کد خبر: ۷۸۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - 13 August 2016
بانكداري ايراني - بیمه ایران در حال حاضر تنها بیمه دولتی ایران است که حدود 40 درصد از سهم بازار بیمه ایران را دراختیار دارد و با وجود اینکه همه شرکت‌های بیمه دولتی واگذار شدند اما بیمه ایران همچنان در تملک دولت است و بر عرصه پهناوری از بازار بیمه ایران را سایه انداخته است.
بانكداري ايراني -   بیمه ایران در حال حاضر تنها بیمه دولتی ایران است که حدود 40 درصد از سهم بازار بیمه ایران را دراختیار دارد و با وجود اینکه همه شرکت‌های بیمه دولتی واگذار شدند اما بیمه ایران همچنان در تملک دولت است و  بر عرصه  پهناوری از بازار بیمه ایران  را سایه انداخته است تا جایی که دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران اخیرا گفته است که سایه بیمه دولتی بر بازار ایران چنان گسترده است که باید فکری برای آن اندیشید.

به گزارش بانكداري ايراني  ، با وجود در اختیار داشتن درصد بزرگی از بازار ایران ، بیمه ایران ،  وضعیت عملکردی مناسبی نداشته و با این عملکرد، به آرامی در حال از دست دادن  سهم بازار بیمه ایران است هرچند ممکن است سالها این از دست دادن سهم بازار به طول بیانجامد اما نشان می دهد که بیمه ایران توان رقابت با  رقبای جدید علی الخصوص شرکت‌های خارجی  را نخواهد داشت. زیرا با وجود در اختیار داشتن بیشترین سهم از بازار بیمه ایران در سال های گذشته با زیان 1500 میلیاردی و معوقه 2000میلیارد تومانی مواجه شده است تا جایی که وزیر اقتصاد و دارایی در این زمینه گفته است که قراردادهای گذشته عاملی برای زیان بیش از اندازه بیمه ایران شده است.

بر اساس این گزارش ، بیمه ایران که از سال خصوصی سازی یعنی  1382 ، معادل 53درصد بازار را در اختیار داشت اما در ابتدای سال 95 حدود 40درصد بازار را در اختیار دارد و در این مدت 13 معادل 13 درصد بازار را از دست داده است این در حالی است که  سهم کل شرکت های دولتی   تا سال 1382، سال شروع خصوصی‌سازی در صنعت بیمه ایران،  شامل بیمه‌های ایران،آسیا، دانا و البرز، از حق بیمه‌های کشور04/97درصد  بود و  سهم مابقی شرکت‌های بیمه‌ای دارای مجوز فعالیت درسال 1382 به میزان 96/2 درصد بود. 

به گزارش بانکداری ایرانی ،این درحالی است که درسال 1382 از میان شرکت‌های دولتی، سهم بیمه ایران به تنهایی 94/53 درصد بود.این سهم از نزدیک 54 درصد به 6/45 درصد در سال 91 و 8/40 درصد درسال گذشته کاهش یافته است. درمقابل سهم بیمه‌های خصوصی از 96/2 درصد در سال 82 به 4/54 درصد در سال 91 و 2/59 درصد درسال 94 افزایش یافته است. 

گفتنی است که  بیمه ایران در سال 1314  تاسیس شد زمانی که بیمه‌گران خارجی در ایران فعال بودند و  تأسیس این شرکت و افزایش سهم آن در بازار باعث شد بیمه ایران به مدت 15 سال(تا سال 1329) تنها شرکت بیمه ایرانی باقی بماند. اما درسال‌های بعد با شکل‌گیری شرکت‌های دیگر این شرکت بالای 60 درصد بازار بیمه ایران را دراختیار داشت، ولی با انحلال شرکت‌های بیمه خصوصی در ابتدای پیروزی انقلاب سه شرکت بیمه آسیا، دانا و البرز به جمع بیمه‌های دولتی پیوستند. و نهایتا درادامه با اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی، سهام شرکت‌های بیمه دولتی به غیر از بیمه ایران، به بخش غیر دولتی واگذار شد و بیمه ایران دوباره به تنها شرکت بیمه دولتی کشورتبدیل شد که آن زمان همچنان بیش از 53 درصد از سهم بازار بیمه را دراختیار داشت. 





نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: