کد خبر: ۷۸۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - 11 August 2016
دونالد ترامپ در تازه ترین اظهارات خود که در شهر ویلمینگتون در ایالت کارولینای شمالی سخنانی به زبان آورده، جنجال جدیدی را در عرصه انتخاباتی امریکا رقم زده است. برخی از این سخنان «ترویج و تبلیغ خشونت» را استنباط کرده و برخی حتی معتقدند این میلیاردر امریکایی، هیلاری کلینتون(رقیب دموکرات خود را) تلویحاً به ترور و مرگ تهدید کرده است.
 روزنامه «ایران» در صفحه جهان در گزارشی به بررسی نقد و نظرها درباره اظهارات جنجالی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

در گزارش پنجشنبه 21 مرداد 1395 روزنامه ایران با عنوان ترامپ حامیان حمل سلاح را به رویارویی با «هیلاری» فراخواند، آمده است: گویا اظهارات جنجالی مرد حاشیه ساز جمهوریخواهان امریکا که پس از همایش ملی موفق دموکرات ها لجام گسیخته تر هم شده، تمامی ندارد. دونالد ترامپ در تازه ترین اظهارات خود که در شهر ویلمینگتون در ایالت کارولینای شمالی سخنانی به زبان آورده، جنجال جدیدی را در عرصه انتخاباتی امریکا رقم زده است. برخی از این سخنان «ترویج و تبلیغ خشونت» را استنباط کرده و برخی حتی معتقدند این میلیاردر امریکایی، هیلاری کلینتون(رقیب دموکرات خود را) تلویحاً به ترور و مرگ تهدید کرده است.

ترامپ در این سخنان با اشاره به متمم دوم قانون اساسی امریکا، خطاب به هواداران حمل سلاح گفته است: «هیلاری می‎خواهد متمم دوم را از اساس لغو کند. اگر او بتواند قضات لیبرال خود را در دیوان عالی انتخاب کند، کاری از شما برنمی آید. اما نمی دانم، شاید (با توجه به) طرفداران متمم دوم راهی باشد.»

متمم دوم قانون اساسی امریکا که از حق مردم برای داشتن و حمل اسلحه محافظت می کند، 15 دسامبر 1791، به عنوان بخشی از ده متمم گنجانده شده در منشور حقوق امریکا تصویب شد.
ترامپ همچنین پیش از این اظهارنظر جنجال آفرین از سیاست دموکرات ها انتقاد کرده و به حامیانش گفت: اگر کلینتون رأی بیاورد، انگار باراک اوباما( رئیس جمهوری کنونی امریکا) چهار سال دیگر و البته در شرایط بدتری رئیس جمهوری خواهد بود.

**واکنش ‎ها به اظهارات ترامپ
هرچند ستاد انتخاباتی ترامپ از اظهارات وی در کمک خواستن از حامیان حمل سلاح برای متوقف کردن هیلاری دفاع کرده و گفته است، اظهارات ترامپ نشانگر «توانایی او در ایجاد اتحاد» است و وی قصد تشویق کردن حامیان مالکیت سلاح برای آمدن پای صندوق های رأی را داشته و از اظهارات او نباید تعبیر ترویج خشونت یا تهدید به مرگ شود اما رابی موک، مدیر ستاد انتخاباتی کلینتون با انتشار بیانیه ای دو جمله ای علیه اظهارات ترامپ گفته است: «خیلی ساده است. آنچه ترامپ می گوید خطرناک است. فردی که به دنبال ریاست جمهوری امریکاست نباید خواستار خشونت، به هر طریقی شود.»

به گزارش پرس تی وی، مایکل هیدن، ژنرال بازنشسته و رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) نیز به شبکۀ خبری سی ان ان گفت: «اگر کس دیگری این حرف‎ها را زده بود اکنون سرویس مخفی در حال بازپرسی از او بود. شما تنها در قبال آن چه می ‎گویید مسئول نیستند، بلکه در قبال آن چه مردم از سخنان شما استنباط می کنند نیز مسئول هستید.»

سناتورهایی همچون تیم کین و کریس مورفی نیز از سخنان ترامپ انتقاد کرده و آن‏ها را موجب تحریک احساسات افراد بی ثبات و افراطی دانسته اند اما شخص ترامپ در گفت و گو با شبکه تلویزیونی فاکس‎ نیوز گفت: «این یک جنبش سیاسی است. این یک جنبش سیاسی قوی است، جنبش متمم دوم. هیچ تفسیر دیگری نمی تواند داشته باشد.» علاوه بر مقامات امریکایی، برخی رسانه های غربی نیز سخنرانی جنجالی ترامپ در کارولینای شمالی را مورد توجه قرار داده اند. 

روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی نوشت: ترامپ با این سخنرانی اکنون با اتهام «تهدید به ترور» هیلاری مواجه است و کارزار انتخاباتی خود را وارد یک بحران تازه کرده است. شبکه تلویزیونی فرانس24 نیز گزارش داد: برخی از کارشناسان و مفسران گفته های ترامپ را اینگونه تعبیر کردند که وی افراد را برای برخورد فیزیکی با هیلاری ترغیب می کند. هرچند هنوز مشخص نیست آیا این پیام روشنی برای ترور بالقوه نامزد دموکرات هاست اما این احتمال وجود دارد. به یاد داشته باشید امریکا کشوری است که در آن چهار رئیس جمهوری (آبراهام لینکلن، جیمز آبرام گارفیلد، ویلیام مک کینلی و جان اف. کندی) ترور شده اند و مفسران سیاسی درمورد آن شوخی نمی کنند. در شبکه های اجتماعی نیز اظهارات ترامپ بازتاب بسیار گسترده ای داشته و بسیاری از کاربران امریکایی از این سخنان انتقاد کرده و گفته اند، ترامپ مشغول ترغیب خشونت است.

منتقدان ترامپ تنها دموکرات ها نیستند بلکه اخیراً شخصیت های سیاسی و نظامی جمهوریخواه نیز انتقادهای تندی از او می کنند و حتی درباره خطرات ملی و امنیتی پیروزی ترامپ درانتخابات هشدار داده اند به طوری که 50 مقام ارشد امنیت ملی امریکا از حزب جمهوریخواه با انتشار بیانیه ای گفته اند، در صورت رأی آوردن، ترامپ «بی مسئولیت ترین رئیس جمهوری تاریخ امریکا» خواهد بود.

**شکایت رسمی از هیلاری
هرچند جبهه دموکرات ها تا حدودی آرام تر و کم تنش تر از جبهه جمهوریخواهان است اما سابقه کاری هیلاری کلینتون در دوران تصدی بر وزارت خارجه امریکا و کارنامه نه چندان درخشانی که در آن دوره داشته او را رها نمی کند. شکایت رسمی والدین دو امریکایی کشته شده در حمله یازدهم سپتامبر سال 2012 به کنسولگری امریکا در شهر بنغازی لیبی از هیلاری کلینتون تازه ترین چالش نامزد دموکرات ها در کمتر از 90 روز مانده به انتخابات سراسری 8 نوامبر است. 

پاتریشیا اسمیت و چارلز وود، والدین «شان اسمیت» و «تایرن وود» خانم کلینتون را به سهیم بودن در مرگ فرزندانشان و همچنین «بدنام» کردن آنها متهم کرده اند. آنها معتقدند استفاده خانم کلینتون از ایمیل شخصی اش در دوران تصدی وزارت خارجه در به خطر افتادن جان فرزندانشان و نهایتاً کشته شدن آنها دخیل بوده است. آنها همچنین کلینتون را متهم کرده اند که در گفته هایش به رسانه ها درباره علل حمله به بنغازی، فرزندان آنها را «بدنام» کرده است.

در جریان حمله شبه نظامیان به دفتر کنسولگری امریکا در شهر بنغازی چهار امریکایی از جمله کریس استیونز، سفیر وقت کشته شدند. هیلاری در آن زمان وزیر خارجه بود و در چهار سال گذشته بارها متهم به «بی کفایتی» در مدیریت اوضاع لیبی در آن دوران شده است.

نیک مریل، سخنگوی ستاد انتخاباتی هیلاری در واکنش به طرح این شکایت گفته است: «با وجود اینکه هرگز نمی توان درد و تألم بازماندگان امریکایی های شجاعی را که در این واقعه جان خود را از دست دادند متصور شد اما تاکنون ماجرای ایمیل های خانم کلینتون 9 بار مورد تحقیق قرار گرفته و در همه این تحقیق و تفحص ها هیچ مدرکی دال بر ارتکاب تخلف از سوی او به اثبات نرسیده است.» چندی پیش خواهر سفیر کشته شده امریکا در بنغازی نیز به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود، خانم کلینتون را در جریان کشته شدن برادرش «مقصر» نمی داند و اصولاً «سیاسی کردن» حمله بنغازی را کار درستی نمی داند.
*منبع: روزنامه ایران
برچسب ها: حمل سلاح ، ترامپ ، هیلاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: