کد خبر: ۷۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - 22 August 2016
روز گذشته به واسطه حمایت سهامداران عمده و شرکت های حقوقی، شاخص کل با 117 واحد افزایش، پس از چند روز مجددا به کانال 78 هزار واحدی برگشت. در روزهای اخیر، بازار سرمایه شاهد جنب وجوش معناداری از سوی حقوقی ها بود.
روزنامه تعادل در صفحه اقتصاد گزارشی را درباره رونق بورس در روزهای گذشته منتشر کرد. در بخشی از این گزارش می خوانیم: روز گذشته به واسطه حمایت سهامداران عمده و شرکت های حقوقی، شاخص کل با 117 واحد افزایش، پس از چند روز مجددا به کانال 78 هزار واحدی برگشت. در روزهای اخیر، بازار سرمایه شاهد جنب وجوش معناداری از سوی حقوقی ها بود.

در این گزارش که در شماره دوشنبه یکم شهریور 1395 هجری خورشیدی منتشر شد، آمده است: این تحرکات از آن روی مهم است که همواره خرید حقوقی های بورس از گروه و صنعت خاصی اینگونه تلقی شده که در آینده نزدیک آن گروه یا صنعت با تحولات مثبتی روبه رو خواهد شد. حال آنکه این اتفاق در روزهای اخیر برای صنایع خودروسازی، پالایشی، فلزات اساسی، بانکی، بیمه، حمل و نقل و حتی تک سهم ها اتفاق افتاده و سهام آنها از سوی حقوقی ها جمع آوری شد و تنها طی روز گذشته از مجموع 756 میلیون سهم دادوستد شده بیش از 300 میلیون سهم معادل 40درصد، توسط آنها خریداری شد.

براساس این گزارش، شنیده های بازار حاکی از آن است که فعالان حقوقی و سهامداران عمده به این نتیجه رسیده اند که در ماه های آتی به دلیل انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، بازار سرمایه با رشد قابل توجهی روبه رو شده و برای بهره بردن از آن شرایط اقدام به خرید سهام می کنند.

به گزارش «تعادل»، در ردیف اول خریدهای روز گذشته، حقوقی شرکت های خودرو سازی قرار دارند که حدود 80 میلیون از سهام شرکت ها را جمع آوری کردند. بعد از صنعت خودرو سازی، حقوقی شرکت های فلزات اساسی اقدام به خرید حدود 40 میلیون از سهام شرکت ها کردند و در ردیف بعدی شرکت های پالایشی با خرید 15 میلیونی قرار دارند. حقوقی های شرکت های چندرشته یی مانند صندوق بازنشستگی و سرمایه گذاری هلدینگ غدیر نیز نزدیک به 13 میلیون سهم خریداری کردند.

همچنین، فعالان حقوقی شرکت های بانک و حمل و نقل نیز روز گذشته هر کدام به میزان 10 میلیون از سهم از شرکت های فوق را به سبد خود افزودند. در صنعت بیمه نیز فعالان حقوقی حدود 2 میلیون سهم خریداری کردند. بر اساس این گزارش سهامدار عمده شرکتی همچون کنتور سازی که به عنوان تک سهم شناخته می شود، تنها در روز گذشته حدود یک میلیون و 100 هزار سهم از این شرکت را خریداری کرد. این در حالی است که کل سهام مورد معامله روی نماد این شرکت یک میلیون و 500 هزار سهم بود. به گزارش «تعادل» اما در روزهای اخیر سهام شرکت های دارو سازی، غذایی، سیمانی و قندی چندان مورد توجه نبوده و اغلب شرکت های این گروه ها در دامنه منفی دادوستد شدند اما با این وجود جذابیتی برای سهامداران عمده نداشتند.

شایان ذکر است روز گذشته حدود 40 میلیون سهم توسط شرکت های بورسی جابه جا شد که برای تغییر پورتفوی آنها رخ داده که در زمره خریدهای حقوقی قرار نمی گیرند اما در همین راستا تحلیل می شود.

**دادوستد تالار شیشه ای
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز (یک شنبه 31 مردادماه 95) با افزایش 117 واحدی به رقم87 هزار و 86 واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با کاهش یک واحدی روی رقم 14 هزار و 524 واحد ایستاد. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 95 واحدی عدد 87 هزار و 269 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 95 واحدی به رقم 55 هزار و 180 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 182 واحد افزایش به عدد 167 هزار و 603 واحد رسید.

بر اساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت سرمایه گذاری غدیر با 48 واحد، ملی صنایع مس ایران با 39 واحد و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با 33 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کرد. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید با 16 واحد، بانک پاسارگاد با 9 واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با 7 واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 248 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 756 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 63 هزار و 519 نوبت دادوستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت های سیمان هگمتان، سیمان صوفیان، سیمان کردستان، سرمایه گذاری توسعه شهری طوس گستر و سرمایه گذاری شاهد از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت های شکر، سیمان دشتستان و حق تقدم خرید سهام آن حق تقدم خرید سهام داروسازی فارابی، سازه پویش و حق تقدم استفاده نشده سرمایه گذاری مسکن تهران بازگشایی شدند.

دیروز اندکی بیش از 229 میلیون سهم میدکو به ارزش بیش از 48.5 میلیارد تومان به صورت بلوکی میان کدهای درون گروهی سهامداران عمده منتقل شد، در پتروشیمی جم نیز سهامدار عمده حقوقی 64.5 میلیون سهم این شرکت را به ارزش بیش از 55 میلیارد تومان به کدهای درون گروهی منتقل کرد. دیروز در اعتباری توسعه نیز اندکی بیش از 15 میلیون سهم به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان با معاملات انتقالی مواجه بود. در نماد صدار کمتر از 15 میلیون سهم به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. 8 میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذرآب نیز دیروز به ارزش بیش از یک و نیم میلیارد تومان به صورت بلوکی میان کدهای گروهی منتقل شد. معاملات انتقالی دیروز شامل حال سرمایه گذاری گروه توسعه ملی نیز شد و 5 میلیون سهم این شرکت به ارزش یک میلیارد تومان کد به کد شد.

براساس این گزارش، دیروز بازار سهام اگرچه با معاملات کم عمق و نوسانی در مداری متعادل روبه رو بود اما به لطف بازارگردان های حقوقی و همزمان با فرا رسیدن سر رسید، برخی اوراق در بازار بدهی، بورس تهران شاهد تقویت نماگرهای منتخب خود و جایگری شاخص کل در کانال 78 هزار واحدی قرار گرفت. بازاری که همچنان گروه فلزات اساسی و به تازگی پالایشی ها را به عنوان لیدرهای جدید خود در دستور کار قرار داده است. 

در این میان برخی سهم ها ازجمله سهم آهنگری تراکتورسازی ایران در حالی با معاملات پرحجم سهام و افزایش تقاضا نسبت به عرضه مواجه شده که با وجود رشد بیش از 40 درصدی قیمت سهام طی 8 روز معاملاتی اخیر اما هیچ گزارش شفاف سازی به بازار ارائه نشده است.
در گروه لاستیکی ها نیز روند معاملات سفته بازانه در حالی حاکم است که در این گروه ایران تایر به لطف حضور حقیقی ها، دیروز صف خرید سهام را به خود دید. در این نماد معاملاتی همچنان وضعیت فروش زمین دغدغه اصلی معامله گران است. در گروه لبنیاتی ها اما «غپاک» دیروز نیز شاهد معاملات پرحجم در روندی آرام و تکاپوی معامله گران حقیقی و حقوقی برای جمع آوری بی سروصدای این سه مدار بازار بود. بازار سهام دیروز بازاری متعادل و کم عمق در کلیات معاملات بود که به پشتوانه بازارگردان های حقوقی شاهد ورود مجدد شاخص کل بورس به کانال 78 هزار واحدی بود.

**دادوستد تالار فرابورس
معاملات روز پایانی مرداد بازارهای فرابورس در حالی به اتمام رسید که ارزش آن به یک هزار و 447میلیارد ریال رسید.

به گزارش «تعادل»، فعالیت بازار فرابورس در روز یک شنبه با خرید و فروش 481 میلیون و 760 هزار ورقه بهادار در 22 هزار و 223 نوبت به ارزش یک هزار و 447 میلیارد و 610 میلیون ریال خاتمه یافت. دامداری تلیسه به همراه آتیه داده پرداز و روان فن آور بیشترین افزایش قیمت سهم را داشت در حالی که سهام شرکت های عمران و توسعه شاهد، فن آوا و بیمه سامان با بالاترین کاهش قیمت روبه رو شدند. این گزارش حاکی است، بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز با خرید و فروش 47 میلیون سهم در اختیار پالایش نفت تهران بود که ارزش آن معادل 163 میلیارد و 380 میلیون ریال شد. همچنین، آیفکس با رشد 5واحدی به عدد 805 واحد رسید و نمادهای پالایش نفت تهران و برق دماوند بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

طبق این گزارش، قیمت اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته در برخی نمادها کاهش یافت و در محدوده 970 تا 102 هزار تومان معامله شد و نماد آبان ماه 93، بیشترین افت قیمت را ثبت کرد. در بازار اول 257 میلیون ورقه بهادار به ارزش 544 میلیارد و 360 میلیون ریال دادوستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات در نماد تابان هور اتفاق افتاد. همین طور 114 میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 386 میلیارد و 860 میلیون ریال خرید و فروش شد. علاوه بر این، صندوق سرمایه گذاری آرمان آتی کوثر با معامله 780 هزار سهم بالاترین حجم معاملات صندوق های قابل معامله را به خود اختصاص داد. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا5» به ارزشی بیش از 27 میلیارد ریال بود و حدود 100 میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در تمامی نمادهای «اخزا» مبادله شد. 

**عرضه های بورس کالا
تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز یک شنبه، 31 مردادماه، میزبان عرضه 104 هزار و 80 تن فولاد و مس بود.

به گزارش «تعادل»، در این روز تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد عرضه تا 80 هزار تن تختالc شرکت فولاد خوزستان و یک هزار و 248 تن سبد میلگرد مخلوط شرکت ذوب آهن اصفهان بود. براساس این گزارش 120 تن سولفور مولیبدن، 12 تن کنسانتره فلزات گرانبها، یک هزار و 500 تن مس کاتد، 20 هزار تن مس کم عیار و یک هزار تن مس مفتول شرکت ملی صنایع مس ایران، 100تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال و 100 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و 20 کیلوگرم شمش طلای شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان نیز در این تالار عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه 73 هزار و 115 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 240 تن ذرت دانه یی، 100 تن روغن خام سویا، یک هزار تن گندم دوروم، 75 تن کنجاله کلزا، 25 تن مرغ منجمد، 10 هزار تن کنجاله سویا و تا 8 هزار تن شکر سفید بود. این گزارش حاکی است، 6 هزار و 400 تن قیر و عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز در این روز میزبان عرضه 4 هزار و 517 تن مواد پلیمری، شیمیایی و قیر بود.
*منبع: روزنامه تعادل
برچسب ها: بورس ، صنعت ، سهامداران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: