طرحهای ویژه فروش برای برخی مدلها در حالی آغاز شده که خودروهای پرتقاضا و دارای حاشیه بازار در این طرحها جایی ندارند؛ گویا خودروسازان سود خود را از حاشیه بازار میبرند.
به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه خودروسازان میگویند که همیشه در کنار قیمتی که برای محصولاتشان تعیین میکنند، شرایط بازار و مصرفکنندگان را نیز در نظر میگیرند، اما چند وقتی هست که قیمت خودرو بر مدار گرانی قرار گرفته و خودروسازان تصمیم گرفتهاند بیاعتنا نسبت به آنچه که در بازار میگذرد، قیمت را بالا ببرند. اکنون، قیمت کارخانهای برخی مدلهای خودرو گران شده و به تبع آن، بازار هم با اندکی اختلاف نسبت به این نرخ، قیمت را بالا برده است.
این روزها خرید و فروشها در بازار کمرونق تر از گذشته شده و گرانی خودرو شرایطی را فراهم کرده که به گفته نمایشگاهداران، افزایش قیمتها منجر به تشدید رکود شده است. دو سالی هست که بازار خودرو رکودی عمیق و البته کمسابقه را تجربه میکند و بازار طعم گرانیها را بدون اینکه رغبتی برای خرید داشته باشد، به ذائقه مصرفکنندگان میخوراند. در حالیکه هیچ زمانی سابقه استقرار چنین رکودی در بازار به چشم نمیخورده است.
در عین حال، چند وقتی است که خودروسازان تلاش دارند با طرحهایی که برای فروشهای ویژه و اعتباری خود ارایه میدهند، بازار را به تحرک وادارند؛ اما مردم نیز به این فروشهای ویژه بیاعتنا شدهاند و دیگر صفی برای خرید در نمایندگیها و یا جنب و جوشی برای خرید خودرو در همان ساعات ابتدایی طرحهای فروش وجود ندارد.
جالب این جاست که خودروسازان نیز، هر خودرویی را وارد طرح فروشهای اعتباری نمیکنند و شرایط را به صورت یکطرفه و بدون توجه به خواست مشتری اعلام میکنند؛ به نحوی که خودروهای پرتقاضای بازار، هیچگاه در این طرحهای فروش قرار نمیگیرد و همچنان، حاشیه بازار در مورد آنها وجود دارد؛ گویا خودروسازان سود خود را از بازار حاشیهای برخی خودروها میبرند و نیازی به فروشهای ویژه برای این مدلها ندارند.
این در شرایطی است که طی روزهای گذشته، سایپا قیمت برخی از محصولات خود را افزایش داده و ایرانخودرو هم پیشتر با حذف برخی آپشنها، عملا قیمت را بالا برده بود. حال در جدیدترین مصوبه و ابلاغیه گروه خودروسازی سایپا به نمایندگیهای فروش، قیمت تیبا مدل SX با افزایش ۷۵۶ هزار تومانی به ۲۴ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان رسیده است؛ همچنین قیمت سایپا ۱۵۱ مدل SE با رشد ۶۱۶ هزار تومانی، معادل ۱۸ میلیون و ۶۹۶ هزار تومان تعیین شده است.
همچنین در قیمتگذاری جدید محصولات سایپا، قیمت برلیانس H۲۳۰ دندهای با افزایش ۸۵۰ هزار تومانی معادل ۳۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و نوع دنده اتوماتیک این خودرو معادل ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این هفته قیمت پراید ۱۳۱ معادل ۱۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ معادل ۲۰۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۰۰ هزار تومان، سمند EF۷ معادل ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ V۸ معادل ۸۰۰ هزار تومان، دنا ۸۰۰ هزار تومان و پارس تندر ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.
قیمت انواع مدلهای خودرو در بازار
مدل خودرو | قیمت کارخانه | قیمت بازار | اختلاف قیمت |
پژو ۲۰۶ اسدی v۸ | ۳۷ میلیون و ۳۷۸ هزار تومان | ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان | ۳۲۲ هزار تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۳۲ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان | ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان | یک میلیون و ۱۳۴ هزار تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ فول | ۳۶ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان | ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان | ۸۵۲ هزار تومان |
پژو ۴۰۵ GLX | ۲۹ میلیون و ۳۸ هزار تومان | ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان | یک میلیون و ۲۶۲ هزار تومان |
پژو پارس AT سال | ۴۵ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان | ۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان | ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان |
تندر۹۰E۲اتوماتیک | ۴۷ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان | ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان | ۴۴۸ هزار تومان |
دنا | ۴۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان | ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان | یک میلیون و ۹۵۱ هزار تومان |
سمند LX | ۳۰ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان | ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان | ۳۱۰ هزار تومان |
سورن ELX | ۳۶ میلیون و ۲۷۳ هزار تومان | ۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان | ۱۷۳- هزار تومان |
تیبا EX | ۲۴ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان | ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان | ۹۰ هزار تومان |
سایپا ۱۱۱ | ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان | ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان | ۳۰۰ هزار تومان |
سایپا ۱۳۱ | ۲۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان | ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان | ۶۵۰ هزار تومان |
تیبا ۲ | ۲۷ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان | ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان | منفی یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان |
پارس تندر | ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان | ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان | یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
رنو ساندرو | ۴۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان | ۵۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان | ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان |