کد خبر: ۸۰۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - 29 August 2016
شاخص کل بورس امروز (دوشنبه) روند نزولی دو روز گذشته را ادامه نداد و با رشد 32 واحدی به رقم 77 هزار و 345 واحد رسید.
شاخص کل بورس امروز (دوشنبه) روند نزولی دو روز گذشته را ادامه نداد و با رشد 32 واحدی به رقم 77 هزار و 345 واحد رسید.

 در معاملات امروز، بیش از 633 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش یک هزار و 513 میلیارد ریال در 46 هزار و 622 نوبت خرید و فروش شد.

نمادهای حکشتی (کشتیرانی ایران)، پترول(سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی)، همراه (ارتباطات سیار)، فولاد (فولاد مبارکه)، وامید (سرمایه گذاری امید) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) با تاثیر مثبت اندکی شاخص کل را بالا کشیدند و در مقابل تاپیکو (نفت و گاز تامین) با تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 11 واحد، شاخص بازار اول 24 واحد و شاخص بازار دوم 60 واحد رشد کرده، اما شاخص کل (هم وزن) 19 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 15 واحد و شاخص آزاد شناور 29 واحد افت کرده است.

بالاترین رشد قیمت در معاملات امروز به حق تقدم کابل البرز، سپنتا، بیمه ملت، سیمان قائن، ریخته گری تراکتور سازی ایران و پتروشیمی آبادان تعلق داشت.

حق تقدم لیزینگ خودرو غدیر، حق تقدم داروسازی فارابی، لیزینگ خودروی غدیر و حق تقدم سرمایه گذاری مسکن نیز با بیشترین کاهش قیمت مواجه شد.

**انتظار برای انتقال نقدینگی از بازارپول به بورس در فصل پاییز

روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضا بورس تهران امروز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: دلیل اصلی کم رمقی بازار سرمایه وجود چند متغیر سیاسی و اقتصادی است که سرمایه گذاران، چشم انداز روشنی از آنها ندارند.

وی درباره شکل گیری وضعیت رکود در بورس و نارضایتی سهامداران خرد از شرایط موجود، افزود: پیش از برگزاری مجامع شرکت ها، شاهد بازار کم رمقی بودیم که پیش بینی می شد با برگزاری مجامع، وضعیت معاملات بهتر شود که چنین موضوعی رخ داد و قیمت بسیاری از سهام افزایش یافت. 

معاون ناشران و اعضا بورس تهران اضافه کرد: البته این رونق در سهام صنعت بانکداری رخ نداد که انتظار داریم سریعتر بانک ها نیز تعیین تکلیف شوند.
حسینی مقدم یادآور شد: در مجموع پس از پایان فصل برگزاری مجامع شرکت ها، رونق معاملات کاهش یافت به طوری که اکنون رونق کافی در بازار وجود ندارد. 

وی به کاهش سود بانکی اشاره کرد و گفت: اگرچه نرخ بهره روند نزولی دارد، اما هنوز در سایر بازارها جذابیت برای سرمایه گذاری وجود دارد که اجازه نمی دهد منابع گسترده ای وارد بازار سرمایه شود.

معاون ناشران و اعضا بورس تهران با بیان این که منابع مالی عمده ای در بازار پول جذب شده است که انتظار داریم در آینده به دنبال بازارهای جذابتر بروند، افزود: با توجه به اینکه بانک ها پیش از این، قراردادهای بلند مدت سپرده گذاری را با مردم امضا کرده اند هنوز نرخ های سود بالایی را به سرمایه گذاران پرداخت می کنند، بنابراین شاهد تاخیر در حرکت منابع مالی از بازار پول به بازار سرمایه هستیم.

حسینی مقدم اضافه کرد: بسیاری از قراردادهای یکساله بانک ها در شهریور ماه امسال به سررسید خود نزدیک می شود، بر این اساس، در فصل پاییز منابع مالی جدیدی از بانک ها به بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه منتقل خواهد شد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد دلیل اصلی جذب نشدن منابع مالی گسترده از بازار پول به بازار سرمایه این عامل بوده است، که امیدواریم این اتفاق در یک یا دو ماه آینده رخ دهد و مسیر حرکت منابع مالی به سوی بورس تغییر کند.
معاون ناشران و اعضا بورس تهران به احتمال کاهش مجدد نرخ سود بانک ها اشاره کرد و گفت: اجرایی شدن این موضوع به رونق بازار سرمایه می کند و با توجه به این که مردم نیز درک درستی از تحولات اقتصادی دارند، به سراغ بازارهای دارای بازدهی بیشتر خواهند رفت.
برچسب ها: بورس ، شاخص
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: