کد خبر: ۸۰۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 04 September 2016
بعد از وعده تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری، دیروز نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت های فرسوده به هشت درصد و در سایر بخش های شهری به 9.5 درصد کاهش یافت تا دغدغه خانه اولی ها برای تهیه مسکن کاهش یابد.
 روزنامه فرهیختگان در گفت و گو با حامد مظاهریان و علی چگینی در صفحه اقتصاد با اشاره به تاثیر کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن، نوشت: بعد از وعده تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری، دیروز نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت های فرسوده به هشت درصد و در سایر بخش های شهری به 9.5 درصد کاهش یافت تا دغدغه خانه اولی ها برای تهیه مسکن کاهش یابد.

در این گفت و گو که در شماره یکشنبه 14 شهریور 1395 خورشیدی با دو مقام ارشد وزارت راه وشهرسازی منتشر شد، آمده است: اما سوال این است که کاهش این نرخ چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت؟ مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی معتقدند با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن، هم تقاضا برای پس انداز بیشتر می شود و هم درآمد کمتری صرف تسهیلات خرید مسکن می شود. این مقامات در گفت وگو با «فرهیختگان» تاکید می کنند با این اقدام، تعداد خانوارهای بیشتری وارد بازار مسکن می شوند و بازار مسکن زودتر از دوره رکود خارج می شود.

**جذب سرمایه بیشتر
تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات خانه اولی ها باعث می شود خانوار بخش کمتری از درآمد خود را صرف پرداخت تسهیلات مسکن کند. حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب به «فرهیختگان» می گوید: «این رقم در بخش شهری به هشت درصد رسیده که حدود 800 هزار تومان از میزان اقساط آن کم می شود. در بخش بافت های فرسوده نیز نرخ سود به 9.5 درصد کاهش یافته است، یعنی حدود 900 هزار تومان از اقساط مسکن کم می شود بنابراین چون تقاضا برای پس انداز بیشتر می شود، خانوار درصد کمتری را صرف پرداخت تسهیلات مسکن می کند بنابراین سرمایه بیشتری جذب بازار مسکن می شود.» او این را هم اضافه می کند که کاهش نرخ سود تسهیلات این بخش، کمک قابل توجهی به رونق بازار مسکن می کند.

**بی تاثیر در قیمت
تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات خانه اولی ها، گروه زیادی از خانوارها را وارد بازار مسکن می کند اما تاثیری بر قیمت ها ندارد. علی چگینی، مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی با این توضیح به «فرهیختگان» می گوید: «تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات خانه اولی ها، یک نوع توانمندسازی برای خانوارهاست که گروه بیشتری را جذب بازار مسکن می کند.»
او در عین حال تاکید می کند که اثر کاهش این نرخ بر قیمت ها خیلی معنی دار نیست. علت نیز از نگاه مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی این است که این وام برنامه ریزی شده است؛ چراکه فرد اول باید پس انداز کند و حداقل 6 ماه انتظار بکشد و بعد وارد بازار شود بنابراین به لحاظ قیمتی خیلی تاثیری برجای نخواهد گذاشت. چگنی اما این توضیح را می دهد که کاهش این نرخ در فضای بازار تاثیر گذار خواهد بود، چون عده زیادی می توانند وارد بازار شوند و تقریبا به ازای حدود دو درصد حدود 100هزار تومان از بازپرداخت کاهش می یابد بنابراین چون بازپرداخت کمتر می شود امکان پذیری بازپرداخت بیشتر می شود و تعداد خانوارهای بیشتری وارد بازار می شوند.

با توضیحات این دو مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی به نظر می رسد با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن که از دیروز اجرایی شده، هم بخش زیادی از خانوارها وارد بازار مسکن شوند و هم مسکن که از سه سال گذشته تاکنون در رکود بوده، رونق گیرد.

**اجرای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن از دیروز
محمدهاشم بت شکن، مدیرعامل بانک مسکن از اجرای مصوبه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن از دیروز در تمام شعب این بانک خبر داده و گفته است با توجه به تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن، اقساط پرداختی با نرخ سود هشت درصد، کاهش 41 درصدی و با نرخ سود 9.5درصد، کاهش 32 درصدی خواهد داشت. 

او که در یک نشست خبری صحبت می کرد، یکی از مکانیسم های تقویت پس انداز را راه اندازی صندوق پس انداز یکم دانسته و اضافه کرده است این صندوق تا سقف 80 میلیون تومان در تهران، 60 میلیون تومان در شهرهای بالای 200 هزار نفر و 40 میلیون تومان در سایر مناطق اقدام به ارائه تسهیلات می کند که البته با توجه به مصوبه پارسال شورای پول و اعتبار، این مبلغ برای زوجین تا سقف 160 میلیون تومان نیز قابلیت افزایش دارد. 

بت شکن این توضیح را هم داده که مبلغ هر قسط برای تسهیلات 60 میلیون تومانی که متوسط میزان وام پرداختی در سراسر کشور است، در بافت های فرسوده، 512 هزار تومان و در سایر مناطق 557 هزار تومان است، ضمن اینکه برای تهران سقف وام 80 میلیون تومان است، قسط ماهانه در بافت های فرسوده با نرخ هشت درصد معادل 683 هزار تومان و در سایر مناطق با نرخ 9.5درصد، 742 هزار تومان تعیین شده است. 

همچنین اقساط تسهیلات 40 میلیون تومانی با نرخ هشت درصد، 341 هزار تومان و با نرخ 9.5درصد، 371 هزار تومان تعیین شده و متقاضیان در مجموع در 144 ماه معادل 12 سال اقساط را به صورت پلکانی پرداخت می کنند.
*منبع: روزنامه فرهیختگان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: