کد خبر: ۸۰۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - 30 August 2016
اگرچه در کار رسانه، حمایت مستقیم از دولت حرفه ای نیست اما با نگاه به هجمه کم نظیر مخالفان بی انصاف که کمترین علاقه را به آرامش کشور دارند، نه تنها پسندیده بلکه امری لازم و فوری است.
خبرگزاری خبرآنلاین در یادداشت خود نوشت: اگرچه در کار رسانه، حمایت مستقیم از دولت حرفه ای نیست اما با نگاه به هجمه کم نظیر مخالفان بی انصاف که کمترین علاقه را به آرامش کشور دارند، نه تنها پسندیده بلکه امری لازم و فوری است.

در این یادداشت که روز یکشنبه به قلم جلال خوش چهره منتشر شد، آمده است: دولت یازدهم در هنگامه ای تصدی امور را در اختیار گرفت که جامعه جهانی شاهد ائتلاف کم بدیل قدرت های بزرگ برای از هم پاشی اقتصاد کشور بود. در این حال با هدر رفت منابع مالی کشور بر اثر مدیریت ناکارامد، آنهم در سال های شکوفایی درآمدهای نفتی، موج تحریم های کمر شکن از سال 90 توانست رشد منفی 9درصدی را بر پیکره اقتصاد وارد کند. مضاف براینکه فساد کاسبکاران تحریم هر روز از سبد فرصت ها و امکانات کشور می ربود و چشم اندازی تاریک و ناامیدوار را برای مردم تصویر می کرد. 

انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری این فرصت را فراهم کرد تا مردم با نگاه به همه تجربه های گذشته به شخصیتی رأی اعتماد دهند که سه دستور کار را برای دولت خود تعیین کرده بود: نجات اقتصاد؛ تعامل سازنده با جهان و سرانجام احیای اخلاق در جامعه ای که در این باره بشدت آسیب پذیر شده بود. 

انصاف باید داد که دولت در هر سه عرصه به وعده هایش عمل کرد؛ اگرچه تا نقطه ایده ال فاصله باقی است. نقد و نظرها نیز درباره بدنه دولت به جای خود منطقی و اصولی است اما بازگشت از رشد منفی 9درصد به نقطه صفر و رساندن آن تا 4/4 درصد آنهم به رغم همه مانع تراشی های مخالفان مغرض داخلی و بیرونی، دستاوردی است که خوب بود تریبون داران که این روزها و به مناسبت هفته دولت فعال بوده اند به آن اشاره کرده و یا حداقل از آن به عنوان دستاورد نظام _ ونه دولت _ یاد می کردند. 

همه صاحب نظران اقتصادی اعم از اساتید دانشگاهی، فعال سیاسی راست، چپ و میانه براین مهم اذعان دارند که اگر دولت توانسته به رغم بدکرداری دولت های بیگانه در رفع تحریم ها رشد اقتصادی را از زیر صفر به وضع کنونی ارتقاء دهد، در خوشبینانه ترین حالت و با ایجاد رشد 5 درصدی خواهیم توانست اقتصاد خود را در سال 97 به همان جایگاهی برسانیم که در سال 90 بودیم. به عبارت دیگر دولت در سه سال و نیم گذشته همه توان خود را برای احیای اقتصادی گذاشته است که حداقل در سال های 90 تا 92 دچار جراحت عمیق شد. این وضع را درحالی بسنجیم که درآمدهای ارزی به دلیل کاهش قیمت نفت از حدود 68 میلیارد دلار در سال 92 امسال به 33 میلیارد کاهش یافته است. 

مخالفان دولت چشم خود را براین واقعیت عامدانه بسته اند که نرخ تورم اکنون تک رقمی شده و گشایش های تازه در همه زمینه های صنعتی، کشاورزی، تجارت و امید به آینده شکل گرفته است. بدیهی است درک تأثیر پیشرفت ها در حوزه اقتصاد از جمله اشتغال زمان بر خواهد بود و همانگونه که صاحب نظران پیش بینی می کنند تا سال 97 گشایش ها تا سفره مردم دامن خواهد گسترد. 

آنچه قابل تأمل است اینکه مخالفان به جای نقد سازنده، به تخریب مشغولند بی آنکه صراحت و شجاعت بیان این مهم را داشته باشند که اگر توافق هسته ای نبود، آنان چه راه حل جایگزینی را پیشنهاد می کردند. 

القاء ناکارامدی دولت در عبور از بحران ها جایگزین اخلاقی مناسب برای نقد منصفانه نیست بلکه تلاشی است برای زدودن امید در جامعه ای که به آن سخت نیازمندیم.
منبع: خبرگزاری خبرآنلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: