کد خبر: ۷۹۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - 20 August 2016
روزنامه جام جم در ارتباط با اینکه اقتصادمقاومتی که به گفته اغلب کارشناسان نسخه نجات بخش اقتصاد ایران بوده و سازمان بسیج سازندگی آن را سرلوحه خود قرار داده است، گفت و گویی را با سردار نعمان غلامی، رییس سازمان بسیج سازندگی کشور منتشر کرد.
روزنامه جام جم در ارتباط با اینکه اقتصادمقاومتی که به گفته اغلب کارشناسان نسخه نجات بخش اقتصاد ایران بوده و سازمان بسیج سازندگی آن را سرلوحه خود قرار داده است، گفت و گویی را با سردار نعمان غلامی، رییس سازمان بسیج سازندگی کشور منتشر کرد.

در این گزارش که در شماره شنبه 30 مرداد 1395 خورشیدی در صفحه اقتصاد مقاومتی منتشر شده، آمده است: ایجاد اشتغال و بهره وری بالای تولید و همچنین اجرای اقتصادمقاومتی در سال های اخیر یکی از دغدغه های مهم مسئولان به شمار می رود که اقداماتی هم در این رابطه از سوی دولت انجام شده است. اقتصادمقاومتی که به گفته اغلب کارشناسان نسخه نجات بخش اقتصاد ایران است، اکنون مورداستفاده قرار گرفته و سازمان بسیج سازندگی آن را سرلوحه خود قرار داده است. این سازمان در صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی ورود کرده و در بحث ایجاد اشتغال نیز برنامه هایی را اجرا کرده است. سردار نعمان غلامی رئیس سازمان بسیج سازندگی در گفت وگو با جام جم می گوید: تا زمانی که مردم به صحنه اقتصادی نیایند مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد و ما با طرح های مختلف قصد چنین کاری را داریم. گفت وگوی ما را با وی بخوانید:

**پرسش ابتدایی خودم را با محوریت تشریح برنامه های سازمان بسیج سازندگی آغاز می کنم. بسیج سازندگی در چه حوزه هایی فعالیت دارد؟

بگذارید یک پیشینه از تشکیل بسیج سازندگی بگویم و بعد بروم سراغ پاسخ پرسش شما. بسیج سازندگی در سال 79 با تدبیر رهبری تشکیل شد و فلسفه شکل گیری آن کمک به اقشار محروم کشور در نقاط مختلف و همچنین توجه به ظرفیت های بالای کشور بود. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی تشکیل شد که یک مجموعه تأثیرگذار و ارزشی به حساب می آمد، اما پس از مدتی در وزارتخانه های دیگر ادغام شد و وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفت که به فرمان مقام معظم رهبری بسیج سازندگی با هدفی که عرض کردم مورد توجه قرار گرفت و کار خود را آغاز کرد. 

هدف از تشکیل بسیج سازندگی این بود که یک سازمان با همان نگاه انقلابی بدون پیچ وخم های اداری بتواند به مردم خدمت کند و وقتی تشکیل شد مأموریت اولیه این بود که از نیرو و نشاط جوانان برای سازندگی کشور استفاده شود. از آنجایی که نظام جمهوری اسلامی ایران دشمن های زیادی دارد و در عین حال باید بتواند مشکلات داخلی را مرتفع کند، نیازمند شرکت مردم در بخش های مختلف سازندگی بود که بسیج سازندگی این مهم را محقق کرده است.

ظرفیت های موجود در کشور شناسایی شد و مردم به صورت خودجوش وارد عمل شدند و جوانانی که در اردوهای جهادی ما شرکت می کردند، هم کار را آموزش می دیدند و هم با فقر از نزدیک روبه رو می شدند. به نوعی می خواستیم سبک زندگی را برای جوانان تغییر دهیم و افرادی آموزش دیده و کاری به جامعه معرفی کنیم.

**در حوزه سازندگی در کدام شهرها فعالیت داشتید؟

تقریبا اردوهای ما در همه مناطق کشور برگزار می شود و بیشتر شرکت کنندگان جوانان هستند. البته برنامه ریزی های دولتی نیز در این بخش وجود دارد که با شناسایی مناطق محروم و همچنین روستاها توانسته کمک شایانی در این زمینه داشته باشند.

در حوزه اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی انجام دادید؟

**تقریبا همه فعالیت های ما بر پایه اقتصاد مقاومتی است. یکی از کارهایی ما که با طرح اقتصادمقاومتی اضافه شده ورود بسیج سازندگی به بحث اشتغال است.
از سال 91 تعامل با دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف را با محوریت اقتصادمقاومتی آغاز کردیم و فعالیت خود را در حوزه اشتغال به صورت جدی در سال 92 کلید زدیم که بسیاری از طرح ها در استان های مختلف به اجرا درآمد.

با این رویکرد توانستیم واحدهای کوچک را با محوریت اقتصادمقاومتی احداث کنیم و مردم را با روحیه جهادی مانند جنگ تحمیلی برای مشکل اشتغال کشور به صحنه بیاوریم. اکنون ما با کشورهای دیگر وارد جنگ اقتصادی شدیم و باید مانند جنگ تحمیلی مردم به صحنه بیایند تا گره از مشکلات باز شود.

**واحدهایی که احداث شده در کدام بخش فعالیت دارند؟

صنایع غذایی. در طول سه سال گذشته 12 عرصه مرتبط با امنیت غذایی را انتخاب کردیم و شامل پرورش قارچ، زنبور عسل و آبزیان بود که در قالب واحدهای کوچک راه اندازی شده است. البته از سال گذشته نیز برنامه صنایع تبدیلی صنایع غذایی را هم در برنامه گذاشتیم تا از ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم. به عنوان مثال در روستایی چشمه آب وجود داشت که برای آبیاری مزرعه استفاده می شد و جلوی این چشمه استخر ماهی زدیم و استفاده بهینه از این بخش انجام دادیم. ضمن این که آبیاری مزرعه انجام می شود، پرورش ماهی نیز صورت می گیرد.

**افرادی که با طرح های شما شاغل شده اند، چه تعداد هستند؟

حدود 150 هزار نفر. به این افراد هم کمک تسهیلاتی دادیم و هم برای تولید آموزش هایی را برای آنها در نظر گرفتیم که با دانش کافی کار خود را شروع کنند. برای این که الگوی تولید را ترویج کنیم در هر استان الگوهای موفق را معرفی کردیم که این افراد با حداقل سرمایه شان توانستند زندگی خود را متحول کنند. همین مساله باعث شد تا بسیاری از جوانان اعتماد به نفس پیدا کنند و وارد بازار کار شوند و از استخدام در ادارات فاصله بگیرند. یکی دیگر از کارهای ما در حوزه اقتصادمقاومتی استعدادیابی و شناسایی ظرفیت ها بود. با شناسایی ظرفیت های خالی موجود در کشور افرادی را مشغول به کار کردیم که هم آموزش های لازم را فرا گرفتند و هم توانایی کافی برای کار دارند.

**تسهیلاتی که برای افراد در نظر گرفتید چه میزان بود؟

از پنج میلیون تا 30 میلیون تومان بوده که بیشتر فعالیت ما در روستاهاست.
**هدف شما جلوگیری از کوچ مردم از روستا به شهر است. برای این موضوع به بخش روستایی ورود کردید؟

دقیقا هدف ما همین موضوع بود. اکنون شهرها وسیع شدند و حاشیه نشینی بسیار افزایش یافته که مشکلات خاص خود را دارد و برای پایداری جمعیت در روستاها اقدامات خود را در این بخش ها متمرکز کردیم.

**در صحبت هایتان به صنایع تبدیلی اشاره کردید. فعالیت تان در این زمینه چگونه است؟
در سال 95 تصمیم گرفته شد که با توجه به حجم بالای ضایعات محصولات کشاورزی و بالا نگه داشتن انگیزه کشاورزان در بخش صنایع تبدیلی ورود کنیم که ضایعات به حداقل برسد.

**آیا اطلاعاتی از میزان ضایعات میوه در کشور در دست است که قصد ورود به صنایع تبدیلی را دارید؟

در هر منطقه بله. به عنوان مثال در آذربایجان حدود 400 هزار تن ضایعات سیب وجود دارد و با ورود به این بخش اقدام به تولید لواشک سیب، سرکه سیب، شکلات سیب و اقداماتی از این قبیل خواهیم کرد.

**آیا نظارت در این زمینه وجود دارد که با افزایش ضایعات روبه رو نشوید؟

قطعا باید نظارت وجود داشته باشد اما هدف اولیه ما استفاده از محصولات ضایعاتی کشور است. هدف از ایجاد صنایع تبدیلی این است که هر شهر بتواند از محصولات دورریز خود یک سوغاتی تهیه کند و به مردم عرضه کند. به نظر می رسد با تقویت بخش بسته بندی و بازاریابی مناسب، می توانیم علاوه بر بازارهای داخلی، بازارهای خارجی را هم پوشش دهیم.
*منبع: روزنامه جام جم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: