کد خبر: ۷۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - 16 August 2016
صنعت بیمه در کشورمان با توجه به قدمتی که دارد در بسیاری موارد برای مردم ناشناخته است. در واقع اینطور می‌توان گفت که تعداد زیادی از مردم از خدماتی که به واسطه شرکت‌های بیمه به آن‌ها ارائه می‌شود بی اطلاعند و به بیان دیگر بیمه شخص ثالث آن هم به دلیل اجباری بودنش برای مردم شناخته شده تر از سایر بیمه‌نامه‌هاست.
صنعت بیمه در کشورمان با توجه به قدمتی که دارد در بسیاری موارد برای مردم ناشناخته است. در واقع اینطور می‌توان گفت که تعداد زیادی از مردم از خدماتی که به واسطه شرکت‌های بیمه به آن‌ها ارائه می‌شود بی اطلاعند و به بیان دیگر بیمه شخص ثالث آن هم به دلیل اجباری بودنش برای مردم شناخته شده تر از سایر بیمه‌نامه‌هاست. 

این در حالی است که در دنیای امروز، بحث فروش بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی است که علاوه بر افزایش ضریب نفوذ بیمه در هر کشوری، به نوعی منفعت برای مشتریان یا همان بیمه‌گذاران را به دنبال دارد.

یکی از عواملی که باعث شده تا مردم از مزیت‌های بیمه عمر بی اطلاع باشند کمبود اطلاع رسانی در این زمینه است که موجب شده تا مزایای این بیمه‌نامه برای مردم ناشناخته باقی بماند. اگرچه در سال‌های اخیر بر تعداد متقاضیان خرید بیمه‌نامه عمر افزوده شده اما هنوز ظرفیت‌های بسیار خالی برای عرضه این بیمه نامه وجود دارد.

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری شرکت سهامی بیمه ایران موسوم به ” مان” یکی از بیمه نامه‌هایی است که از پوشش‌های کافی برای افراد برخوردار است. این در حالی است که برخی از نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به ارتباطاتی که با برخی مراکز درمانی ایجاد کرده‌اند به هنگام فروش بیمه نامه عمر و پس انداز، خرید یک بیمه نامه دیگر (البته به صورت جداگانه و بدون ارتباط با بیمه عمر) را به بیمه گذاران پیشنهاد می‌کنند که در این خصوص قانون به صراحت، این گونه اقدامات را خلاف دانسته و در واقع نمایندگی‌ها حق فروش این کار را ندارند.

در همین خصوص، علیرضا کسراییان، رییس اداره کل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادتهران گفت: عملاً نمایندگان بیمه‌ای مجاز به فروش بیمه‌نامه‌ای غیر از آنچه که شرکت به آن‌ها اجازه فروش داده نیستند اما برخی از نمایندگان شرکت‌های بیمه‌ای طی انعقاد قراردادی با برخی از مراکز درمانی، استفاده از نوعی خدمات و پوشش‌های درمانی را به مشتریان پیشنهاد می‌کنند که البته خرید این پکیج‌ها به همراه بیمه‌نامه عمر اجباری نبوده و به اختیار بیمه‌گذار است.

وی افزود: طبق قانون، نماینده تنها باید نسبت به فروش بیمه‌نامه شرکتی که در آن مشغول به فعالیت است اقدام نماید که البته فروش این بیمه‌نامه‌های تکمیلی درمان نیز تا حدود زیادی برای مشتریان مفید فایده است.

به گفته کسراییان، اینگونه اقدامات نمایندگی‌های بیمه در راستای جذب مشتری بوده و با توجه به در نظر گرفتن تخفیفات، می‌تواند برای بیمه ‌گذاران سودمند باشد.

به نظر می‌رسد در صورتی که شرکت‌ها و نمایندگی‌های بیمه اهتمام بیش‌تری برای تبلیغات بیمه‌ عمر و سرمایه‌گذاری داشته باشند، افق‌های روشنی از استقبال مردم برای خرید این بیمه‌نامه به وجود خواهد آمد.

لازم به ذکر است در تازه ترین خبر، شورای عالی بیمه در اجرای بند ۵ ماده ۱۷ قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه گری، آیین نامه شماره ۶۸.۲ مکمل آیین نامه بیمه‌های زندگی و مستمری را به شرکت های بیمه ابلاغ کرد.

شورای عالی بیمه در جلسه مورخ ۱۳۹۵.۰۵.۰۳ مکمل آیین نامه بیمه های زندگی و مستمری را تصویب کرد.

بر اساس این  مصوبه، نرخ سود فنی علی الحساب؛ حداکثر نرخ سود فنی برای دو سال اول مدت اعتبار بیمه نامه ۱۶ درصد، برای دو سال بعد ۱۳ درصد و برای دوره مازاد بر چهار سال اول آن ۱۰ درصد تعیین می شود. نرخ سود فوق الذکر، علی الحساب بوده و سود حاصل از مشارکت در منافع موضوع این آیین نامه نیز به آن افزوده می شود.

لازم به ذکر است، این مصوبه جایگزین بند "ب” ماده (۳) آیین نامه شماره ۶۸ می شود و این آیین نامه از تاریخ ۱۳۹۵.۰۶.۰۱ لازم الاجرا خواهد بود و از این تاریخ بند "الف” آیین نامه شماره ۶۸.۱ لغو می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: