کد خبر: ۷۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - 11 August 2016
در طول مذاکرات هسته ای یک جریان خاص در درون کشور مدام در پی برهم زدن مذاکرات بود. تمام اخبار مذاکرات را هم به گونه ای تحریف و تفسیر می کرد که به دولت بگوید «باید از سر میز مذاکرات بلند شوید».
پایگاه خبری امید هسته ای در یادداشتی نوشت: در طول مذاکرات هسته ای یک جریان خاص در درون کشور مدام در پی برهم زدن مذاکرات بود. تمام اخبار مذاکرات را هم به گونه ای تحریف و تفسیر می کرد که به دولت بگوید «باید از سر میز مذاکرات بلند شوید».

از تریبون مجلس و سایر تریبون های رسمی گرفته، تا شبکه های اجتماعی و شبکه های در ادامه این یادداشت به قلم رضا نصری می خوانیم: خصوصی و عمومی تلویزیون نیز «تداوم مذاکرات» را نشانه گرفته بود.از قدم زدن وزرای امور خارجهٔ ایران و آمریکا در سوئیس و اظهارات نامربوط یک سناتور جمهوریخواه گرفته، تا جنگ یمن را هم «دلیل کافی» برای توقف مذاکرات می دانست.

فقط در یک مورد، در بحبوحهٔ گفتوگوهای ایران و گروه 5+1، چهره های شاخص این جریان در مجلس، «طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته ای» را در دستورکار قوه مقننه قرار دادند و به شدت تلاش کردند شرایط را برای ادامه رایزنی ها دشوار کنند. آن ها طرح شان مقرر کرده بودند که تا پایان «ادبیات تهدیدآمیز طرف آمریکایی» مذاکرات تعلیق شود؛ و شرط گذاشته بودند که پایان این ادبیات نیز باید در یک بیانیه رسمی از جانب دولت آمریکا قرائت شود!

طبیعتاً، در چنین فضایی، یکی از چالش های دولت این بود که حمایت افکار عمومی را برای تداوم مذاکرات پشت سر خود نگه دارد. در این راستا، مقامات دولت - از جمله رئیس جمهور - شروع کردند تا در مجامع و سخنرانی ها و رسانه های مختلف، مزایای توافق و دستآوردهای آتی آن را برای مردم برشمارند. 

حالا جالب اینجاست که همان جریانِ همیشه مخالف، از میان انبوه سخنرانی ها و مقالات و تحلیل هایی که در آن زمان به ناچار در دفاع از تداوم مذاکرات مطرح می شد، یک یا دو جمله - مانند ارتباط «آب خوردن» مردم با توافق هسته ای - را برجسته می کند و این بار - برای «پایان دادن به توافق» - بر سر آن مانور تبلیغاتی می دهد. 

امروز، یکی از مشغولیات این جریان این شده که با بزرگنمایی و تمرکز بیش از حد بر آن بخش از انتظارات که به کندی پیش می رود، دولت را به فریبکاری و خلف وعده در آن زمان متهم کند.
اما در نهایت، حتی با پذیرش همه ادعاهای آن، این جریان همیشه مخالف حرف اش چیزی جز این نیست که «چرا زمانی که ما بیش از حد مردم را ناامید می کردیم، شما بیش از حد به آن ها امید می دادید؟».

حقیقت هم این است که امروز، برخی از این دستآوردها محقق شده؛ برخی در حال تحقق است، و برخی هم به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد. آیندهٔ ایران و توافق نیز روشن است، اگر بگذارند.
*منبع: پایگاه خبری امید هسته ای
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: