کد خبر: ۷۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 18 August 2016
بزرگداشت جامی می تواند فرصت بسیار شایسته ای برای همدلی و وحدت و در نهایت امنیت پایدار ملی فراهم سازد به ویژه که جامی از شاعران برجسته ای است که بیشترین و تاثیرگذارترین ستایش ها را از ائمه اطهار (ع) در دیوان خود دارد.
روزنامه خراسان در یادداشتی به قلم علیرضا فیاضی دبیر همایش بین المللی عبدالرحمان جامی نوشت: بزرگداشت جامی می تواند فرصت بسیار شایسته ای برای همدلی و وحدت و در نهایت امنیت پایدار ملی فراهم سازد به ویژه که جامی از شاعران برجسته ای است که بیشترین و تاثیرگذارترین ستایش ها را از ائمه اطهار (ع) در دیوان خود دارد.

در این مطلب می خوانیم: در زیارت بارگاه امام علی (ع) عاشقانه می سراید:
جامی از قافله سالار ره عشق تورا
گر بپرسند که آن کیست علی گوی علی
همچنین در ستایش امام رضا (ع) می گوید:
علی ابن موسی الرضا کز خدایش
لقب شد رضا چون رضا بودش آیین

همچنین همایش جامی می تواند بستر مناسبی برای پیوندهای مشترک فرهنگی کشورهای منطقه فراهم آورد و با عنایت به محبوبیت و نفوذ کم نظیر شعر و اندیشه وی در کشورهای حوزه کهن فارسی وآسیای میانه همگرایی در شناخت پیشینه فرهنگی و همدلی را سبب خواهد شد.

وی نه تنها متعلّق به ایران کهن و فارسی زبانان نیست که هماره غربیان و اروپاییان هم از میراث ماندگار وی برخوردارمی گردند .آرمان رنو، در شب های ایرانی سخت تحت تأثیر کلام و اندیشه جامی است و «لوکنت دولیل» در پایه ریزی مکتب ادبی پارناس از تصاویر و دنیای شاعرانه جامی بیشترین بهره را برده است.

«لویی آراگون» یکی از شاخص ترین شاعران فرانسه چنان شیفته و دلباخته آثار جامی است که دو اثر بزرگ خویش، « مجنون السا» و «چشمان السا» را تقدیم او می کند.

جامی را می توان نقطه انتقال و پیوند ادب فارسی دانست. او بر قلّه ای ایستاده که پیش از وی ستارگانی چون فردوسی، نظامی، عطّار، سعدی، مولانا و حافظ کاخ آسمان شکوه شعر و ادب فارسی را به کمال رسانیده بودند و اینک او چکیده این میراث گرانبها و افتخار آمیز را پاسبانی نموده و به آیندگان می سپارد و گویی بر هر اثری سترگ تکمله ای می افزاید. هم چنین شاید بتوان انجمن ادبی جامی در هرات را نخستین انجمن ادبی فارسی دانست که به نقّادی حرفه ای شعر و تربیت شاعران جوان اقدام می نمود و دیدگاه های ساختار گرایانه و معنا شناسانه عمیقی را در عرصه شعر و ادب مطرح ساخت.

جامی نخستین شاعری است که نظریه های سیاسی-تاریخی شعر فارسی را پدید آورده است. جامی ادامه دهنده سنت های برجسته شعر و ادب فارسی است. منظومه سرایی را که از درخشان ترین گونه های ادبی است به شیوه حکیم نظامی دنبال کرد و نظامی را استاد فن و شمع بزمگه داستان سرایی می داند و حق شناسانه و متواضعانه شعر و سخن وی و امیرخسرودهلوی را می ستاید.
*منبع: روزنامه خراسان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: