کد خبر: ۸۰۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 04 September 2016
در آینده نزدیک بال هوپیماهای مسافربری از یک ساختار جامد و مستحکم خارج شده و به مکانیسم پیشرفته تغییر شکل بر اساس نیاز خلبان و شرایط پروازی مجهز خواهد شد.
 به گزارش ایسنا،در آینده نزدیک بال هوپیماهای مسافربری از یک ساختار جامد و مستحکم خارج شده و به مکانیسم پیشرفته تغییر شکل بر اساس نیاز خلبان و شرایط پروازی مجهز خواهد شد.

بال‌های تغییر شکل‌دهنده، شرایط پرواز با آلودگی صوتی کمتر را فراهم می‌کنند و همچنین تغییر شکل زوایای اصلی پرواز در شرایط مختلف، بهترین قدرت مانور و پرواز ایمن را در اختیار خلبان قرار می‌دهد.

طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از شرکت‌های بزرگ هوایی، بیش از 25 درصد درآمد حاصل از فروش بلیط هواپیما صرف تامین سوخت می‌شود. این رقم در سال به بیش از 39 میلیارد دلار می‌رسد.

کارشناسان صنایع هوایی معتقدند که در حال حاضر طراحی بال‌ و موتور هواپیما به سطحی از کارایی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت رسیده که دیگر امکان اصلاح یا طراحی مجدد میسر نیست، بنابراین حتی با بهترین بال‌ و موتور پیشرفته نیز نمی‌توان مصرف سوخت را کمتر کرد.



با در نظر گرفتن اینکه امکان طراحی مجدد و افزایش بهره‌وری بال و موتور هواپیماها وجود ندارد و شرکت‌های هواپیماسازی نیز بهینه‌سازی بیشتر را مقدور نمی‌دانند بنابراین تنها راه موجود به کارگیری فناوری بال‌های تغییر شکل‌دهنده یا منعطف در هواپیماها است.

مطالعه بر روی فناوری بال منعطف هواپیما بیش از سه دهه طول کشیده است. این فناوری بهترین روش برای رسیدن به حداکثر بهره‌وری و حداقل مصرف سوخت در هواپیماهای تجاری است.



هواپیماهای مجهز به بال منعطف در زمان آغاز پرواز با استفاده از حداکثر توان لیفت تولید شده توسط بال تغییر شکل داده، با مصرف سوخت کمتری از باند بلند می‌شوند و سپس با رسیدن به ارتفاع لازم با تغییر مجدد ساختار بال هواپیما با حداقل مصرف سوخت به پرواز تا مقصد ادامه می‌دهند.

کارشناسان صنایع هواوفضا معتقدند که استفاده از بال‌های منعطف حتی در بهترین هواپیماهای تجاری امروزی تا 12 درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: