کد خبر: ۸۰۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - 05 September 2016
ببینید اگر اختلافی وجود دارد، احزاب نباید اجازه بدهند که نیاز به دخالت خارجی به وجود بیاید. با این حال، اگر این اختلافات افزایش یافت و نیاز به حکمیت داشت، ایران یکی از دوستانی است که گروه های کرد او را به عنوان حکم قبول دارند.
 روزنامه اعتماد در صفحه دیپلماسی در گفت و گو با ناظم دباغ به بررسی اختلاف های رهبری در حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق پرداخت و به نقل از وی نوشت: ببینید اگر اختلافی وجود دارد، احزاب نباید اجازه بدهند که نیاز به دخالت خارجی به وجود بیاید. با این حال، اگر این اختلافات افزایش یافت و نیاز به حکمیت داشت، ایران یکی از دوستانی است که گروه های کرد او را به عنوان حکم قبول دارند.

در این گفت و گو که در شماره دوشنبه 15 شهریور 1395 خورشیدی با نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران منتشر شد، می خوانیم: وساطتی برای جلوگیری از دو تکه شدن یکی از قدیمی ترین احزاب کرد عراقی. هفته پیش برهم صالح و کوسرت رسول، دو تن از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق خواستار تشکیلاتی تحت عنوان «مرکز تصمیم گیری» شدند که این امر می توانست منجر به انشقاق در این حزب شود.

با این حال، یک منبع در حزب اتحاد میهنی کردستان عراق مدعی شده است که برهام صالح و کوسرت رسول پس از دیدار با هیات ایرانی حاضر شده اند تا اختلافات را با رهبری حزب کنار بگذارند. درباره مناسبات ایران با اتحادیه میهنی کردستان عراق و دیگر گروه های کرد گفت وگویی با ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق داشته ایم که مشروح آن در ادامه می آید.

**اتحادیه میهنی کردستان عراق از جمله گروه های قدرتمند کرد است اما به نظر می رسد در درون این حزب، اختلافاتی میان جناح هایش وجود دارد. این اختلافات درباره چیست؟

اتحادیه میهنی کردستان عراق از 41 سال پیش که تشکیل شده، مسائل و اختلافاتی که هم اکنون نیز مطرح است، داشته و دارد و احتمالا خواهد داشت. دلیل این اختلافات هم به دلیل ترکیب اعضای آن است که شاهد هستیم همه نوع طیف فکری در آن حضور دارند؛ از چپ کمونیستی تا افراد میهن پرست و مذهبی. در تاریخ اتحادیه میهنی کردستان عراق مواردی از اختلاف و تفاوت دیدگاه میان افراد بوده اما هیچگاه به انسداد و بن بست نرسیده است.

اختلافاتی که امروز در اتحادیه میهنی کردستان وجود دارد، در واقع میان دو جناح این حزب است. بر این اساس، یک جناح اتحادیه میهنی معتقد است که حزب از تصمیم گیری و ایفای نقش جدی عقب مانده و دفتر سیاسی نتوانسته است نقش خود را به شکل جدی ایفا کرده و امور معمول را اجرایی کند. به همین خاطر، این افراد اطلاعیه ای صادر کردند که باید مرکز تصمیم گیری در اتحادیه میهنی تشکیل شود. 

در مقابل این افراد، مجموعه رهبری اتحادیه و برخی اعضای دفتر سیاسی هستند که معتقدند این مسائل ابتدا باید در دفتر سیاسی مطرح شده و مورد رسیدگی قرار بگیرد. پس از بررسی این مساله در دفتر سیاسی، باید کنگره تشکیل شده و کنگره در این باره تصمیم گیری کند تا مسائل حل و فصل شود. 

نکته مهمی که در این راستا باید اشاره کنم، این است که خوشبختانه آنچه احساس می شود، این است که هیچ کدام از دو جناح اتحادیه میهنی کردستان عراق به انشقاق مایل نیستند بلکه معتقد به دستیابی به راهکارهای معقول هستند تا اتحادیه قوی باقی بماند.

**در راس این جناح های درونی اتحادیه میهنی چه کسانی قرار دارند؟
کوسرت رسول، معاون اول دبیرکل و برهم صالح، معاون دوم دبیرکل اتحاد میهنی کردستان عراق میهنی در جناحی هستند که بیانیه تشکیل مرکز تصمیم گیری را داده اند. هشت عضو دفتر سیاسی نیز این دو نفر را همراهی و حمایت می کنند. در طرف مقابل این جناح، همسر آقای جلال طالبانی و مجموعه ایشان هستند.

**یک منبع در حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق از بازگشت برهم صالح و کوسرت رسول به درون دفتر سیاسی حزب پس از جدایی شان خبر داده و دلیل آن را نیز وساطت هیات ایرانی ذکر کرده است. آیا ایران از قدرت و نفوذ برخوردار است که بتواند مانع انشقاق در میان رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق شود؟

ایران به عنوان دوست و هم پیمان کردها به خصوص اتحادیه میهنی کردستان عراق محسوب می شود. در همین راستا، اتحادیه از میانجیگری ایران در صورت لزوم استقبال می کند تا مانع از این بشود که برخی افراد در خارج یا داخل حزب، وضعیت اتحادیه را به سمت انشقاق برسانند و حزب ضعیف شود.

نیروی پیشمرگه کرد هم در این باره تصمیم گرفتند تا در این ماجرا از هیچ کدام از جناح ها طرفداری نکنند تا خدایی ناکرده، کار به درگیری منتهی نشود. ایران معتقد است که امنیت عراق و اقلیم کردستان بسیار حیاتی و دارای اهمیت است چراکه ناامنی در عراق و اقلیم کردستان می تواند در ایران هم منجر به ناامنی شود.

از سوی دیگر، برای عراق و اقلیم کردستان هم امنیت ایران دارای اهمیت است چراکه ناامنی در مرزها ایجاد شود، این مساله بر امنیت اقلیم و به ویژه سلیمانیه اثر خواهد داشت. با این حال، خوشبختانه راه مذاکره مسدود نیست و راه باز است و نیت جناح ها هم بر حل اختلاف است.
**دلیل اهمیت اتحادیه میهنی کردستان عراق برای ایران چیست؟ چه مسائلی موجب شده است تا ایران نخواهد اتحادیه میهنی دچار انشعاب بشود؟

روابط ایران با کردها مهم بوده و لازم است قوی هم باقی بماند. در روزهای سخت جنگ با صدام، ایران به کردها کمک های بسیاری کرد و هم پیمان آنها بود. پس از سقوط صدام هم این رابطه حفظ شد. آقای طالبانی هم از رابطه تاریخی با ایران برخوردار است؛ چه به خاطر کمک های تاریخی در جنگ و چه سرمایه گذاری های ایران در اقلیم کردستان پس از سقوط صدام و کمک های ایران برای بازسازی.

همچنین ایران برای مبارزه با داعش کمک تاریخی به اقلیم کرد. از سویی، ایران و اقلیم کردستان 350 کیلومتر مرز مشترک با یکدیگر دارند که نزدیک به 300 کیلومتر آن با اتحادیه میهنی است. بافت تاریخی و جفرافیایی منطقه نیز نیاز به حفظ دارد که با همکاری و هم پیمانی صورت می گیرد.اتحادیه یک نیروی قدرتمند کردی است. نقش اتحادیه و آقای طالبانی نیز همواره اثر مثبتی برای سیاستگذاری منطقه ای، امنیت منطقه و تقویت روابط با ایران داشته است.

**ارتباطات ایران با گروه های کردی اقلیم چگونه است؟
ارتباطات ایران با تمامی گروه های کرد، چه اتحادیه میهنی و چه با حزب دموکرات و دیگر گروه ها مانند حرکت مثبت بوده است. ارتباطات ایران با گروه های کرد همیشه بوده و لازم است باقی بماند.
**به نظر می رسد که گروه های کردی هم با یکدیگر دارای اختلافات شدیدی هستند. آیا ایران از قدرت لازم برای کاهش اختلافات میان آنها برخوردار است؟

ببینید اگر اختلافی وجود دارد، احزاب نباید اجازه بدهند که نیاز به دخالت خارجی به وجود بیاید. با این حال، اگر این اختلافات افزایش یافت و نیاز به حکمیت داشت، ایران یکی از دوستانی است که گروه های کرد او را به عنوان حکم قبول دارند.

**روابط ایران با دولت حاکم بر اقلیم کردستان عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟
ارتباطات میان ایران و دولت اقلیم کردستان عراق، خوب و معقول است. من نماینده اقلیم کردستان در ایران هستم و می توانم بگویم جز همکاری و احترام از ایران چیز دیگری ندیده ام. هر گونه کمکی که در هر شرایطی از ایران خواسته ایم، ایران آن کمک را در سریع ترین زمان ممکن به ما داده است.

**در ماه های اخیر، اختلافات میان بغداد و اقلیم کردستان عراق در خصوص مسائل مختلف افزایش یافته است. تا چه اندازه ایران می تواند به حل مشکلات میان دولت بغداد با دولت اقلیم کردستان عراق کمک کند؟

صریحا می گویم ایران تا این لحظه در امور داخلی عراق دخالتی نکرده است. با این حال، هر وقت نیاز به کمک چه سیاسی و چه نظامی بوده است، گروه های کرد به نظرات ایران احترام قایل بوده و مشورت هایی انجام داده اند.

**در ماه های گذشته سفر مقامات اقلیم کردستان عراق افزایش یافته است. دلیل این افزایش چه بود؟

هر زمان نیاز به مشورت و تبادل هیات بوده است، این کار انجام شده است. اقلیم کردستان نیاز به همکاری با ایران دارد چراکه حفظ دوستی با همکاری فراهم می شود.

**هم اینک مهم ترین مساله اقلیم کردستان عراق که ایران می تواند به کردها کمک کند؛ چیست؟

مهم ترین خواسته ما از جمهوری اسلامی ایران، حفظ دوستی با اقلیم کردستان و حفظ رویه موجود است. هیچ کشوری نباید به دنبال ایجاد تنش، بزرگ کردن مشکلات یا طرفداری از یک جناح در کردستان باشد. ایران تا به امروز رویکردی مثبت و سازنده درباره کردستان داشته و ما می خواهیم این رویه حفظ شود.

**مساله استقلال کردستان عراق بیش از هر زمان دیگری از سوی دولت اقلیم کردستان عراق مطرح می شود. آیا گروه های کرد در این باره از وحدت نظر برخوردار هستند؟

هیچ کردی را شما پیدا نمی کنید که خواستار این مساله نباشد، ولی درباره شرایط تشکیل کشور کردستان عراق، این گروه ها با یکدیگر اختلافاتی دارند. از طرفی هم اینک هیچ گروهی اصرار بر تشکیل کشور کردستان ندارد و همگان تلاش می کنند تا در چارچوب قانون اساسی عراق، مشکلات حل شود. در این راستا، آقای بارزانی چندی پیش به بغداد مسافرت کرد و نتایج خوبی نیز حاصل شد.

**به نظر می رسد که ایران برخلاف ارتباطات گسترده ای که با گروه های کرد عراقی دارد، این ارتباطات را با گروه های کرد سوری ندارد. ارتباط ایران با این گروه های کردستان سوریه چگونه است؟

کردهای سوریه نسبت به ایران نظر منفی ندارند. این گونه هم نیست که هیچ گروه کردی با ایران ارتباطی نداشته باشد.

**مثلا چه گروهی؟
آقای صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه به ایران سفر کرده است و از سفر به ایران نیز ابراز رضایت کرده بود. تا آنجایی هم که من می دانم، این ارتباطات احتمالا ادامه دارد.
**برخی معتقدند که کردهای سوریه به وجه المصالحه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای مانند ترکیه، روسیه و امریکا تبدیل شده اند. چقدر با این تحلیل موافق هستید؟

جنگ با داعش موجب شد تا کردها خوش بدرخشند و خودی نشان بدهند. پیشمرگه ها در آزادسازی مناطق تحت تصرف داعش نقش مثبتی داشته اند. به نظر من این مساله موجب شد تا نظرات اروپا، امریکا و روسیه به کردها و پیشمرگه مثبت شود. من مخالف آن هستم که کردها وجه المصالحه شده اند بلکه آنها به ابرازی برای مبارزه با داعش تبدیل شده اند. به همین خاطر، باید کمک های نظامی به کردها ادامه یابد و این کمک ها به توافق سیاسی باید تبدیل شوند.
*منبع: روزنامه اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: