کد خبر: ۷۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۵ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - 11 August 2016
طبق گزارش ها از برزیل پس از ١٦ ساعت سخنرانی و بحث و جدل در مورد استیضاح و کنار گذاشتن دیلما روسف، در نهایت ٥٩ سناتور از ٨١ سناتور حاضر در مجلس سنا رای به محکومیت روسف و برکناری او از سمت ریاست جمهوری دادند.
 روزنامه «اعتماد» در صفحه جهان به بررسی رای مجلس سنای برزیل علیه «دیلما روسف» نخستین رییس جمهوری زن این کشور پرداخت و نوشت: طبق گزارش ها از برزیل پس از ١٦ ساعت سخنرانی و بحث و جدل در مورد استیضاح و کنار گذاشتن دیلما روسف، در نهایت ٥٩ سناتور از ٨١ سناتور حاضر در مجلس سنا رای به محکومیت روسف و برکناری او از سمت ریاست جمهوری دادند.

در گزارش روزنامه اعتماد که در شماره پنجشنبه 21 مرداد 1395 به قلم «میثم سلیمانی» نوشته شده، می خوانیم: سیاستمداران برزیل در برازیلیا و کیلومترها دورتر از هیاهوی المپیک ٢٠١٦ در ریو مقدمات کناره گیری کامل دیلما روسف، رییس جمهور تعلیق شده برزیل را فراهم می کنند.

روز گذشته مجلس سنای برزیل قدم اصلی خود را به سمت استیضاح دیلما روسف برداشت و انتظار می رود در انتهای ماه آگوست و با پایان بازی های المپیک ریو دیلما روسف به صورت رسمی سرنگون شود. طبق گزارش ها از برزیل پس از ١٦ ساعت سخنرانی و بحث و جدل در مورد استیضاح و کنار گذاشتن دیلما روسف، در نهایت ٥٩ سناتور از ٨١ سناتور حاضر در مجلس سنا رای به محکومیت روسف و برکناری او از سمت ریاست جمهوری دادند.

این رای گیری که برای تصویب شدن آن نیاز به ٥٤ رای داشت تا دو سوم مورد نیاز را کسب کند پنج رای نیز بیش از حدنصاب مورد نیاز برای برکناری روسف را به دست آورد تا داستان نخستین رییس جمهور زن تاریخ برزیل با تلخی هرچه تمام تر روزهای پایانی خود را سپری کند. شواهد حاکی از آن است که مقامات سنا تلاش خود را بر آن گذاشته اند تا هرچه زودتر کار خانم روسف را یکسره کنند و با پایان المپیک کار روسف نیز به پایان برسد.

اکنون با این اتفاق میشل تمر به عنوان معاون رییس جمهور مسوولیت اداره کشور را برعهده دارد و اگر برکناری روسف تا آخر آگوست قطعی شود تمر می تواند در دوسال باقی مانده از دوره ریاست جمهوری اداره کشور را به عنوان رییس جمهور در دست بگیرد. اکنون دیلما روسف به نقض قوانین بودجه ای و تاخیر در پرداخت های دولت به بانک های دولتی متهم شده و همچنین دولت به دخالت در امور بانک ها و همچنین پرداخت وام های کوتاه مدت به افرادی در دولت متهم شده است. با این وجود روسف تمامی این اتهامات را رد کرده است. 

با این حال نتیجه ای که صبح روز چهارشنبه در سنای برزیل به وقوع پیوست شاید اندکی دور از انتظار دیلما روسف بود، زیرا انتظار نداشت تا این حد نمایندگان سنا علیه او باشند و حداقل توقع او این بود که شاید دوسوم سناتورها علیه او رای ندهند، اما نتیجه ای که به دست آمد این بود که بیش از دو سوم سناتورها به خروج او از دفتر ریاست جمهوری رای دادند و معادلات روسف را در بازی سیاسی برزیل به طور کامل برهم زد و اکنون تنها ٢١نفر از سناتورها از روسف حمایت می کنند و اگر این رقم روز به روز نیز کاهش پیدا کند چندان جای تعجب ندارد. 

تیاگو آراگو، تحلیلگر مسائل برزیل به وال استریت ژورنال گفت: انتظار می رود که در اواخر ماه آگوست مجلس سنا به برکناری نهایی خانم روسف رای دهد. گفتنی است استیضاح خانم روسف تلاشی است که از ماه دسامبر آغاز شد و در نخستین گام پارلمان برزیل دادخواست کناره گیری روسف را تایید کرد. اما این روند تا چند وقت متوقف شد تا زمانی که احکام متعدد دادگاه عالی فدرال به سنا ارسال شد و مجلس سنا در اواسط ماه مه به برگزاری استیضاح و در نتیجه تعلیق اتوماتیک ١٨٠روزه خانم روسف از کار رای داد. 

فعالیت دیلما روسف در ماه مه در حالی به حالت تعلیق در آمد و روند استیضاح او آغاز شد که تنها ١٤ ماه از رای اعتماد مجدد مردم به روسف می گذشت، اما پس از مشخص شدن رسوایی های اقتصادی و فساد در دولت روسف به ناگاه این پیروزی رنگ باخت و محبوبیت او سیر نزولی خود را آغاز کرد. 

با این وجود خانم روسف و حامیان او روند استیضاح را یک تلاش کودتاگونه از سوی نخبگان سرمایه دار می دانند که به دنبال معکوس کردن دستاوردهایی هستند که دولت برای طبقات فقیر و متوسط برزیل به دست آورده که از زمان لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا آغاز شد و به سلف او یعنی دیلما روسف رسید. حالا روسف باید منتظر محاکمه نهایی خود در سنا با حضور قاضی دادگاه فدرال برزیل باشد که در آنجا باید دفاعیه خود را ارایه دهد و سناتورها رای نهایی خود را رسما اعلام کنند.

اما ظاهرا از هم اکنون باید گفت که روسف به پایان خط رسیده است و او را نیز باید تنها بخشی از تاریخ برزیل دانست که به روزهای پایانی خود می رسد. این سرنوشت بانوی آهنین برزیل است که روزی با قدرت جانشین لولا داسیلوا شد تا راه اورا به پایان برساند. اما این سرنوشت نگاه روسف است که یک به یک در امریکای لاتین در حال تغییر است. کشورهای امریکای لاتین یک به یک از دیدگاه چپ به سمت راست سوق پیدا می کنند و این سرنوشتی است که کشورهای امریکای لاتین را دربرگرفته است.
*منبع: روزنامه اعتماد
برچسب ها: استیضاح ، روسف ، برزیل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: