کد خبر: ۷۹۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - 15 August 2016
مشاغلی که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی در او ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد.


در تعریف مشاغل سخت و زیان آور این چنین آمده است: مشاغلی که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی در او ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد.


شغل رانندگی را می توان نمونه بارزی از تعریف ارائه شده از مشاغل سخت و زیان آور برشمرد. وقتی پای صحبت راننده تاکسی ها بنشینید و با آنها همدل شوید، سختی شغلشان را بیشتر درک خواهید کرد. شاید برخی بر این باور باشند که درآمد رانندگان تاکسی مناسب است، اما در کنار هزینه بنزین، روغن و استهلاک تاکسی این مساله رد می شود. با وجود این، بازهم طرح سخت و زیان آور بودن رانندگی در کشوهای مجلس برای بازبینی و تصحیح انتظار می کشد. آنچه در ادامه می خوانید نظرات صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، درباره مشکلات رانندگان کشور در گفت وگو با «آرمان» است:

**یکی از گلایه های رانندگان تهران این است که بسیاری از افراد از شهرستان های اطراف به شهر تهران می آیند و اقدام به مسافرکشی می کنند. این افراد علاقه مند به ساماندهی این مساله هستند. چه راهکاری در این زمینه وجود دارد؟

در سال های اخیر نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی جلوی فعالیت رانندگان تاکسی در دیگر شهرها را گرفته اند. این دو سازمان با مشاهده فعالیت تاکسی شهرهای دیگر در شهر تهران مجوز آنها را بررسی کرده و در صورت عدم مجوز جلوی فعالیت رانندگان خاطی گرفته می شود. من تاکنون نشنیده ام افرادی از شهرستان برای مسافرکشی به کلانشهر تهران بیایند. شاید تعداد انگشت شماری مبادرت به این اقدام کنند، اما به طور جدی مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در صورت بروز یا شدت چنین مساله ای باید شهرداری، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی همکاری کرده تا به شکل کلی این مساله سازماندهی شود.
**تاکنون مجلس برای تسهیل امور رانندگان کشور چه اقداماتی انجام داده است؟ 

برای پیوستن شغل رانندگی به مجموعه مشاغل سخت و زیان آور کشور طرحی ارائه شده است، اما تاکنون این طرح از سوی شورای نگهبان با ایرادات گوناگون همراه بوده است که با برطرف سازی این نارسایی در آینده نزدیک شغل رانندگی جزو مشاغل سخت و زیان آور کشور محسوب می شود.

**چندی پیش مساله اختلاس در بیمه تاکسیرانی شهر تهران رسانه ای شد. این وضعیت رانندگانی که چند ماهی از مهلت بازنشستگی شان مانده را نگران کرده است. آیا این مساله بر نحوه پوشش دهی بیمه و ارائه خدمات به رانندگان تاکسی تاثیرگذار است؟

در این شرایط بیمه موظف به حل و فصل مشکلات موجود است و این مساله به هیچ وجه به رانندگان تاکسی مربوط نیست.

**در جهت بیشتر بها دادن به شغل رانندگی تاکنون دولت چه اقداماتی انجام داده است؟ همان طور که خودتان در جریان هستند به دلیل عدم رونق در بازار کسب و کار داخلی کم نیستند افراد تحصیلکرده ای که برای امرار معاش به رانندگی مشغول هستند.

قوانین مناسبی در این حوزه وجود دارد و فقط با اجرا و توجه به این قوانین می توان به تحولات مناسب در کشور امیدوار بود. قطعا دولت برای اجرای مناسب قوانین مربوطه درباره کم و کیف فعالیت رانندگان تاکسی یا رانندگان شخصی پیگیر است.

**جاده های کشور، عمران شهرها، ساخت وساز اتوبان ها و... چندان مطابق با استانداردهای روز دنیا نیست. این امر را می توان یکی از دلایل بروز تصادفات جاده ای برشمرد. برای ارتقای امنیت جاده ها چه اقداماتی می توان انجام داد؟

شما از کجا به چنین مساله ای رسیده اید؟ این در حالی است که در تمام بازگشایی های معابر و خیابان ها استانداردهای شهری لحاظ می شود. شاید نارسایی هایی در معابر شهری وجود داشته باشد، اما اکثر جاده ها، اتوبان های کشور با استانداردهای روز مطابقت دارند.

**پس وقوع تصادفات در کشور با آمار گسترده به چه دلیل است؟
اینکه در برخی از جاده های کشور ایمنی وجود ندارد بر کسی پوشیده نیست. هر ساله برای رفع این موانع اداره راه و شهرسازی و راهداری کشور به عمران جاده ها می پردازد. این در حالی است که اکثر عوامل تصادفات در داخل شهر بحث فرهنگی است. وقتی سرعت مجاز در یک خیابان 40کیلومتر در ساعت است و راننده ای با سرعت 120یا 110 در حال حرکت است، طبیعتا این امر نشان از عدم فرهنگسازی برای رانندگان داخل شهر دارد. در ضمن برای تصادفات بیرون شهری نیز می توان به سرعت غیرمجاز، عدم فرهنگسازی و عوامل انسانی اشاره کرد.

**در چند سال اخیر رانندگان تاکسی با مشکل سوخت مواجه بوده اند. هم اکنون این مشکل به کجا رسیده است؟

در شرایط کنونی با تک نرخی شدن مبلغ سوخت و حذف دیگر سهمیه ها به هیچ عنوان مشکلی در زمینه سوخت میان رانندگان وجود ندارد.

**برای ارتقای فرهنگی شغل رانندگی در کشور چه اقداماتی می توان انجام داد؟
مشکلات رانندگان تاکسی و به ویژه مساله بیمه آنها باید از سوی دولت حل شود و در کنار این اقدامات می توان برای رانندگان تاکسی کلاس های آموزشی ضمن خدمت برگزار کرد. در این کلاس  ها باید مهارت رانندگی، رعایت قوانین و توجه به مسائل اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. در شرایط فعلی کم نیستند رانندگانی که با تحصیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد یا بعضا دکتری به قوانین موجود و مسائل اجتماعی توجه می کنند. در جامعه باید رانندگی به عنوان شغل تعریف شود. برای مثال در کشورهای پیشرفته رانندگان تاکسی معمولا تحصیلکرده هستند و موارد اجتماعی مورد توجه است. در برخی کشورها نیز رانندگان بین المللی به عنوان سفیران کشور مبدا مورد توجه قرار می گیرند.
*منبع: روزنامه آرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: