کد خبر: ۷۸۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - 09 August 2016
در دنیای امروز یکی از چالش هایی که رسانه ها دارند، در مواجهه با رسانه های جدید است. رسانه های جدید و مبتنی بر موبایل آرام آرام جایگاه خودشان را تحمیل می کنند به رسانه های سنتی و حوزه شهروند خبرنگار جای خبرنگاران حرفه ای را می گیرد و پا جای پای آنها می گذارد. اینکه مردم بتوانند در فضای خبری تولید محتوا کنند امروز جای تخصصی کار خبری را پر می کند.
 پایگاه خبری خبرآنلاین در یادداشتی نوشت: در دنیای امروز یکی از چالش هایی که رسانه ها دارند، در مواجهه با رسانه های جدید است. رسانه های جدید و مبتنی بر موبایل آرام آرام جایگاه خودشان را تحمیل می کنند به رسانه های سنتی و حوزه شهروند خبرنگار جای خبرنگاران حرفه ای را می گیرد و پا جای پای آنها می گذارد. اینکه مردم بتوانند در فضای خبری تولید محتوا کنند امروز جای تخصصی کار خبری را پر می کند.

در ادامه این یادداشت به قلم محمد سلطانی فر می خوانیم: این اتفاق از جهاتی مثبت است و از جهاتی هم منفی. وجه مثبت این اتفاق این است که فضای دیده بانی و نظارت بر محیط های اجتماعی و سیاسی که یکی از وظایف روزنامه نگاری سنتی بود چنان محقق می شود که روزنامه نگارها همراهی مردم را در کنار خودشان احساس می کنند و می توانند از طریق مردم و با استفاده از توانمندی مردم فضای روزنامه نگاری را تا پایین ترین سطوح خود گسترش دهند. اما وجه منفی این اتفاق این است که فضا ناامن و شایبه آلود شده است و پر از شایعه شده و نمی شود به این فضا اعتماد کرد.
در عین حال فضا غیرحرفه ای شده است و نگارش حرفه ای که در آموزش های سنتی روزنامه نگاری وجود داشت، کمرنگ شده. به دلیل اینکه این بستر، بدون آموزش در اختیار مردم قرار گرفته، نتوانسته به فضای امن و سالم و قابل اعتماد روزنامه نگاری سنتی بها دهد.

این حوزه چالش های دیگری هم دارد، از جمله اینکه فضای موجود می تواند در اختیار رسانه های جناحی و فضای سیاسی و سیاستمداران قرار گیرد و به آنها اجازه دهد اهداف خود را بر روند رسانه ها تحمیل کنند و منافع ملی و منافع مردم را به قربانگاه منافع جناحی و رسانه ای خود ببرند و حتی برای خودشان منافع مالی ترسیم کنند.

لزوم وجود سواد رسانه ای و آموزش اصول استفاده از رسانه های نو در شرایط فعلی بیشتر از قبل خود را نشان می دهد. به همین جهت احساس می شود که باید نگاه آموزشی داشته باشیم که بتوانیم خطرهای موجود در این زمینه را به حداقل برسانیم. از بین بردن این خطر ممکن نیست مگر با آموزش سواد رسانه ای به عموم مردم. حضور در این فضا نیاز به این دارد که به مردم یاد بدهیم نسبت به آنچه در رسانه های مجازی با آن روبه رو می شوند، با شک و تردید برخورد کنند، به سمت منابع اولیه خبر و جریان سازان اصلی خبر بگردند. نباید این طور تصور کنند هر چیزی که می شنوند به طور قطع و یقین درست است و باید پذیرفته شود. مردم باید در مورد آنچه دریافت می کنند شک از نوع دکارتی را دنبال کنند.

دکارت می گوید: «من به همه چیز شک می کنم، الا یک چیز، آن هم اینکه نباید شک کنم». ما اگر بتوانیم در این فضا نگاه شک آمیز درستی را در مردم گسترش دهیم، می توانیم بگوییم قدم اول را در حوزه سواد رسانه ای برداشته ایم.

اخیرا تاثیر استفاده درست از شبکه های مجازی را در برخورد با مرغ های آلوده شاهد بودیم، انتشار اخبار باعث شد سیستم قضایی مجبور به برخورد با مساله و مجازات مجرمین شود. ما باید باور کنیم اتفاقی که در شعارها می گفتیم امروز حادث شده است و می توانیم شاهد تاثیر گذاری شهروندان در عالم رسانه باشیم.
*منبع: پایگاه خبری خبرآنلاین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: