم. آنچه در سال‌های اول تحصیل بسیاری از دانشجویان دانشگاه با آن مواجه می‌شوند، افسون‌زدگی علم است که باید از همین اکنون این خطر را احساس کرده و نسبت به آن هشیار باشیم.

وی با تصریح بر این‌که دانشگاه زیرساخت‌های خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در فضای دانشجویی و همچنین فعالیت‌های علمی در اختیار دارد، بر لزوم مغتنم شمردن فرصت‌ها تأکید کرد و گفت: دانشگاه محل اختبار و تجربه‌اندوزی علمی و اجتماعی است و دانشجویان در فعالیت‌های اجتماعی خود باید 2 هدف را دنبال کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصریح کرد: دانشجو باید هم به‌عنوان یک عنصر تأثیرگذار در جامعه رسالت‌های اجتماعی خود را ایفا کرده و هم به این عرصه به‌عنوان آزمون و خطا و محلی برای یاد گرفتن هنجارهای اجتماعی نگاه کند، زیرا بسیاری از موضع‌گیری‌ها در سخنان عمومی جامعه ممکن است هزینه‌های جبران‌ناپذیری برای فرد داشته باشد. فعالیت‌های اجتماعی در دانشگاه به دانشجویان یاد می‌دهد که چگونه به رسالت‌های اجتماعی خود عمل کنند.

ایدنی افزود: بر این اساس باید به فعالیت‌های اجتماعی به دید میدان تجربه نگاه شود و چندان مهم نیست که معطوف به نتایج کوتاه‌مدت باشد. حضور در صحنه‌های اجتماعی نیز بخشی از تربیت دانشجو است؛ همچنین دانشگاه در زمینه فعالیت‌های فرهنگی کارنامه بسیار خوبی دارد و کانون‌های فرهنگی در دانشگاه بستر خوبی برای فعالیت دانشجویان در زمینه علایق خود فراهم می‌کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی شورای صنفی دانشجویان در این دانشگاه، اظهار کرد: شورای صنفی این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند که مطالبات خود را در یک مسیر صحیح پیگیری کنند. معتقدیم ادبیات تند، رادیکال و حداکثری ما را به نتیجه نمی‌رساند و باید فرهنگ گفت‌وگو را میان دانشجویان و مسئولان گسترش دهیم.

به گزارش ایسنا؛ دانشجویان جدیدالورود در پایان این مراسم سوگندنامه خود را قرائت کردند؛ امسال 926 دانشجوی جدید در دوره‌های کارشناسی و دکتری حرفه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی اهواز پذیرش شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: